Ziarul Finaciar: O plimbare prin catedrala gigantului Google. Cum isi atrage motorul de cautare angajatii (Autor : Paul Comsa)

Puteti inota impotriva curentului in una din piscinele sale, puteti manca gratuit preparate specifice a sase bucatarii traditionale, puteti dezvolta proiecte proprii, puteti avea la picioare lumea intreaga: acesta este noul sediu central al gigantului Google, un simbol al unul stil diferit de a trai la locul de munca, scrie Les Echos.
Intr-o dimineata californiana frumoasa de martie, in 2007, Robyn Beavers, noua si tanara directoare a programelor de mediu pentru companii isi conducea vizitatorii pe acoperisul cladirii 40 din campusul Google. Ajungand in varf, oaspetii au avut un soc vizual: majoritatea acoperisurilor plate ale imobilelor din campus erau acoperite de panouri gri-albastre imense (9.200 in total), instalatia solara oferind o imagine impresionanta. Dupa aceasta experienta, compania a decis sa-si intensifice eforturile de a deveni un exemplu pentru celelalte firme, promovand utilizarea energiilor alternative prin intermedierea de contracte intre angajatii sai si furnizorii de panouri solare. Potrivit lui Beavers, programul s-a dovedit a fi un succes deoarece timpul necesar instalarii s-a redus, fiind masurat in luni de zile.
Firma lui Larry Page si Serghei Brin nu se considera o intreprindere obisnuita. Pentru ei, nu este suficient ca o companie sa fie admirata pentru capacitatea de inovare tehnologica si rezultatele financiare. Paul Saffo, unul dintre cei mai fini observatori ai ecosistemului high-tech de la Silicon Valley, afirma ca "Ce este specific la Google este faptul ca cei doi fondatori l-au construit ca pe o religie". Asemenea unei religii, Google are vocatie universala (pusa la dispozitie de toate canalele de transmitere a informatiei, mai ales de cele via Internet) si are ca principiu celebrul sau moto: "Nu fi rau" (engl. "Don‘t be evil"). Iar daca Google ar avea nevoie de o catedrala, aceasta ar fi in mod natural Googleplex. Lasand la o parte garajul in care Bill Hewlett si David Packard au fondat HP in Palo Alto in anul 1938, nu exista un loc mai emblematic pentru regiune decat acesta.
Proiectul arhitectural a fost conceput la mijlocul anilor 1990 pentru o alta vedeta a epocii: Silicon Graphics, un producator important de solutii IT de mare performanta, atat hardware cat si software. Acesta a fost cumparat de Larry Page si Serghei Brin in 2006 cu scopul de a construi un sediu care sa rivalizeze cu sediile centrale ale altor firme majore din regiune. Situat in apropierea orasului Mountain View, inconjurat de parcuri si foarte aproape de laboratoarele NASA in care se testeaza prototipuri dintre cele mai secrete, ceea ce avea sa devina Googleplex era format din cladiri de marimi relativ modeste. Acestea erau foarte deschise unele fata de altele pentru a facilita comunicarea intre angajati si pentru a da impresia unui sediu birocratic central al unei multinationale cotate la bursa.
Intr-un parc cu o suprafata de peste 20 de hectare, totul a fost conceput in asa fel incat sa arate salariatilor ca acestia se integreaza unui grup mic, autonom si cu o mare libertate de actiune. Inconjurati de piscine si terenuri de volei acoperite de nisip auriu care amintesc mai degraba de Brazilia, angajatii se gasesc adeseori intinsi pe iarba pentru a cauta inspiratie si isi aduc cu ei laptopurile pentru a continua sarcinile primite la locul de munca.
Pentru a creste acest sentiment de independenta, angajatilor li se permite sa-si personalizeze spatiul de munca fara restrictii sau chiar sa-si aduca animalul de companie la serviciu. Ei se pot deplasa prin campus pe biciclete sau patine electrice care se inchiriaza gratuit sau pot merge la sala de sport, la coafor sau chiar la piscina (unde pot inota simbolic impotriva curentului). Mai mult, exista o spalatorie, un cabinet medical si un cabinet de masaj, toate gratuite.
Totusi, pentru a fi corecti, trebuie amintit ca Google nu a fost primul care a implementat un astfel de program. In anii sai de glorie, Netscape oferea aproape aceleasi categorii de avantaje salariatilor sai. Existau chiar facilitati mai excentrice, precum canapele personale multicolore sau o replica impresionanta a celebrului pod Golden Gate asamblata din mii de cutii de suc in marea sala de sedinte.
Desi atmosfera in cadrul Googleplex nu este in mare parte a timpului foarte dinamica, aceasta nu impiedica luarea unor masuri originale. Angajatii cei mai merituosi, care isi petrec mare parte din timp la locul de munca, beneficiaza de servicii suplimentare precum efectuarea cumparaturilor zilnice sau plimbarea animalului de companie de catre societati specializate.
Impresionant este insa serviciul de catering asigurat de companie. Dimineata, la pranz sau seara, angajatii pot lua masa gratuit in 18 cantine care servesc preparate din sase bucatarii traditionale diferite (de la mancare mexicana pana la coreeana). In fiecare cladire, distribuitori de gustari si de bauturi sunt aprovizionati constant, oferind o tentatie permanenta.
O alta caracteristica este deschiderea Googleplex pentru informatie si inovare. "Este important pentru noi sa fim la curent cu ceea ce se dezvolta foarte departe de California", explica Tobias Wessels, unul din specialistii Google. In cadrul Googleplex se testeaza o serie de proiecte tehnologice, in schimbul unei contributii lunare simbolice de numai cinci dolari. Cele mai bune primesc finantare de la gigantul american.
In pofida acestui tablou zugravit in culori roz, care a permis ca Googleplex sa fie desemnat de revista Forbes in 2008 drept "cel mai bun loc de munca din SUAi", locul a pierdut acum o parte din stralucirea lui. Chiar daca departamentul de resurse umane atrage inca mii de aplicatii, unele dintre cele mai inteligente minti din Mountain View tind sa fie gasite la cateva mile distanta, cu sediul in Palo Alto Facebook. Acest fenomen a determinat sefii de la Google sa ofere bonusuri exceptionale si majorari substantiale ale salariilor pentru pastrarea celor mai buni angajati.
Zvonuri care circula in regiune estimeaza chiar la mai mult de 10% numarul angajatilor Facebook proveniti de la Googleplex. Desi este un procent neoficial, el ilustreaza fragilitatea si efemeritatea rolului de model pentru celelalte companii. In trecut, Netscape, dar si Sun Microsystems, Cisco sau eBay au cunoscut "celebritatea". Astazi, Facebook, dar si Apple - care pregateste construirea unui nou sediu in forma de nava spatiala pana in 2015 (se estimeaza ca va adaposti circa 15.000 de salariati) - reprezinta "candidati" seriosi alaturi de Google.
Revenirea recenta a lui Larry Page si eforturile sale de a revigora compania arata ca Google face in prezent totul pentru a-si pastra puterea de atractie. Cu toate acestea, sefii Google nu au o misiune usoara. Ei se confrunta acum si cu o alta provocare: achizitionarea si integrarea companiei Motorola Mobility. Grupul astfel format va trebui sa isi vanda produsele direct consumatorilor, lucru neizbutit in trecut. De asemenea, el va gazdui 19.000 de angajati noi care vor proveni dintr-o cultura organizationala diferita. Fondata in 1928 si cu sediul in Illinois, Motorola este in primul rand o companie formata in jurul unui grup de ingineri specializati in telecomunicatii traditionale. Ramane de vazut cum se vor integra tinutele clasice ale angajatilor Motorola printre tricourile si scuterele de la Googleplex.