Overlayer = ad animat de format mare (pana la full screen) de obicei transparent, cu sunet sau voce si care dureaza intre 5-30 secunde dupa care se retrage intr-un banner standard, utilizat pentru branding online. Utilizarea acestui format de banner este expresia nevoii advertiserului de a semnaliza suplimentar campania online. Existenta fenomenului de banner blindness, prin care utilizatorii nu mai sunt atenti la bannerele din top position si dau imediat scrolldown pentru a vedea continutul efectiv al paginii - ceea ce ii intereseaza de fapt - a dus la aparitia acestui format, care "incaleca" scrisul din mijlocul paginii pentru a atrage atentia utilizatorului asupra bannerului de sus.

De multe ori insa, overlayerele nu sunt folosite corect. Principalele greseli pe care advertiserii si agentiile le fac atunci cand utilizeaza overlayerele intr-o campanie online sunt:

- folosirea unor overlayere prea lungi. Un optim al duratei acestei animatii care nu deranjeaza este de 6 secunde.

- folosirea unor sunete prea stridente. De obicei sunetul nu intra in loop, adica se aude o singura data.

- folosirea unor overlayere cu suprafata prea mare, fara transparenta. Ideal ar fi ca bannerul sa aiba maxim 450x300 pixeli, centrat, cu cat mai multa transparenta pe aceasta suprafata.

- folosirea unui fisier .swf care "fura clickul". Delimitarea in spatiu si timp a zonei de actiune a clickului sunt cruciale in diferenta dintre un overlayer interesant si unul deranjant.

folosirea overlayerului fara "landing banner". Testele au demonstrat ca rata de click creste semnificativ daca overlayerul este "dublat" de un banner in format "normal" - full banner, leaderboard banner, skyscraper banner etc.

Mai multi termeni gasiti pe site-ul Arbomedia la rubrica "glosar de termeni".