Unique Visitor = persoana (individ) care a vizitat un site Web (sau retea) cel putin o data intr-o perioada determinata de timp, de obicei intr-o perioada de 30 de zile calendaristice.

Aceasta unitate de masura este extrem de relativa, si pentru neinitiati ea poate fi "sursa problemelor" in derularea unei campanii online. Metoda de contorizare efectiva este utilizarea de cookies.

Vizitatorii unici pot fi masurati pe intervale variate de timp. Site-urile raporteaza de multe ori prin contoare proprii vizibile pe index numarul de vizitatori unici de la "darea in functiune" a site-ului. O metoda extrem de neortodoxa si daunatoare pietei de publicitate, deoarece genereaza confuzii sau chiar inseala cumparatorul de publicitate in ceea ce priveste audienta site-ului respectiv. O alta raportare extrem de frecventa este "numarul de vizitatori unici pe zi". Desi acest indicator are o mare relevanta pentru marimea site-ului, este bine de stiut ca audienta unui site este compusa din:

- vizitatori frecventi (heavy users). Acestia stiu site-ul in manunt, de multe ori sunt si membri inregistrati, intra zilnic sau aproape zilnic pe site, generand multe afisari. Frecventa de afisari per vizitator unic in cazul acestora este mult superioara celei medii (numarul de afisari de pagina raportat la numarul de vizitatori unici dintr-o perioada de timp determinata). Acestia sunt in general vizitatori care acceseaza pagina direct (fie au pagina ca homepage setata in browser, fie in bookmarks, fie intra regulat - cu constiinciozitate chiar, sa vada "ce mai e nou")

- vizitatori periodici (medium users). Acestia intra cel putin o data pe saptamana, ceea ce induce variatii in traficul zilnic. Acestia influenteaza curba de audienta circadiana a site-ului respectiv, dar sunt atinsi de o campanie care dureaza mai mult de o saptamana. Frecventa lor de utilizare a site-ului in ceea ce priveste numarul de afisari generate este aproximativ egala cu media site-ului.

- vizitatori ocazionali sau intamplatori. Acestia intra accidental pe site, in mare majoritate din motoarele de cautare sau din campaniile online. Acesti vizitatori genereaza putine afisari in comparatie cu celelalte doua categorii, multi din ei parasind site-ul imediat ce au ajuns pe el, mai ales daca nu cautau ceea ce ofera site-ul sau daca nu gasesc usor informatia pe care o cautau. Ei sunt extrem de importanti pentru aportul de noi vizitatori ce trebuie fidelizati pentru a deveni vizitatori frecventi sau macar ocazionali. Informatiile de pe site, stirile si noutatile sau nivelul de actualitate al informatiei, usurinta in navigare, dar si newsletterele sau concursurile pe site sunt factori importanti in porcesul de conversie a acestor vizitatori ocazionali sau intamplatori in heavy users.

Ponderea acestor catogorii de vizitatori variaza de la site la site. Fiecare din ele este la fel de importanta pentru ca in esenta toti genereaza cei doi indicatori de baza in alocarea afisarilor de bannere pentru o campanie: numarul de vizitatori unici si numarul de afisari generate intr-o perioada determinata de timp.

Daca notiunea de vizitator unic este atat de relativa si generatoare de batati de cap, lucrurile se schimba radical in moemntul utilizarii unui adserver. Intr-un adserver, de obicei vizitatorul unic este numarat o data la 30 de zile calendaristice. Definitia universal acceptata a utilizatorului Internet este "individ care acceseaza cel putin o data pe saptamana Internetul". De aceea, piata accepta ca utilizatorii unici raportati in interval de 30 de zile calendaristice sa fie considerati unici, cu limitele generate de blocarea sau stergerea frecventa a cookie-urilor (vedeti un articol pe larg despre acest fenomen aici).

Mai mult, adserverul poate face "tracing". Aceasta noua facilitate permite ca intr-un flight, adserverul sa marcheze sau sa "tina minte" vizitatorii unici care au vazut bannerele din flightul respectiv. La un flight ulterior, advertiserul va imparti userii pe care ii va atinge noul flight in:

- vizitatori care au vazut campania anterioara si carora li se va afisa noul banner (sau noul set de bannere)

- vizitatori care nu au vazut campania anterioara si carora li se va afisa bannerul (sau noul set de bannere) din flightul precedent.

O alta posibilitate de utilizare a acestui nou feature (recomandata in special campaniilor de brand awareness care vor sa atinga cat mai multi vizitiatori) este ca la fiecare nou flight, doar utilizatorii ca nu au vazut bannerele din flightul sau flighturile precendente sa vada bannerele din campanie.