COTIDIANUL: Autostrada prin munti - o noua incercare a autoritatilor (Autor: Cosmin Pam Matei)
Comisia Nationala de Strategie si Prognoza (CNSP) a publicat pe Sistemul Electronic de Achizitii Publice procedura pentru realizarea autostrazii Ploiesti - Brasov prin Parteneriat Public-Privat, lucrare estimata la 1,36 miliarde de euro, fara TVA. Proiectul prevede, pentru sectorul Ploiesti â€" Brasov (Cristian) importante lucrari de arta, intre care 14 viaducte si 33 poduri cu o lungime totala de aproximativ 3 kilometri, precum si 2,6 km de tuneluri cu galerie dubla, reprezentand una dintre provocarile ingineresti cele mai complexe. Totodata, sunt incluse noduri rutiere, drumuri de acces la autostrada, precum si asigurarea continuitatii drumurilor existente pe care autostrada le-ar putea intrerupe, relocarea variatei retele de utilitati pe care autostrada o afecteaza, lucrari hidrotehnice si de atenuare a impactului asupra mediului. Costurile de constructie acopera nu doar suprafata de rulare, respectiv partea vazuta a autostrazii, ci si numeroase alte lucrari care fac ca aceasta suprafata de rulare sa se ridice la un inalt nivel de calitate. Este vorba de lucrari importante de terasamente precum si de consolidare a versantilor datorate profilului geologic si geotehnic al zonei strabatute de autostrada, lucrari a caror stabilitate este direct influentata de executarea unui sistem vast si judicios gandit si realizat de preluare si indepartare a apelor meteorice sau de infiltratie.In plus, exista o varietate de alte lucrari specifice unui proiect de autostrada, cum ar fi sistemul de monitorizare a traficului, marcaj si semnalizare rutiera, sistemul de apel in regim de urgenta, sistemul ITS (IntelligentTrafficSystem), sistemul de taxare, centrele de intretinere, spatiile de servicii si de parcare. Prin realizarea autostrazii, obiectiv inclus in Master Planul de Transport, se realizeaza legatura dintre Bucuresti si Brasov, unul dintre cele mai importante municipii ale Romaniei, atat din punct de vedere economic, cat si turistic, prin conexiunea cu autostrada Bucuresti-Ploiesti deja finalizata”. Procedura are la baza Studiul de fundamentare, document aprobat de guvernul Romaniei prin H.G. nr.667/29.08.2018 publicat in Monitorul Oficial nr.758/03.09.2018 si O.U. nr.39/2018 privind parteneriatul public-privat. Guvernul Romaniei, prin CNSP, incearca pentru a patra oara solutia Parteneriatului Public Privat pentru constructia autostrazii Ploiesti-Comarnic-Brasov, dupa ce esecurile din 2003-2005, 2007-2009 si 2013-2015. Durata de proiectare si executie este stabilita la maximum 4 ani, cu incepere din 2019. Durata de operare de catre investitorul privat este de 20 de ani.
- Sunt prevazute si bonificatii din partea statului daca lucrarile de executie se efectueaza in avans, se finalizeaza in avans, dar si penalitati pentru o eventuala intarziere, a declarat premierul Viorica Dancila.
Solutia aleasa, dupa modelul primei incercari de construire a autostrazii in parteneriat public-privat, din 2002-2006, difera foarte mult de studiul din 2015, zis al lui Dan Sova, care prevedea ca statiunea va fi traversata printr-un tunel dublu, de 3 kilometri, mult mai prietenoasa mediului. Varianta lui Sova vorbea de tunel dublu la Sinaia, de 2,9 km fiecare, unul dublu la Busteni, de 3 km fiecare, si unul dublu la Predeal, de 3,7 km fiecare. Varianta aprobata de Guvernul Dancila spune ca traseul sectorului Comarnic-Predeal al autostrazii Ploiesti - Brasov (Cristian) incepe in orasul Comarnic la km 48 + 600. Traseul are loc in patul major al raului Prahova, cu 4 puncte de trecere a raurilor in zonele in care Prahova nu poate fi deviata din cauza conditiilor de teren (CF sau panta). Pentru a evita traseul foarte torturat al Vaii Prahovei, traseul autostrazii paraseste patul Prahovei si ajunge pe flancul stang, trecand calea ferata cu treceri superioare. Km 52 reprezinta punctul de plecare al zonei de trecere a orasului Sinaia pentru ruta autostrazii. Zona km 62 reprezinta sectiunea transversala dinspre flancul drept spre flancul stang al Vaii Prahovei. Trecerea este prevazuta cu un pod / pasaj peste raul Prahova si CF si o trecere superioara peste autostrada spre Drumul National 1. In zona de trecere din statiunea Sinaia, traseul de autostrada este plasat pe flancul stang al Prahovei. Dupa aceasta, pana la sfarsitul zonei Sinaia si in zona ulterioara Sinaia-Poiana Tapului, datorita zonei nou construite, numita Cumpatul si vechilor si noilor constructii, in patul raului Prahova, dupa care, prin intermediul a doua treceri de pasageri suspendate deasupra drumului national 1 se va alinia la flancul drept. In zona de trecere a raurilor Poiana Tapului si Busteni, traseul autostrazii fiind plasat in patul major al Prahovei, apa raului nu a putut fi deviata pe zone lungi. A rezultat un traseu greoi, in special in zona Fabrica de Hartie din Busteni cu curbe care au o busola de 250-300 m si mai multe poduri de-a lungul raului Prahova, dintre care unul are o lungime de 1.100 m. Apoi, traseul autostrazii va traversa (cu un pod peste pasaj) raul Prahova, CF Bucuresti-Brasov si DN1se va alinia la flancul drept al Vaii Prahovei. Pe o portiune de 1 km autostrada este plasata pe ruta CF apoi pe flanc, pana la zona finala, traseul autostrazii fiind plasat intre flancul si patul raului Prahova. Aceasta portiune cuprinde sectiunea de autostrada care traverseaza statiunea Azuga si cea dintre Azuga si Predeal. Sectiunea finala de aproape 1 km reprezinta fractiunea pe care autostrada Ploiesti - Brasov (Cristian) se va alinia spre flancul stang al raului Valea Rasnoavei, urmand traseul drumului national 73A Predeal- Rasnov.

Sursa articol: Cotidianul ro
Sursa foto: Economica.net