Senatorul FIFOR MIHAI-VIOREL a sustinut o DECLARATIE POLITICA, intitulata "Securitatea energetica - o noua directie spre o crestere economica sustenabila", pe care o puteti citi in continuare.

Dupa cel de-al doilea razboi mondial, energia a devenit un factor determinant atat pentru dezvoltarea economico-sociala cat si pentru societati in ansamblu, generand diverse preocupari in acest sens.
In 1992, prin Agenda 21, O.N.U. aprecia ca, in mod covarsitor, evolutia societatii umane si implicit dezvoltarea economica nationala si mondiala sunt profund influentate de resursele naturale, in special de cele energetice. Astfel, printre alte concepte promovate de-a lungul timpului, se regaseste si conceptul de securitate energetica, acesta prezentand o importanta deosebita din doua considerente. Pe de o parte, este vazuta drept cheia securitatii regionale, in contextul actual al infrastructurii energetice, iar pe de alta parte, ia in considere diversitatea resurselor energetice, de aici decurgand si importanta conservarii si gestionarii acestora in vederea utilizarii lor pe o perioada determinata.
Europa detine pozitia a saptea in consumul de energie la nivel mondial, fiind dependenta de importuri, pentru mai mult din jumatate din necesarul sau energetic. Astfel, pentru a face fata cererii explozive de hidrocarburi, la nivel european s-a manifestat o tendinta spre parteneriate energetice atat cu furnizorii traditionali ai Uniunii - Rusia, Norvegia si Algeria cat si cu furnizorii noi din Asia Centrala, Africa de nord si America de Sud.
Tara noastra se afla pentru prima data in situatia in care pozitia geografica si, mai ales pozitia geopolitica ii confera acesteia o serie de oportunitati pe plan energetic, care trebuie valorificate la adevaratul lor potential. Prin intermediul acestora, Romania poate fi considerata "o poarta de intrare" sau un spatiu de tranzit" in blocul economico-politic al U.E. intre producatorii reprezentativi si marii consumatori europeni.
Plecand de la acceptiunea de baza a conceptului de securitate, intalnim doua aspecte:
- asigurarea continuitatii in alimentarea cu energie, indiferent de formele sale in conditiile limitative ale orizontului de timp;
- asigurarea necesarului de consum sub aspectul accesibilitatii (surse noi de aprovizionare) dar si sub aspectul disponibilitatii (garantare pe termen lung a livrarilor).
Coreland aceste doua aspecte cu nivelul legislativ, apreciez ca securitatea din punct de vedere energetic poate fi transpusa in practica economica prin intermediul unor instrumente, pe care orice stat european, in acest moment, al trebui sa le detina: infrastructuri energetic de productie si transport adecvate (capabile sa asigure la nevoie alternarea combustibililor si diversificarea surselor de aprovizionare), tehnologii mai eficiente din punct de vedere energetic (care sa ofere posibilitatea unui consum rational) si piete concurentiale de energie complet liberalizate (care sa ofere accesul liber la o piata comuna).
Un alt aspect important al securitatii energetice este acela ca tine seama atat de punctul de vedere al consumatorilor (diversificare geografica a ofertei, utilizarea unei varietati bogate de resurse energetice si preturi cat mai reduse si stabile in raport cu variabila timp) si de punctul de vedere al furnizorilor (stabilitate in randul cererii si intarirea pozitiei dominante pe piata, chiar daca este posibila aparitia monopolului), in acest sens U.E. incercand realizarea unui dialog cu statele lumii in vederea cooperarii economice, politice, sociale si culturale pe plan energetic distribuindu-se astfel responsabilitatile.
Romania a fost nevoita sa se alinieze la tintele propuse de U.E. si sa faca fata principalelor provocari la scara globala, tinand cont de faptul ca mai are multe de recuperat in raport cu celelalte state dezvoltate ale Uniunii, astfel competitivitatea economica si dezvoltarea durabila bazandu-se in mare parte pe consumul eficient de energie.