Zeci de drumuri judetene din Dolj si Gorj asteapta sa fie reabilitate cu fonduri de la guvern, iar firmele de constructii au inceput lupta pentru sacul cu bani. Peste 100 de milioane de euro vor fi investite in cei aproximativ 500 de kilometri de drumuri din cele doua judete
Zecile de milioane de euro puse la bataie de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului vin prin Programul National de Dezvoltare a Infrastructurii (PNDI), cunoscut si sub numele de programul de modernizare a 10.000 de kilometri de drumuri. Relansat l-a inceputul anului, PNDI a prins viteza, dar pana cand se va turna primul metru de asfalt mai e cale lunga. Cel putin in Dolj si Gorj, judete prinse in tandem, desemnarea unui castigator se va face cel mai probabil la mijlocul toamnei, iar lucrul efectiv va incepe la anul.

Licitatii la pachet

Pentru a grabi derularea licitatiilor, ministerul a grupat judetele in pereche, Doljului alaturandu-i-se Gorjul. Practic, cine castiga licitatia pentru modernizarea drumurilor primeste banii alocati ambelor judete. Iar suma este uriasa: 553 de milioane de lei (circa 110 milioane de euro) la care se adauga TVA. Drumurile din Dolj prinse la finantare masoara 249 de kilometri, iar suma alocata este de 282 de milioane de lei plus TVA. In Gorj, lungimea totala a drumurilor masoara 264 de kilometri, dar suma este mai mica, si anume 270 de milioane de lei plus TVA. Printre drumurile din Dolj care au fost incluse la finantare in PNDI se regasesc DJ 605A Filiasi - 2 kilometri, DJ 561A, asa numita centura a Bailestiului - 5,5 kilometri, DJ 643D, DN 65 - Bulzesti pana la limita cu judetul Valcea - 2,1 kilometri. DJ 643A - 10 kilometri, de la Velesti pana la limita cu judetul Olt.

Conditii drastice

Ministerul Dezvoltarii a lansat in mai licitatia "proiectarea si executia lucrarii de modernizare si reabilitare a drumurilor judetene si de interes local din judetele Dolj si Gorj". Potrivit anuntului de participare din Sistemul Electronic de Achizitii Publice, durata contractului se intinde pana in decembrie 2019. Firma castigatoare va trebui sa depuna o garantie de participare de peste un milion de euro, la care se adauga o garantie de 3% din valoarea contractului. Criteriul care va elimina multi competitori sau ii va determina sa se asocieze este cel referitor la cifra de afaceri. Pe ultimii trei ani, 2008-2010, ani de criza, cifra de afaceri medie globala trebuie sa fie de cel putin 480 de milioane de lei, adica aproximativ 115 milioane de euro. Spre deosebire de celelalte licitatii, chiar si cele unde sunt implicate fonduri europene, firma castigatoare trebuie sa-si finanteze singura lucrarile, urmand ca banii sa si-i primeasca esalonat pana in 2020. Practic, firmele de constructii trebuie sa-si gaseasca o banca dispusa sa le finanteze, de la care sa primeasca o scrisoare de garantie bancara pe care sa o prezinte ministerului. Costul de finantare nu poate depasi 35% din valoarea proiectului, iar in cazul nostru, acesta se ridica la aproape 95 de milioane de lei plus TVA. "In perioada de executie, lucrarile sunt finantate de prestatori. Acestia pot contracta credite bancare cu garantie de stat, in conformitate cu legislatia in vigoare, pentru a realiza lucrarile contractate. Fiecare constructor se poate asocia cu orice banca sau fond de investitii doreste, pentru a participa la licitatiile de atribuire a lucrarilor. (...)Plata lucrarilor realizate si receptionate se face pe baza de factura emisa conform situatiilor de lucrari, intocmita de executant, verificate si aprobate conform legii, incepand cu anul 2013, in limita fondurilor alocate anual cu aceasta destinatie. Programul se deruleaza pana in 2015, iar termenul de restituire de plata a costurilor lui este 2020, dupa cum se arata in descrierea programului PNDI. O alta conditie impusa de minister si care va determina firmele sa se gandeasca de doua ori inainte de a contesta rezultatul licitatiei este aceea conform careia cine pierde contestatia plateste. "In cazul depunerii unei contestatii, daca Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor respinge contestatia depusa, autoritatea contractanta va retine din garantia de participare in conformitate cu art. 2781 din OUG. 34/2006", se arata in caietul de sarcini. In mod uzual, firmele depun contestatii la CNSC, apoi merg la Curtea de Apel, sentinta de aici fiind definitiva si irevocabila. Desi ofertele au fost deschise inca de acum trei saptamani, ministerul nu a desemnat inca un castigator. "Asteptam perioada contestatiilor, ofertele sunt inca in evaluare. Nu am comunicat nici un castigator pentru nici un lot de lucrari si cum Doljul nu a fost printre primele judete lansate la licitatie....", a raspuns ministerul unei solicitari a GdS din care intelegem ca va mai trece timp pana cand se va anunta castigatorul. Si, cu siguranta va trece si mai mult timp pana cand vor incepe lucrarile.

Bailesti, modernizat pana vine centura noua

Pana cand drumurile judetene vor fi modernizate, unii primari au inceput reabilitarea strazilor din localitati. Este cazul municipiului Bailesti, unde primarul Costel Pistritu va semna azi ordinul de incepere a lucrarilor de modernizare a strazilor, trotuarelor si de amenajare a parcarilor. In valoare de 24 de milioane de lei plus TVA, contractul finantat din fonduri europene a fost castigat de firma Erpia. "Luni( azi - n.r.) voi semna ordinul de incepere a lucrarilor. Despre centura Bailestiului nu stiu nimic, doar ca s-a organizat licitatia", a spus primarul.

In asteptarea rezultatului

Drumurile judetene nu sunt singurele care intra in proces de modernizare. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale a lansat in luna mai licitatia pentru reabilitarea a 84 de kilometri din Drumul National 56 Craiova - Calafat. Suma pusa la bataie este de 404 milioane de lei plus TVA. Pana acum nu a fost desemnat un castigator final. Si reabilitarea celor 67 de kilometri din Drumul National 55 Craiova - Bechet a fost scoasa la licitatie. Suma estimata a lucrarilor este de 67,4 milioane de lei plus TVA. Lucrarile constau in ranforsarea sistemului rutier, realizarea de rigole carosabile si rigole de acostament, podete noi, amenajarea de drumuri laterale, parapete, lucrari de consolidare a terasamentelor si semnalizare rutiera

Centuri in licitatie

Noua firme au depus oferte pentru realizarea Centurii de Sud, de 6,2 kilometri, denumita si Centura Ford, care leaga DN 6 (Bucuresti-Alexandria-Craiova-Timisoara-Cenad) si DN 65 (Pitesti-Slatina-Craiova). Valoarea estimata a proiectului este de 47 de milioane de lei plus TVA. Lucrarile pentru cealalta centura, care ocoleste Craiova, -varianta Sud DN 56 - DN 55 - DN6, au fost scoase la licitatie acum o luna. Pentru centura in lungime de aproape zece kilometri, Compania a pus la bataie 108 milioane de euro plus TVA. Potrivit anuntului de participare publicat in SEAP, termenul de finalizare este de sase ani. Ofertele vor fi deschise la sfarsitul acestei luni.

Pe DN 6 se lucreaza

Un drum la care lucrarile au inceput deja este Craiova-Alexandria. Pe o lungime de 37 de kilometri, firma italiana de constructii, Secol, a inceput decopertarea asfaltului. Pentru aceasta portiune de drum, costurile totale se ridica la aproape 120 de milioane de lei plus TVA. Cei 37 de kilometri sunt doar o parte din programul de reabilitare a DN 6. Drumul a fost impartit in trei loturi, iar castigatorii au fost deja stabiliti in urma licitatiilor. In cazul lotului 1 - DN 6 Alexandria - Craiova, de la km 90 + 190 la km 132 + 435, portiunea reabilitata are o lungime de 42,245 km, lucrarea fiind castigata de Saphir Structures 1991. Valoarea contractului este de 140.651.991 lei, fara TVA, din care 96.965.229 de lei constituie finantarea nerambursabila a Comisiei Europene, diferenta pana la valoarea totala fiind asigurata de la bugetul de stat. Lucrarea pentru lotul 2 - DN 6 Alexandria - Craiova, de la km 132 + 435 la km 185 + 230 - a fost adjudecata de asocierea Romstrade - Ezentis - Euroconstruct Trading 98 SRL. Lungimea lotului de drum reabilitat este de 52,8 km, iar valoarea contractului se ridica la 119.361.550 de lei, fara TVA, din care 82.221.598 de lei constituie finantarea nerambursabila a Comisiei Europene. Diferenta pana la valoarea totala va fi asigurata de la bugetul de stat. Suma totala care se va investi in cei peste 130 de kilometri, cat are drumul, se ridica la 396 de milioane de lei. Potrivit CNADNR, prin implementarea proiectului Reabilitare DN 6 Alexandria - Craiova se urmareste marirea vitezei de deplasare si realizarea de economii de timp, reducerea costurilor de exploatare, a numarului de accidente si imbunatatirea conditiilor de calatorie.