Un studiu de specialitate citat de MOTORSTORY spune ca 60% din soferii implicati intr-un accident nici macar nu ating frana. Nu exista urme de franare, sunt atat de ezitanti si surprinsi incat nu mai ajung sa franeze.
Atunci cand un sofer ajunge intr-o situatie limita, din vina sa sau a altuia, intervine elementul de surpriza. Care il poate paraliza pe sofer cateva fractiuni de secunda, suficiente insa ca sa piarda sansa de a evita accidentul sau de a micsora amploarea impactului. Iar asta este o problema majora, din cauza careia multe accidente ar putea fi evitate.
Sunt chestiuni care nu se invata la scoala. Scoala de soferi nu dezvolta reflexele, de exemplu. Este scoala de soferi, nu de piloti. In schimb, pe masura ce soferul castiga experienta la volan, trebuie sa se autoeduce in sensul acesta. Sa stie cum sa previna si sa stie sa reactioneze.

• Atentia este cea mai importanta
Cu cat soferul vede/simte mai repede o situatie periculoasa, cu atat are mai mult timp sa faca ceva pentru a scapa de ea. Asta nu inseamna sa conduca strangand puternic de volan, cu transpiratia siroaie si cu piciorul incordat pregatit pentru a frana. Nici vorba. Soferul trebuie sa fie relaxat si calm. Si sa fie cu ochii in alerta, gata sa reactioneze cand vezi ceva ce nu este in ordine.

• Folosirea vederii periferice
O chestie pe care putini soferi o aplica instinctiv este folosirea vederii periferice. Atunci cand se merge in coloana, majoritatea soferilor se te uita concentrat in stopurile masinii din fata. Este bine sa se concentreze pe masina din fata masinii din fata sa. Adica sa "focalizeze" doua masini departare. De ce? In acest fel soferul observa cand acea masina face o manevra brusca (franeaza, derapeaza) si poate reactiona chiar mai repede decat cel din fata. Este in avantaj, pentru ca manevra de evitare a celui din fata sa nu ile mai surprinde. In vreme ce soferul priveste la masina din fata masinii din fata, vederea periferica il supravegheaza chiar pe cel din fata sa. Si vaobserva daca el are probleme si face o manevra brusca. Chestia asta nu e chiar usoara, dar daca un sofer vrea sa foloseasca privirea periferica se obisnuieste relativ repede.

• Sangele rece, pastrarea calmului
Chiar daca prima senzatie este de groaza, trebuie indepartata rapid. Lucrurile se intampla foarte rapid si este nevoie de fiecare milisecunda. Trebuie facut ceva. Intuitiv, trebuie incercata evitrea impactului. Manevre: franare si pastrarea controlului volanului, chiar daca masina derapeaza. Chiar daca impactul este de neevitat, trebuie actionat. O secunda cu piciorul pe frana si tot conteaza, pentru case reduce din viteza de impact si asta poate fi diferenta intre moarte si ranire.

• Cunoaste-ti masina!
Ca sa existe sanse de a iesi cu bine dintr-o situatie critica trebuie cunoscute limitele masinii. Cum reactioneaza la schimbarea brusca de directie, cum derapeaza, cum se foloseste cat mai eficient ABS-ul, etc. De fiecare data cand un sofer este aproape de un accident, aproape totul se reduce la a pastra controlul masinii. Multi oameni mor pentru ca nu se stapanesc in momentele critice si nu stiu sa-si controleze masina. Normal, poate fi un foarte bun sofer si tot sa i se intample. Dar intr-o situatie critica, oricine vrea sa aiba 5 sanse din 10, nu una din 10 ca sa scape.