Lucian Davidescu, ziarist pe economic, raspunde - pe riscograma.ro - la intrebarea: Cat este de ramasa in urma Romania fata de restul Europei? In opinia sa, este limpede ca imobiliarele si serviciile financiare nu vor mai ajunge la nivelurile de la care au cazut. Care vor fi noile vedete? Exista, totusi 7 afaceri care vor prospera dupa criza.

1. Internet. Cu 3 din 8 gospodarii conectate fata de 2 din 3 cat este media UE, Romania se poate astepta la o crestere accelerata. Nu doar la numarul noilor conexiuni ci si la volumul serviciilor online. Doar 2% dintre romani au cumparat ceva pe internet in ultimele 12 luni fata de 37% media UE. Foarte probabil, situatia se va schimba rapid.

2. Agricultura. Nu orice fel de agricultura, doar cea facuta cu cap. Romania are un singur mare dezavantaj agricol - fragmentarea terenurilor. In rest, numai oportunitati: Pretul mic al hectarului,
forta de munca ieftina, lipsa impozitarii. La acestea se adauga, daca mai era nevoie, subventia la hectar (citeste despre politica agricola comuna a UE. Iar investitia in irigatii se amortizeaza rapid pentru o exploatatie bine gandita.
Ce-i trebuie insa agriculturii ca sa fie profitabila? Agricultori profesionisti (adica ingineri), management adevarat si tehnologie.

3. Salubritate. Jumatate dintre casele din Romania nu au canalizare. Iar jumatate dintre localitatile care au canalizare nu au statie de epurare. La fel staul lucrurile si la nivelul serviciilor de colectare si procesare a gunoiului. Cu morcovul banilor si batul sanctiunilor, Uniunea Europeana va avea grija ca lucrurile sa se schimbe.

4. Energie neconventionala. Sistemul de subventie incrucisata care realoca bani de la producatorii clasici la cei de anergie alternativa asigura venituri de doua-trei ori mai mari pe kilowatt pentru cei din urma. Singura problema este accesul dificil la retea, tehnic si legal, pentru cei din urma. Cand si aceasta problema va fi rezolvata, afacerea va avea in fata cel putin un deceniu de crestere rapida. De asemenea, un eventual acord international de reducere a emisiilor ar insemna si mai multi bani. Citeste saicit cum a esuat ultima tentativa.

5. Transport aerian. Pe masura ce calea ferata ajunge sa lucreze la costurile reale iar finantarea bancara isi cauta alternative la sectoarele-vedeta de pana acum, cursele aeriene interne ar putea deveni o alternativa de transport competitiva. In plus, peste doua milioane de romani muncesc in strainatate, iar o parte inca merg acolo cu autocarele. Oferta sa fie, cerere se va gasi.

6. Reconversie profesionala. Fondurile de la UE pentru piata muncii ajung (cu tot cu cofinantarea nationala) la peste 4 miliarde de euro pana in 2013, bani pe care deocamdata nu prea are cine sa-i ia. E drept, nu prea are nici cine sa-i dea: barierele birocratice sunt uneori de netrecut. Asta inseamna insa un profit cu atat mai mare pentru cei care au curajul sa rupa cercul vicios si sa isi faca planurile din timp.

7. Management de proiect. Da! Oricine isi va asuma raspunderea (inclusiv financiara) si va putea demonstra ca poate duce pana la capat, in timp util, un proiect, va obtine un bonus substantial de performanta. Este valabil incepand de la banale demersuri birocratice si ajungand la mari santiere de constructii. Finantarea va fi multa vreme prea scumpa si prea rara pentru ca cineva sa isi mai asume intarzieri si erori.