In procesul de negociere cu Uniunea Europeana, Romania a obtinut pentru zonele defavorizate si zonele libere o perioada de tranzitie, care a depasit deja data aderarii si pe parcursul careia investitorii din zonele respective mai pot beneficia de anumite facilitati astfel incat sa nu incalce reglementarile europene in domeniul concurentei, respectiv al ajutorului de stat. Pentru cele 28 de zone defavorizate, existente la data inchiderii negocierilor, perioadele de tranzitie incep sa se sfarseasca inca de anul viitor, data-limita fiind anul 2010. Astfel, trei asemenea zone isi incheie durata de existenta la finele anului in curs, 22 de zone au o durata de existenta pana la sfarsitul anului 2009 si alte trei zone raman deschise pana in 2010
In perioada 2003-2006, valoarea ajutorului de stat acordat investitorilor din zonele defavorizate, sub forma scutirii de la plata impozitului pe profit, a fost de 208,8 milioane de lei, la care s-au adaugat fonduri nerambursabile in valoare de 4,4 milioane de lei. Daca ne raportam la un curs de 3,3 lei/euro, nivelul ajutorului de stat destinat acestor zone s-a ridicat la circa 63,2 milioane de euro, in conditiile in care valoarea totala a ajutorului de stat acordata in perioada respectiva tuturor agentilor economici din Romania a fost de cel putin 5-6 miliarde de euro. Si mai interesant este faptul ca, in cei peste doi ani ramasi pana la eliminarea totala a facilitatilor, Consiliul Concurentei, inclusiv Comisia Europeana, a aprobat un nivel al ajutorului de stat de 759 de milioane de lei, aproximativ 230 de milioane de euro, adica, de aproape patru ori mai mult. Asta in conditiile in care beneficiarii ajutorului de stat nu pot fi decat agentii economici care au obtinut certificatul de investitor in zona defavorizata inainte de 1 iulie 2003. In general, investitorii care au dezvoltat o afacere in zonele defavorizate au investit bani in primii ani ai activitatii, urmand ca abia acum sa realizeze profit, astfel incat sa poata beneficia de facilitatea scutirii de la plata acestuia.
Zonele defavorizate bihorene au durata de existenta pana in 2009
In total, pentru cele 28 de zone defavorizate, numarul agentilor economici care au obtinut certificate de investitor se ridica la peste 1.800. Conform ultimului raport de control al Consiliului Concurentei, numarul agentilor economici care mai pot beneficia de ajutor de stat se ridica la 1.250, in conditiile in care doar 50 au atins limita maxima a intensitatii ajutorului si niciunul nu a depasit aceasta limita. Majoritatea societatilor comerciale infiintate in zonele defavorizate pot primi inca ajutor de stat, sub forma scutirii de la plata impozitului pe profit, dat fiind faptul ca intensitatea medie a ajutorului de stat s-a ridicat la doar 12,3%, mult sub nivelul maxim admis. In termeni reali, valoarea totala a ajutorului de stat acordat pentru investitii, inregistrata in ianuarie 2007, a fost de 209.844.00 de lei, iar cea a fondurilor nerambursabile - de 2.981.000 de lei, raportate la o valoare a investitiilor de 1.731.700.000 de lei. Precizam ca intensitatea maxima admisa pentru ajutor este de 50% pentru intreprinderile mari si de 65% pentru cele mici si mijlocii. Indicele de intensitate se calculeaza in functie de valoarea totala a investitiilor initiale realizate.
Schimbarea legislatiei, intre care anularea scutirii de TVA si de taxe vamale pentru importurile de materie prima si utilaje, a urmarit sa elimine mare parte din afacerile ilegale care se desfasurau la inceput prin intermediul zonelor defavorizate. Sarcina urmaririi modului de gestionare a ajutorului de stat a fost pasata, abia anul trecut, de la Consiliul Concurentei la furnizori, respectiv la Ministerul Finantelor sau chiar la Consiliile Locale, autoritati carora le revine si recuperarea ajutorului acordat peste limita admisa sau in mod ilegal. Conform Codului de Procedura Fiscala, stoparea acordarii ajutoarelor de stat se realizeaza prin emiterea unei decizii de catre Consiliul Concurentei, dar recuperarea lui efectiva se realizeaza de Ministerul Finantelor sau chiar de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, dupa caz. In 2005, actiunea de monitorizare s-a finalizat cu stoparea acordarii ajutorului de stat pentru 31 de agenti economici, iar pentru alti 32 Consiliul Concurentei a deschis investigatia din oficiu. Cuantumul total al ajutoarelor care trebuiau recuperate era de 3.279.082 de lei, la care se adauga dobanzile calculate de la data acordarii ajutorului si pana la recuperarea efectiva a acestuia. Un an mai tarziu, in urma monitorizarii, s-a solicitat recuperarea ajutoarelor ilegale pentru un numar de patru agenti economici, suma totala a acestora fiind de 76.224,63 lei, la care se adauga, la fel, dobanda. In urma celor trei decizii emise de Consiliu s-a decis ca valoarea totala a ajutoarelor ilegale s-a ridicat la cca 6 milioane de lei, din care Ministerul Finantelor a recuperat cca 2,4 milioane de lei, adica, 40% din valoarea totala de recuperat.
Zonele defavorizate bihorene a caror durata de existenta este sfarsitul anului 2009 sunt zona miniera Stei-Nucet, Borod-Vadul Crisului, Popesti.