Senatorul Florian Bodog a sustinut o declaratie politica. Puteti citi in continuare textul integral al declaratiei politice.
Romania are una dintre cele mai mari rate de abandon scolar din Europa, cu aproape 20% dintre elevi care renunta la scoala inainte de finalizarea invatamantului obligatoriu de 10 clase. Cele mai mari riscuri de abandon, dar si repetentie le au copiii de la sate, riscuri care sunt si cu 40% mai mari decat in cazul tinerilor de la oras.
Romania si-a asumat o tinta de reducere a fenomenului de parasire timpurie a sistemului de educatie la 11,3% pana in anul 2020. Avand in vedere acest obiectiv, masurile in aceasta arie trebuie sa se intensifice si sa dezvolte interventii tintite la toate nivelurile de invatamant.
Sustinerea unor politici educationale coerente si a unor programe pentru prevenirea abandonului scolar, dublate de masuri de sustinere de continuare a studiilor dupa clasa a VIII-a in cazul copiilor cu oportunitati reduse, pot conduce in mod direct la diminuarea fenomenului de parasire timpurie a sistemului de educatie. Toate aceste masurile trebuie sa vizeze si cresterea calitatii actului educational. De asemenea, sistemul nostru de educatie trebuie sa clarifice cat mai repede rolul si statutul invatamantului profesional si tehnic si sa promoveze mecanisme si instrumente mai clare de adaptare a retelei si ofertei scolare la realitatile pietei muncii.
Trebuie sa recunoastem la modul foarte cinstit ca la ora actuala exista o prapastie foarte mare intre ceea ce ofera scoala si ceea ce solicita piata muncii. Elevii nu mai invata o meserie, invata in schimb integrale, fizica cuantica sau teorie literara, pe un curriculum depasit, astfel ca nu e de mirare ca dupa terminarea scolii, ei devin someri. Sistemul educational romanesc nu reuseste sa le ofere absolventilor sansa de a ocupa un loc de munca bine platit. Si atunci, drumul strainatatii pare singura solutie pentru foarte multi dintre tinerii valorosi ai Romaniei.
Din punctul meu de vedere, problema abandonului scolar este intr-o corelare stransa cu piata muncii. Prevenirea abandonului scolar si dezvoltarea competentelor esentiale ale adolescentilor pentru dezvoltarea carierei trebuie sa constituie, asadar, prioritati ale viitoarelor politici educationale din tara noastra. Forta de munca bine calificata si mai productiva este un element critic pentru a sustine cresterea economica in viitor. Fara elevi si absolventi de calitate, nu vom putea avea o piata a muncii de calitate, si nici o economie locala sau nationala suficient de competitive, atractive si cu productivitate mare. Implicit, nici nivelul de trai si nici veniturile romanilor nu vor putea creste asa cum ne dorim cu totii.