Solomon propune ca varstnicii cu pensii sub 1.000 de lei sa aiba gratuitate pe mijloacele de transport in comun ale RAT Craiova
Dupa ce l-a acuzat pe Marinica Dinca de "propuneri populiste" pentru ca propusese sa se dea inca sase milioane de lei catre RAT, primarul Craiovei, Antonie Solomon, vine la randul lui cu cea mai populista propunere a sa: plimbare gratis pentru varstnicii cu pensii sub 1.000 de lei.

Subventii pentru toti

De fapt, propunerea municipalitatii care va fi luata in discutie in sedinta de joi a consiliului local este mai complexa, vizand mai multe facilitati pentru anumite categorii de persoane pe mijloacele de transport in comun ale Regiei Autonome de Transport (RAT) Craiova. Cea mai importanta este gratuitatea pentru pensionarii cu domiciliul in Craiova si un venit net din pensie de pana la 1.000 lei/luna. Pensionarilor craioveni care au venit net din pensie de peste 1.000 lei/luna le va fi acordata o subventie de 50% din orice tip de abonament RAT. Pe langa acestia, elevii si studentii care frecventeaza cursurile de zi la institutiile de invatamant autorizate din municipiu vor primi si ei o subventie de 50% din pretul abonamentului, dar numai pe o singura linie de transport in comun al RAT.
O alta noutate o constituie faptul ca pensionarii care beneficiaza de gratuitate nu mai trebuie sa mearga la ghiseele RAT pentru a-si procura abonamente gratuite, ci pot circula doar pe baza actului de identitate si a cuponului de pensie din luna anterioara. Celelalte categorii de beneficiari ai acestor subventii pe transportul in comun isi vor putea procura abonamentele la pret redus, pe baza de act de identitate si cupon de pensie sau adeverinta de elev/student. Aceste facilitati pe transportul in comun sunt propuse sa intre in vigoare de la 1 martie.
Calculele facute de RAT si Primaria Craiova indica faptul ca vor beneficia de gratuitate pe mijloacele de transport aproximativ 44.220 de pensionari cu pensii nete sub 1.000 de lei. Acestora li se adauga circa 23.900 de pensionari cu venituri nete din pensie de peste 1.000 de lei, care vor putea beneficia de subventionarea a 50% din valoarea abonamentelor RAT.
"Am ținut cont de numeroasele solicitari venite din partea pensionarilor craioveni si, asa cum am spus in repetate randuri, am facut-o numai dupa ce am gasit cadrul legal, dar si condițiile financiare care sa permita luarea unei astfel de decizii. Nu era de dorit sa aducem pierderi si mai mari la Regia de Transport, ci sa gasim soluția prin care bugetul asigurat de consiliul local sa poata permite si includerea acestor facilitați. Ma bucur ca am gasit aceste soluții si ca peste 60.000 de pensionari din Craiova, care au muncit pentru acest oras, vor merge gratuit cu mijloacele de transport in comun, ori vor plati doar jumatate din contravaloarea abonamentului", a declarat Antonie Solomon, primarul municipiului Craiova.
Intr-adevar, in raportul intocmit de Nicolae Pascu, directorul executiv al Directiei Economice din Primaria Craiova, se arata ca municipalitatea a gasit o noua varianta de finantare a acestor subventii, "prin acoperirea diferentei dintre costurile inregistrate la operatorul de transport pentru efectuarea serviciului si sumele efectiv incasate ca urmare a efectuarii transportului", modalitate reglementata prin Legea nr. 92/2007 a transportului public local. "Aceasta modalitate de finantare permite ca aproximativ 75% din intreaga suma aprobata prin buget pentru RAT Craiova sa ramana la regie, nemaifiind purtatoare de TVA", sustine directorul Pascu in respectivul raport.
Potrivit acestuia, suma de 13.000.000 de lei prevazuta in bugetul Consiliului Local Municipal Craiova pe anul 2012 pentru sustinerea RAT asigura functionarea operatorului de transport, "existand posibilitatea ca pe parcursul anului bugetar sa fie suplimentata in functie de evolutia costurilor operatorului de transport". Nu se specifica insa sursa de finantare, astfel ca n-ar fi exclus ca, dupa doua-trei luni, subventiile sa fie oprite din lipsa de bani.
Costuri
In conditiile in care un abonament RAT pe toate liniile costa 80 de lei, contravaloarea calatoriilor gratuite pentru cei 44.200 de pensionari cu pensii sub 1.000 de lei, pe o perioada de zece luni (martie-decembrie 2012) ar costa bugetul local peste 35 de milioane de lei (350 de miliarde de lei vechi), adica de circa trei ori mai mult decat subventia alocata RAT prin bugetul local aprobat la inceputul acestei luni. Iar asta fara sa se ia in calcul subventiile pentru celelalte categorii de pensionari, pentru elevi, studenti, veterani, revolutionari si persoane cu handicap.