Operatorii de taximetrie din Galati au in prezent cele mai mici tarife din tara si cu toate acestea niciunul nu se indura sa mareasca pretul pentru a nu pierde din clienti pe principiul "sa-si rupa gatul mai intai vecinul".

Tariful mediu practicat in Galati de taximetristi in momentul de fata se invarte in jurul a 1,5 lei pe kilometru, fiind cel mai mic din tara, si nu acopera nici de departe cheltuielile efectuate cu salarizarea soferilor, intretinerea masinilor si combustibilul. In ciuda faptului ca se indreapta sigur spre faliment, operatorii din taximetrie nu se pun de acord sa majoreze tarifele, desi, legal, au dreptul sa faca acest lucru pana la limita de 2 lei pe kilometru, in conditiile in care in judetul Braila colegii de breasla circula de peste un an cu acest pret. Explicatia este simpla. Niciunul nu vrea sa-si piarda din clienti, chiar daca asta inseamna reducerea parcului de masini si salarii mai proaste pentru soferi. "Ne-am intalnit acum cateva zile toti operatorii de taximetrie si ne-am pus de acord sa marim toti pretul. Nu s-a intamplat nimic de atunci. Toti asteapta sa fie celalalt primul si uite asa o tinem cu 1,5 lei pe kilometru pana cand o sa se invecheasca tot parcul de masini si nu o sa mai avem cu ce iesi pe strada", ne-a declarat presedintele Camerei Taximetristilor din Galati, Lucian Munteanu.

Siguranta calatorilor, in pericol

Cum din salariile soferilor nu se poate taia si nici la pretul combustibilului nu poti sa umbli, singura solutie vizeaza masinile de taxi. Asa se face ca, in loc de o revizie la fiecare 40.000 de kilometri cat cere legea, operatiunea se efectueaza la 60.000 de kilometri, ca sa dam doar un exemplu. Consecintele sunt usor de prevazut, primii care au de suferit fiind calatorii care se deplaseaza cu taxiul, dar si soferii, intrucat sansele de producere a unor accidente din cauze tehnice se maresc substantial. Acest lucru este recunoscut de taximetristi, dar deocamdata nimeni nu indrazneste sa faca un pas inainte pentru a sparge gheata. Evident ca o majorare a pretului nu ar fi pe placul galatenilor, dar cei care folosesc taxiul pentru a se deplasa nu ar ezita daca ar sti ca isi pun sanatatea in pericol. Aceasta situatie de fapt creaza prin ricoseu o alta anomalie, ce parea ca disparuse din taximetrie. Este vorba de plata la pausal, ce presupune ca operatorul de taxi impune soferului sa realizeze o anumita suma zilnic. Asa se face ca dupa cateva ore taximetristul isi realizeaza "norma" si iese din cursa, lasand traseul neacoperit o buna parte din zi.