Senatorul Florian Bodog a sustinut o declaratie politica cu titlul: "De ce este nevoie de o abordare strategica in domeniul sanatatii Votul sau glontul?" Textul declaratiei politice il puteti citi in continuare:

In declaratia mea politica de astazi as dori sa fac o pledoarie pentru a implementa si in Romania o abordare strategica in domeniul sanatatii. Consider ca este necesar acest lucru, in primul rand, pentru ca doar printr-o abordare strategica putem sa reconstruim sistemul national de sanatate. Pentru ca doar ghidati de o strategie elaborata prin implicarea tuturor factorilor interesati putem sa reasezam sistemul pe o fundatie solida si "sanatoasa". Strategia este cea care ne arata obiectivul spre care vrem sa ne indreptam si pasii pe care trebuie sa-i realizam pentru a ajunge acolo!
Avem nevoie de o strategie pentru ca suntem la guvernare si tot ceea ce realizam in acest mandat va fi decisiv pentru viitorul Romaniei. Tot ceea ce vom face in acesti ani va construi Romania care peste doar cativa ani, in 2018, va aniversa o suta de ani de la Marea Unire!
Nu in ultimul rand, noi insine ne-am propus si ne-am asumat sa facem acest lucru in Programul de Guvernare al USL. La pagina 104 din acest document se spune negru pe alb: "Elaborarea in cursul anului 2013 a unei strategii de dezvoltare si modernizare a sistemului de sanatate romanesc pe termen scurt, mediu si lung".
Luarea unor masuri si decizii in absenta unei strategii coerente - cum deseori se intampla la noi - nu poate fi decat contraproductiva. Riscul major este ca ele sa creeze mai multe probleme decat cele pe care le rezolva. Intr-un sistem care se confrunta deja cu o scadere a performantelor, deciziile insuficient fundamentate pe o conceptie strategica adecvata creeaza noi tensiuni si accelereaza si mai mult scaderea increderii populatiei in capacitatea de schimbare a sistemului. O strategie coerenta si asumata de principalii actori trebuie sa preceada in mod obligatoriu orice discutie pe masuri sau articole de legi.
Sper ca decidentii care propun astazi masuri de reforma sa inteleaga ca e nevoie de o abordare integratoare. E nevoie ca deciziile luate si masurile legislative sa fie operationalizarea unei strategii, iar aceasta strategie sa fie eleborata cu acordul partenerilor sociali si al tuturor factorilor implicati (stakeholders). Cuvantul cheie aici este parteneriat. Reformarea sistemului si dezvoltarea politicilor de sanatate trebuie sa se faca in parteneriat si printr-un dialog permanent cu organizatiile de pacienti (populatia), cu organizatiile profesionale, cu furnizorii de echipamente si aparatura medicala, cu producatorii si distribuitorii de medicamente, cu reprezentantii societatii civile, etc.
Crearea acestui cadru strategic necesita parcurgerea catorva etape obligatorii. Prima etapa consta in realizarea unei diagnoze a problemelor majore ale sistemului de sanatate. Fiecare dintre noi intuim care sunt aceste probleme, ele insa trebuie puse pe hartie si abordate intr-un mod organizat si sistematic. Aceasta diagnoza ne arata unde ne situam, care sunt punctele slabe si deficientele sistemului si la ce riscuri suntem expusi.
In etapa a doua, pe baza acestei diagnoze se va elabora Pactul National pentru Sanatate. Este un document politic foarte important si care trebuie asumat si semnat de catre toti factorii politici si de toti actorii implicati in sistemul de sanatate. Sanatatea romanilor nu are culoare politica, de aceea cred ca este nevoie de un consens intre toate fortele politice, un consens care sa treaca peste orgolii personale sau interese electorale. Doar asa vom putea continua procesul de reforma si vom putea implementa masuri cu efecte durabile.
Dupa ce avem Pactul, putem dezvolta Strategia pentru sanatate cu obiectivele pe care ni le propunem si planul concret prin care putem sa le atingem. Doar printr-o abordare strategica putem iesi din logica heirupismului si a masurilor pompierestice. Pentru a nu avea o noua reforma esuata, e nevoie sa gandim strategic si sa actionam unitar. Este nevoie urgenta pentru o strategie pentru minim doua cicluri electorale, care sa duca la dezvoltarea unui sistem de sanatate sustenabil si performant.
Urmatoarea etapa inseamna elaborarea unei legi cadru a sanatatii. Romanii au nevoie de o legislatie care nu se modifica la fiecare schimbare de Guvern si de ministru, in functie de capriciile sau interesele celor aflati efemer la carma Ministerului Sanatatii. Doar o lege stabila poate asigura viziune, stabilitate si predictibilitate sistemului! O lege cadru ar oferi o imagine clara a tuturor institutiilor implicate si ar clarifica modul de coordonare si responsabilitatile fiecarei institutii implicate. Ea induce coerenta si pe ea se pot baza legile sectoriale. In ultima etapa eforturile trebuie sa se concentreze pe elaborarea legislatiei secundare pe fiecare sub-domeniu in parte: sanatatea publica, asistenta medicala, sistemul de asigurari de sanatate si managementul resurselor umane.
Obiectivul general al acestei abordari strategice trebuie sa fie un sistem de sanatate care ofera posibilitatea cetatenilor sa atinga o stare cat mai buna de sanatate si care sa contribuie la cresterea calitatii vietii acestora. In centrul sistemului medical romanesc trebuie sa se situeze doi actori: pacientul si cadrele medicale. Trebuie sa asiguram accesul echitabil la servicii medicale de calitate, in functie de nevoile fiecaruia si sa redam demnitatea personalului medical. Satisfactia pacientilor si imbunatatirea indicatorilor demografici vor fi indicatorii si dovada masurabila a succesului acestei abordari strategice.