De doi ani, traseul de microbuze si minibuze Constanta-Navodari, via Mamaia este deservit de doi operatori: Grup Media Sud si Dominus Rei. Desi licitatia electronica pentru atribuirea noilor licente de traseu ar fi trebuit sa se desfasoare la nivel national inca din data de 18 decembrie 2004, un artificiu judiciar generat se pare de interese de culise a condus la suspendarea de catre instanta a acestei proceduri. De aceasta suspendare beneficiaza in continuare nu numai cei doi operatori de pe traseul amintit, ci si toti ceilalti transportatori din tara, care au detinut licentele de traseu pe diferite rute, in timp ce alte firme de transport auto de calatori ce au achizitionat in leasing costisitoare mijloace de transport in vederea obtinerii unui punctaj cat mai ridicat la licitatie se vad nevoiti sa astepte pana in data de 30 iunie a.c., cand suspendarea procedurii de atribuire a traseelor va lua sfarsit. Traseul Constanta-Navodari si retur este unul dintre cele mai atractive din intregul judet, datorita afluxului enorm de calatori care utilizeaza aceasta ruta. Este vorba despre o mare parte a populatiei active a orasului Navodari care este navetista, acesteia adaugandu-i-se in perioada sezonului estival mii de turisti ce se deplaseaza in statiunea Mamaia si la alte unitati de cazare construite in ultimii ani pe malul marii pana la extremitatea nordica a litoralului, delimitata de Capu Midia. De aceea, in ultimii patru ani, acest traseu a generat numeroase conflicte intre pretendentii la licenta de traseu, incriminari reciproce si chiar procese, dintre care unele se mai afla si in prezent pe rol. Insa in ultimii doi ani, traseul a fost exploatat doar de doi operatori: Grup Media Sud si Dominus Rei, cu plecari si sosiri din puncte diferite ale municipiului Constanta. In timp ce Grup Media Sud opereaza traseul doar cu microbuze, Dominus Rei, al carui patron este Valentin Leauta, utilizeaza atat microbuze, cat si minibuze, majoritatea respectivelor mijloace de transport apartinand unei societati a cunoscutului om politic si de afaceri Constantin Fratila.

Procedura de licitatie electronica, blocata jumatate de an

Cei doi operatori beneficiaza in prezent de un status-quo generat de actiunea in instanta depusa de un transportator din capitala, care a reusit astfel sa blocheze pentru o jumatate de an procedura de licitatie electronica pentru toate traseele din Romania. Este vorba despre o "firma de apartament” din Bucuresti care a contestat metodologia aplicata la licitatia ce ar fi trebuit sa aiba loc la sfarsitul anului trecut sub organizarea Ministerului Comunicatiilor, ne-a declarat Marian Butnaru, seful Agentiei Constanta a Autoritatii Rutiere Romane. Dupa doua luni de pregatiri asidue, peste 6000 de operatori din intreaga tara si-au depus prin internet ofertele intr-o baza de date electronica, gestionata de Ministerul Comunicatiilor. Cand ar fi trebuit sa aiba loc deschiderea bazei de date si sa se procedeze la stabilirea punctajului ofertantilor pe baza programului de calculator, firma bucuresteana care nu detine decat 2 masini a solicitat anularea licitatiei, iar instanta a dispus suspendarea licitatiei, a precizat Butnaru. Cu toate ca in spatele acestei actiuni judecatoresti se pare ca s-ar afla un joc meschin de interese, baza de date in care nu se mai poate produce nici o modificare de la data de 18 decembrie 2004 se va deschide in cele din urma in 30 iunie a.c., iar operatorii care vor primi licente pentru diferite trasee din tara vor fi stabiliti pe baza punctajului obtinut. Pana atunci, participantii la licitatie, care au facut investitii substantiale si au incheiat contracte de leasing pentru masini noi in vederea obtinerii unui punctaj cat mai ridicat sunt nevoiti sa astepte pana la vara si sa suporte ratele de leasing din propriul buzunar, avand autovehiculele trase pe dreapta.