Cotidianul.ro informeaza : Presedintele Romaniei, pus la punct de magistrati
AMR si CSM critica dur Constitutia "Basescu"
Presedintele Traian Basescu a semanat vant si acum culege furtuna. Asociatia Magistratilor din Romania si Consiliul Superior al Magistraturii nu accepta jocul electoral si de imagine al lui Traian Basescu concretizat prin asa-zisul proiect de revizuire a Constitutiei. Puteti citi in continuare a cincea parte a analizei magistratilor.
2. Incalcarea art. 152 alin. 2 din Constitutie - De asemenea, nici o revizuire nu poate fi facuta daca are ca rezultat suprimarea drepturilor si a libertatilor fundamentale ale cetatenilor sau a garantiilor acestora.
Nicio revizuire nu poate fi facuta daca are ca rezultat suprimarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor si a garantiilor acestora.
I. Modificarea art. 44 alin. 8 prin inlaturarea dispozitiei privitoare la prezumarea caracterului licit al dobandirii.
Prezumtia de liceitate a dobandirii averii reprezinta o garantie a dreptului de proprietate privata, similara cu prezumtia de nevinovatie din dreptul penal ori cu cea a bunei credinte din dreptul civil.
Or, inlaturarea acestei prezumtii duce la posibilitatea prezumarii caracterului ilicit al dobandirii oricaror bunuri si, prin urmare, la controlul privind stabilirea dobandirii licite a bunului, neexistand vreo limita in exercitiul unui astfel de control, statul roman putandu-se transforma intr-un stat politienesc al carui scop se va singulariza in exercitiul permanent si fara limite al controlului averii cetatenilor si a modalitatilor de dobandire, expunand cetateanul unei justificari perpetue ori abuzului organelor de verificare, lipsind economia de piata de securitate juridica prin inversarea normalitatii lucrurilor si a sarcinii probei.
Pe de alta parte, alin. 8 si 9 se refera la confiscare ca sanctiune juridica, ratiunea fiind aceea de a se stabili la nivel constitutional conditiile in care poate opera confiscarea, ca o garantie in plus a ocrotirii si garantarii reale si efective a dreptului de proprietate privata.
Astfel, se observa din analiza art. 44 ca, pentru realizarea acestui scop, alaturi de reglementarea cazurilor si conditiilor esentiale in care opereaza confiscarea pentru fapte penale si contraventionale (delicte, fapte antisociale grave), legiuitorul constitutional a interzis nationalizarea si a permis exproprierea in anumite conditii.
Or, prezumtia caracterului licit al dobandirii bunurilor este un efect logic si un corolar al prezumtiei de nevinovatie, consacrata tot printr-o norma de rang constitutional.
Asadar, modificarea preconizata relativizeaza prezumtia de nevinovatie si o goleste de continut, relativizand in acelasi timp si principiul constitutional al garantarii dreptului de proprietate privata, ca drept fundamental.
Astfel, potrivit art. 23 alin. 11 din Constitutie, pana la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti de condamnare, persoana este considerata nevinovata.
Prezumtia de nevinovatie garanteaza protectia persoanelor in procesul penal impotriva arbitrariului, in stabilirea si tragerea la raspundere penala. Pe de alta parte, acest principiu il scuteste pe inculpat de a-si dovedi nevinovatia, stabilind statului sarcina de a proba vinovatia prin mijloacele de proba reglementate de lege. Astfel, conform art. 66 din Codul de procedura penala, invinuitul sau inculpatul nu este obligat sa-si probeze nevinovatia. In cazul cand exista probe de vinovatie, invinuitul sau inculpatul are dreptul sa probeze lipsa lor de temeinicie.
Potrivit dispozitiilor alin. 9, bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii.
De asemenea, confiscarea - masura de siguranta in dreptul penal, potrivit art. 111 alin. 2 si 3 lit. F si 118 din Codul penal - se aplica numai persoanelor care au savarsit fapte penale.
In actuala redactare, se prezuma caracterul licit al dobandirii bunurilor.
Dar dobandirea, ca activitate, cumul de acte si/sau fapte, este indisolubil legata de persoana care actioneaza si are vointa de a actiona, titular al dreptului de proprietate asupra bunurilor a caror confiscare este in discutie, persoana care se bucura de prezumtia de nevinovatie.
Or, in masura in care se inlatura prezumtia caracterului licit al dobandirii, persoana cercetata penal va fi pusa in situatia sa demonstreze ca dobandirea este licita, deci nu este ilicita, deci nu a savarsit o fapta penala, respectiv nu se face vinovat de savarsirea unei infractiuni. Prin urmare, o asemenea situatie va duce, fara doar si poate, la eliminarea principiului constitutional al prezumtiei de nevinovatie, acesta ramanand doar la nivel declarativ, desi este statuat ca o garantie a respectarii unui alt drept fundamental, acela al libertatii individuale.
II. Modificarea art. 126 alin. 2 - Controlul judecatoresc al actelor administrative ale autoritatilor publice, pe calea contenciosului administrativ, este garantat, cu exceptia celor care privesc raporturile cu Parlamentul, precum si a actelor de comandament cu caracter militar, precum si a celor care privesc politicile fiscale si bugetare. Instantele de contencios administrativ sunt competente sa solutioneze cererile persoanelor vatamate prin ordonante sau, dupa caz, prin dispozitii din ordonante declarate neconstitutionale.
Excluderea controlului judecatoresc al actelor administrative ale autoritatilor publice care privesc politicile fiscale si bugetare nu are nicio determinare juridica din moment ce politicile fiscale si bugetare pot fi adoptate prin orice fel de acte cu caracter normativ, formulare generica care in realitate limiteaza anormal dreptul de acces la justitie si deschide calea unor abuzuri ale executivului in privinta emiterii de acte administrative fie cu caracter normativ, fie cu caracter individual disimulate sub sintagma "politicile fiscale si bugetare"
Daca textul din proiect ar fi adaugat cuvantul "lege", sintagma devenind "politicile fiscale si bugetare stabilite prin lege", textul ar fi respectat caracterul exclusiv al atributiilor celor trei puteri, legea de stabilire a acestor politici fiscale si bugetare putand fi cenzurata pentru neconstitutionalitate de catre instanta de control constitutional.
Suntem convinsi ca examenul de compatibilitate a proiectului de revizuire a Constitutiei cu limitele in care aceasta poate fi revizuita statuate in art. 152 din Constitutie nu va fi influentata de metamorfoza insasi a Curtii Constitutionale, devenita ca efect al prezentului proiect o putere cu o competenta similara puterii legiuitoare, cel putin in privinta deciziilor pe care le pronunta, si supraordonata puterii judecatoresti, translatie de putere care nu va afecta, credem noi, maturitatea deplina asupra statuarii in privinta initiativei supusa verificarii ei care, in opinia noastra, reprezinta cel mai grav si complet regres cu caracter general al democratiei castigate intern si fixate international, consecinta a integrarii Romaniei in spatiul european, ca si a calitatii sale de stat parte la tratatele internationale.