Amos News face cunoscuta pozitia Guvernului Romaniei cu privire la colaborarea inter-institutionala si reprezentarea Romaniei in domeniul Afacerilor Europene. Puteti citi in continuare a treia parte a materialului.

III. PREZENTARE A PREVEDERILOR CONSTITUTIONALE SI A PRACTICII EUROPENE CU PRIVIRE LA REPREZENTAREA LA CONSILIUL EUROPEAN
Prevederile legale si constitutionale arata foarte clar ca reprezentarea externa a Romaniei este de resortul Presedintelui si a Premierului, in functie de domeniul de referinta. Cele doua institutii au responsabilitati comune, precum si zone specifice de actiune. Este necesar un dialog intre institutii pentru definirea unui mandat legitim pentru cel care va reprezenta Romania la viitorul Consiliu European.
1. In politica externa, rolul Guvernului si al Primului Ministru este predominant.
• Articolul 102 din Constitutia Romaniei, arata cat se poate de clar ca "Guvernul, potrivit programului sau de guvernare acceptat de Parlament, asigura realizarea politicii interne si externe a tarii".
• In materie de politica externa, presedintele are, potrivit articolului 91 din Constitutie, doar trei prerogative: incheie tratatele negociate de Guvern, acrediteaza si recheama diplomatii romani, diplomatii altor state sunt acreditati pe langa presedinte.
• Nicaieri in Constitutie nu este scris ca presedintele este reprezentantul unic al Romaniei.
• Agenda Consiliului European, de altfel, se stabileste pe baza documentelor discutate si aprobate in cadrul Consiliilor de Ministri, in care participa membri ai executivelor din tarile membre.
3. Tratatele europene stipuleaza clar ca reprezentarea unui stat poate fi realizata atat de presedinte, cat si de premier (Articolul 4, alin. 4 din Regulamentul de procedura al Consiliului European).
4. Conform art. 148, alin (2) din Constitutie, "ca urmare a aderarii, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare".
5. Practica europeana:
• Din formula 27+1 de state ale Uniunii Europene (inclusiv Croatia, viitor stat membru), 25 sunt reprezentate de premieri.
• Cele trei state care au fost reprezentate de presedinti sunt Cipru (unde presedintele este si sef de guvern, poate demite ministrii si conduce sedintele de guvern), Franta (unde presedintele numeste premierul si, de asemenea, presedintele este cel care negociaza si incheie tratatele) si Romania.
• Exista state - Portugalia, Bulgaria, Finlanda, Polonia, Austria - unde presedintii, desi sunt alesi direct de electorat, nu participa la Consiliile Europene.
• Situatia Romaniei, in perioada 2005-2008, a consemnat o participare comuna a Presedintelui si, respectiv, a Primului Ministru, la intalnirile la nivel inalt in Uniunea Europeana. Guvernul a fost mereu reprezentat alaturi de Presedinte in aceste intalniri. Situatia generata incepand din 2009 nu a fost o practica constitutionala, ci doar rezultatul unei decizii personale a primului ministru Emil Boc de a ceda atributiile care ii revin.
6. Afacerile europene nu mai reprezinta aspecte de politica externa, ci se refera in mare masura la elemente de politica interna. Romania este parte intrinseca a procesului decizional din UE, si trebuie sa se comporte ca atare.
7. Reprezentantul Romaniei la Consiliu are nevoie de un mandat, recunoscut si respectat. Parlamentul Romaniei este forul reprezentativ cel mai potrivit in care se poate discuta definirea unui astfel de mandat.
8. Toate institutiile politice din Romania trebuie sa respecte decizia parlamentara in aceasta privinta. Iar reprezentarea Romaniei la nivelul Consiliului European poate fi una solida, legitima si eficienta daca se bazeaza pe un mandat clar, indiscutabil.
9. Guvernul Romaniei este deplin angajat sa contribuie la armonizarea actiunilor europene cu cele nationale, fiind in pozitia optima de a integra cele doua paliere de actiune.
o Guvernul Romaniei considera ca, in materie de politica militara si de securitate militara, precum si in politica externa comuna a Uniunii Europene, este constitutional si functional ca Presedintele Romaniei sa aiba precadere in a reprezenta Romania.
o Guvernul Romaniei considera ca, in materie economica, sociala, bugetara, referitoare la fondurile europene, aderarea la Schengen, precum si in alte aspecte executive, este constitutional si functional ca Primul Ministru sa aiba precadere in a reprezenta Romania.
IV. PROPUNERI ALE GUVERNULUI ROMANIEI CATRE PARLAMENT
Guvernul Romaniei adreseaza Parlamentului o propunere in trei pasi, cu scopul de a se stabili in forul legislativ un mod constitutional si functional de dialog, conlucrare si reprezentare a Romaniei in domeniul afacerilor europene.
• Parlamentul Romaniei trebuie sa fie informat in prealabil cu privire la agenda Consiliului European urmand sa stabileasca un mandat de principiu cu privire la ceea ce va sustine reprezentantul Romaniei. De asemenea, Parlamentul Romaniei va fi informat dupa fiecare Consiliu European, cu privire la deciziile adoptate.
• In ceea ce priveste partajarea atributiilor in cadrul Executivului, la domeniul afacerilor europene:
o in materie de politica militara si de securitate militara, precum si in politica externa comuna a Uniunii Europene, este constitutional si functional ca Presedintele Romaniei sa aiba precadere in a reprezenta Romania;
o in materie economica, sociala, bugetara, referitoare la fondurile europene, aderarea la Schengen, precum si in alte aspecte executive, este constitutional si functional ca Primul Ministru sa aiba precadere in a reprezenta Romania.
• Reprezentarea Romaniei la Consiliul European se va face dupa indeplinirea procedurii de la punctul 1 (referitor la obligativitatea informarii si definirii unui mandat in cadru parlamentar), precum si in baza principiilor de precadere constitutionala si functionala definite la punctul 2.
Avand in vedere agenda Consiliului European din 28 iunie, deja stabilita si care se refera la subiecte precum situatia economica din Uniunea Europeana, adoptarea unor masuri economice si sociale, precum si continuarea negocierilor privind viitorul Cadru Financiar Multianual 2014-2020, Guvernul Romaniei considera ca reprezentarea Romaniei la acest Consiliu European trebuie sa fie asigurata de catre Primul Ministru al Guvernului.