Amos News face cunoscuta pozitia Guvernului Romaniei cu privire la colaborarea inter-institutionala si reprezentarea Romaniei in domeniul Afacerilor Europene. Puteti citi in continuare prima parte a materialului.

Au trecut 5 ani de la momentul obtinerii statutului de membru al UE. Acesta a fost, alaturi de aderarea la NATO, unul dintre obiectivele fundamentale definite si urmarite de Romania in perioada post-decembrista
Astazi, obiectivul nostru trebuie sa fie de a adanci integrarea in UE, de a performa cat mai bine ca stat membru, atat din prisma obligatiilor care ne revin, dar mai ales din perspectiva beneficiilor aderarii pentru Romania si pentru romani. De asemenea, Romania trebuie sa isi propuna sa fie mai influenta si proactiva in luarea deciziilor la nivel european.
Va fi nevoie, pentru aceasta, de coagularea intregului mediu politic si institutional in jurul intereselor Romaniei pe marile dosare aflate pe agenda UE.
I. CINCI TEME PRINCIPALE PENTRU ROMANIA, IN RELATIA CU UNIUNEA EUROPEANA
Din perspectiva Guvernului, Romania are drept obiectiv pe termen scurt si mediu, in relatia cu institutiile europene, discutarea si solutionarea urmatoarelor cinci probleme majore. De altfel, o buna parte din aceste probleme se afla si pe agenda Consiliului European din 28 iunie 2012.
a) ADERAREA LA SCHENGEN - in legatura cu care avem perspective optimiste, in baza indeplinirii conditiilor tehnice, pentru o aderare in luna septembrie a acestui an.
• Noul guvern este responsabil nu numai de realizarea aderarii, ci si de implementarea politicilor ce revin Romaniei in virtutea apartenentei la Zona Schengen.
• Din aceasta perspectiva, sunt imbucuratoare concluziile Consiliului de Justitie si Afaceri Interne (JAI) din 6 iunie, organizat la Luxemburg.
• Sustinem aderarea in doua etape - mai intai ridicarea controalelor la frontierele aeriene si maritime; ulterior, la frontierele terestre, cu o data certa pana la 31 martie 2013.
• Sustinem un dialog mai intens cu Olanda, dar si cu ceilalti parteneri europeni, pentru a ne asigura de un sprijin consolidat.
• Avem in vederea coordonarea acestor eforturi cu Presedintia daneza si cu viitoarea Presedintie cipriota.
b) RAPORTUL COMISIEI PRIVIND MCV. Raportul cuprinde evaluarea progreselor inregistrate de Romania in ultimii cinci ani. Ne propunem continuarea eforturilor pentru realizarea obiectivelor asumate in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare.
• Nu numai ca Romania are nevoie de un raport favorabil, dar actualul Executiv este cel responsabil cu implementarea propunerilor formulate de catre institutiile europene, la fel cum tot actualul Executiv trebuie sa mentina performantele sistemului judiciar in ansamblu.
• Ne vom concentra pe implementarea noilor coduri juridice, precum si pe implicarea Parlamentului pentru asumarea si implementarea noii Strategii Nationale Anticoruptie.
c) FONDURILE EUROPENE SI STADIUL ABSORBTIEI, in Romania.
• Atributiile si posibilitatea de a interveni, prin monitorizare sau prin aplicarea legislatiei secundare, in procesul de stimulare a absorbtiei de fonduri europene sunt in sarcina Guvernului.
• Guvernul ia masuri pentru a rezolva problemele identificate in zona POSDRU si POR, precum si pentru a eficientiza absorbtia de fonduri europene.
d) CADRUL FINANCIAR MULTIANUAL AL UE, PENTRU PERIOADA 2014-2020. Romania trebuie sa avanseze decizia adoptata de majoritatea membrilor UE in cadrul reuniunii grupului "Prietenii Coeziunii", la Bucuresti. Obiectivul nostru clar - consolidarea pozitiei Romaniei de beneficiar net.
• Romania va sustine si la Bruxelles pozitia adoptata cu ocazia summit-ului organizat la Bucuresti. Este prima data pentru Romania cand are o pozitie proactiva, in acord cu majoritatea statelor membre, care vine in sustinerea interesului direct al tarii noastre.
e) PROPUNEREA referitoare la incheierea unui Pact de crestere economica si creare de locuri de munca, care sa completeze Tratatul privind stabilitatea, coordonarea si guvernanta in cadrul Uniunii economice si monetare.
Aceasta propunere a fost prezentata initial de catre COMISIA EUROPEANA, condusa de Jose Manuel Barroso, si care, ulterior, a beneficiat de o receptivitate tot mai mare, odata cu alegerea ca Presedinte al Frantei a lui Francois Hollande, precum si cu preluarea in 7 tari a guvernarii de catre lideri social-democrati.
• Romania trebuie sa sustina aceasta viziune, tocmai pentru ca aceasta este consonanta viziunii politice a majoritarii parlamentare, care doreste punerea unui accent mai mare pe stimularea cresterii economice si a crearii de noi locuri de munca.

(Va urma)