Tribunalul Bucuresti a decis, joi, suspendarea procesului dintre Dan Voiculescu si CNSAS si trimiterea dosarului la Curtea Constitutionala, admitand o exceptie invocata de avocatul acestuia. Avocatul lui Dan Voiculescu, Calin Andrei Zamfirescu, a sustinut in fata instantei Tribunalului Bucuresti, in urma cu doua zile, ca articolul 34 din Hotararea de Guvern 24/2008 privind functionarea provizorie a CNSAS intra in contradictie cu articolele 21, 24, 53, 124 si 126 din Constitutie care stabilesc o serie de drepturi fundamentale - cum ar fi dreptul la un proces echitabil, egalitatea justitiei sau interzicerea infiintarii de instante extraordinare - si a cerut suspendarea pocesului si trimiterea dosarului la Curtea Constitutionala pentru controlul legalitatii.
Marti, in sala de judecata, instanta a decis ca dupa aplicarea articolului 34 din Ordonanta de Urgenta privind functionarea temporara a CNSAS sa continue judecata dosarului, moment in care avocatul lui Dan Voiculescu a ridicat exceptia de neconstitutionalitate a articolului 34, referitor la faptul ca genul acesta de cauze sa fie solutionate de Sectia de contencios administrativ a Tribunalul Bucuresti.
Potrivit modificarilor legislative ca urmare a constatarii neconstitutionalitatii Legii privind CNSAS, doar Sectia de contencios administrativ a Tribunalului Bucuresti poate judeca cererile privind verdictele de colaborator al fostei Securitati. Anterior schimbarii cadrului normativ verdictele erau confirmate de sectiile civile ale instantelor curtilor de apel.
Este a doua oara cand in procesul lui Voculescu cu CNSAS se ridica exceptii de neconstitutionalitate a legii, prima data admitandu-se de catre Curtea Constitutionala.
Dosarul lui Dan Voiculescu a ajuns la tribunal dupa ce Curtea de Apel Bucuresti a trimis contestatia politicianului in urma constatarii ca neconstitutionala a Legii 187/1999 privind functionarea CNSAS.
In august 2006, CNSAS a decis ca Dan Voiculescu a colaborat cu fosta Securitate, in sensul de politie politica. Acesta a contestat decizia la Curtea de Apel Bucuretti - in fata careia s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate a CNSAS -, dosarul fiind trimis Curtii Constitutionale.
In 31 ianuarie, Curtea Constitutionala a decis, cu unanimitate, ca legea in baza careia CNSAS functiona este neconstitutionala. "Caracterul jurisdictional al atributiilor mentionate rezulta din puterea Consiliului ti a Colegiului de a se pronunta prin acte cu forta juridica echivalenta cu aceea a hotararilor judecatoretti, asupra unor fapte de incalcare a drepturilor omului ti a libertatilor fundamentale, savartite de persoanele verificate, fapte ce se inscriu in premisele raspunderii morale, juridice ti politice a acestora. Imprejurarea ca deciziile date de Colegiul Consiliului in solutionarea contestatiilor formulate in conformitate cu art.14 alin.1 ti art.16 alin.1 din Legea nr. 187/1999 pot fi atacate in justitie nu infirma caracterul jurisdictional al activitatii Consiliului ti a Colegiului Consiliului, dat fiind ca verdictele date de aceste organe au ca obiect constatarea incalcarii ordinii de drept (a drepturilor omului ti a libertatilor fundamentale), obiect specific activitatii de jurisdictie. Potrivit art. 17 alin.1 din lege, aceste verdicte raman definitive prin necontestarea lor sau prin respingerea de catre curtea de apel a contestatiilor impotriva deciziilor pronuntate de Colegiul Consiliului. Or, caracterul definitiv al deciziilor Colegiului Consiliului este, de asemenea, specific actelor de jurisdictie", arata Curtea Constitutionala in decizia sa privind neconstitutionalitatea activitatii CNSAS.
Legea 187 din 7 decembrie 1999 privind CNSAS impunea ca cei care acced la functia de tef al statului, parlamentar, membru al Guvernului, avocat al poporului, judecator al Curtii Constitutionale, magistrat, tef de serviciu secret, prefect trebuie sa faca o declaratie pe proprie raspundere privind apartenenta sau neapartenenta ca agent sau colaborator al organelor de securitate, ca politie politica. Potrivit legii, aceste declaratii trebuiau verificate de CNSAS.
Guvernul a aprobat, in 5 martie, prin ordonanta de urgenta, noul cadru de organizare a CNSAS, actul normativ intrand in vigoare in 15 martie.