Reforma administratiei publice locale duduie. Poate ca executivul a impus un numar maxim de posturi de fiecare tip de unitate administrativa, insa "guvernul din teritoriu" nu stie deocamdata foarte exact unde si cat ar trebui sa restructureze.
Ordonanta privind finantele publice locale care stabileste numarul maxim de functionari ce pot fi angajati in administratiile locale si judetene a fost publicata vineri in Monitorul Oficial. Prefecturile sunt cele care trebuie sa anunte consiliile despre numarul minim si maxim de functionari pe care il pot avea, iar acestea, la randul lor, in termen de 20 de zile, ar trebui sa raspunda cu noi organigrame si state de functii, "adaptate" numarului de locuitori pe care il au. Unitatile din invatamant si asigurari si asistenta sociala finantate din bugetele locale, precum si unitatile din sistemul de sanatate sunt ocolite de prevederile ordonantei. Totul pare foarte simplu pana aici, insa se pune intrebarea cati functionari vor fi dati afara din administratiile locale.
Prea putin functionari pentru a face reforma

Poate ca reforma administratiei publice locale si stabilirea unui numar maxim de functionari suna bine si... "reformist", dar pare sa nu corespunda realitatii. Consiliul Judetean (CJ) Dolj are un aparat propriu de aproximativ 150 de angajati, potrivit responsabilului de Resurse Umane si administrator al judetului, Alin Mitrica. Aceeasi anexa a ordonantei prevede un numar minim de 507 pentru un judet ce are populatia Doljului. Directia de Asistenta Sociala doljeana, din subordinea consiliului judetean, este finantata de la bugetul local, fiind astfel printre institutiile ce nu intra sub incidenta actului guvernului.
"Pana in prezent, consiliul judetean se incadreaza in pragurile impuse privind numarul de posturi, dar asteptam comunicarea prefecturii. Vom face o analiza pe partea de resurse umane si vom pune in practica rezultatele", a declarat Alin Mitrica. Alt exemplu. Primaria Desa are 32 de angajati, la o populatie de 4.960 de locuitori. Potrivit ordonantei insa, numarul de angajati in administratia din Desa nu este, de fapt, atat de mare. Actul ii permite Primariei Desa maximum 32 de angajati. Se intelege astfel ca ar trebui sa restructureze doua posturi. Primaria Craiova are 500 de angajati, iar noile prevederi admit maximum 800 de salariati in cazul unui municipiu cu populatia Baniei. In aceste conditii, in care primariile ar putea sa faca angajari, guvernul intentioneaza sa restructureze peste 53.000 de posturi din administratia locala.

Georgescu: Unitatile care se autofinanteaza nu ar trebui sa intre in calcule

Eugen Georgescu, reprezentantul in teritoriu al guvernului, a anuntat ca in prezent se calculeaza numarul functionarilor pentru fiecare unitate administrativ-teritoriala. In prealabil, acesta a cerut Directiei de Statistica sa ii comunice populatia "la zi" din comunele, orasele si municipiile din Dolj.
"Unii primari au venit si ne-au intrebat, altii au dat telefoane. Noi trebuie sa luam in considerare organigramele aprobate de Agentia Nationala a Functionarilor Publici. Formula de calcul se bazeaza pe numarul de locuitori actualizat, in sensul ca am cerut Directiei de Statistica sa imi comunice ultima evidenta a populatiei din fiecare localitate. Se complica lucrurile, nu este asa usor", a spus prefectul Georgescu. Se pune problema regiilor, serviciilor, in general a institutiilor infiintate prin hotarari de consilii locale, dar care se autofinanteaza. Prefectul de Dolj a explicat ca, in opinia sa, acestea nu ar trebui sa fie afectate de prevederile ordonantei, dat fiind principiul reducerii costurilor in unitatile administrative finantate de bugetul de stat.
"Dupa mine, regia de transport, spre exemplu, nu ar trebui sa intre sub incidenta ordonantei pentru simplul motiv ca nu primeste subventie de la buget, primeste doar contravaloarea reducerilor, abonamentelor pe care le ofera anumitor categorii. Din acest motiv, am solicitat la minister sa ni se trimita nota de fundamentare a ordonantei guvernului, de unde se poate trage concluzia asupra tuturor acestor aspecte", a declarat Eugen Georgescu. In aceeasi situatie s-ar afla insa si Serviciul Public de Salubritate, care se autofinanteaza. Daca aceste institutii nu fac obiectul prevederilor OUG nr. 63, atunci in administratia locala craioveana sunt mai putini angajati decat minimum admis. Reprezentantii Primariei Craiova n-au idee cum trebuie aplicata ordonanta de urgenta.
"La aceasta data se analizeaza situatia la nivelul Primariei Craiova privind disponibilizarea de personal in vederea realizarii noii organigrame", a spus Carmen Licu, purtatorul de cuvant al municipalitatii.