Porturile dunarene ar putea fi administrate in curand de comunitatile locale. Propunerea apartine ministrului transporturilor, Ludovic Orban, care a declarat ca acest lucru se va realiza doar daca porturile vor beneficia in continuare de Programul Operational Sectorial.
Ludovic Orban a precizat, in fata comisiei parlamentare care l-a audiat, ca intentioneaza, in calitate de ministru al transporturilor, sa transfere administratia porturilor dunarene de la Compania Nationala "Administratia Porturilor Dunarii Fluviale" Giurgiu catre comunitatile locale. Ideea a entuziasmat primarii localitatilor doljene cu port la Dunare, acestia spunand ca bugetul actual de care beneficiaza s-ar mari de cateva ori in conditiile in care toate veniturile incasate pana acum de Administratia de la Giurgiu ar intra in conturile primariilor. Petre Traistaru, edilul municipiului Calafat, considera ca taxele percepute ar putea ajuta la refacerea infrastructurii folosite de masinile grele care tranziteaza localitatea. Cat despre partea de intretinere, care ar reveni administratiei locale o data cu preluarea portului, edilul considera ca acesta este, de fapt, "o vaca de muls", in care autoritatile nu ar prea avea de investit. "Ar fi foarte bine daca ar fi asa pentru ca e total nedrept ce se intampla acum. Parca ar fi portul Giurgiu, nu portul Calafat la noi pentru ca toate taxele percepute se duc la Giurgiu si portul este scutit de taxe. Mie masinile grele imi calca sase kilometri de infrastructura si nu iau nici un leu, iar ei, pentru o pista de 150 de metri, iau sute de mii pentru o masina. In momentul asta, portul e o mare paguba pentru noi, dar, daca ar veni la consiliul local, ar fi o vaca de muls, care n-are nevoie nici de mancare", a spus edilul din Calafat. Traistaru a precizat ca in prezent compania nationala de la Giurgiu incaseaza lunar taxe care se situeaza intre 300.000 si 400.000 de lei din portul Calafat.
Bechetul vrea taxele, nu si investitiile
Entuziasmul preluarii portului este impartasit si de edilii din Bechet, care recunosc insa ca nu ar avea capacitatea financiara sa intretina un asemenea obiectiv. Gheorghe Nadu, viceprimarul orasului Bechet, a declarat ca transferul ar fi avantajos pentru primarie doar in conditiile in care intretinerea s-ar face in continuare de catre compania nationala care apartine de Ministerul Transporturilor, iar autoritatile locale nu ar face decat sa colecteze taxele aferente. "Mi-ar parea bine daca ne-ar da noua veniturile Administratiei de la Giurgiu, dar nu cred ca putem sa intretinem portul. Pai, noi avem un buget de 30 de miliarde de lei pe an, din care nu realizam decat vreo 18 miliarde", a spus vicele Gheorghe Nadu.
Transferul ar fragmenta circulatia pe Dunare
Operatorii din punctele de trecere a frontierei nu sunt insa la fel de incantati de ideea ministrului Orban. Acestia considera ca legislatia privind circulatia pe Dunare trebuie sa fie uniforma, reglementata de directivele Uniunii Europene, iar preluarea administrarii porturilor de catre autoritatile locale nu ar face decat sa perturbe activitatea de tranzit. Tudor Radulescu, director general al SPET SHIPPING SA Bucuresti - punct de lucru Craiova, a declarat ca fiecare consiliu local care va primi in administrare un port ar putea simti nevoia sa impuna propriile reguli de trecere, provocand o fragmentare a circulatiei pe Dunare.
"Primaria va cauta sa ia banii si nu va face nimic in port. In plus, daca ar fi sa analizam transportul pe Dunare, care este coridorul VII paneuropean, ajungem la concluzia ca el trebuie gestionat de o singura entitate, nu trebuie fragmentat. Daca porturile ar fi administrate de primarii, fiecare consiliu local ar da hotarari diferite de ale celorlalti, insa pe Dunare trebuie asigurata fluenta in circulatie", a spus Tudor Radulescu.