Ce poate fi mai rau decat sa te prinda politia fara cauciucuri de iarna? Un singur lucru: sa te prinda inspectorii ARR cu cauciucurile in neregula
Ordonanta de Guvern nr. 5/2011, pentru aprobarea unor reglementari privind cresterea siguranței rutiere, intra in vigoare de azi, modificand anumite articole din Codul Rutier (OUG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice). La art. 112, alin. 1 se introduce litera h1, care prevede ca situația in care "autovehiculul nu este dotat, la circulatia pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, cu anvelope de iarna" constituie contraventie. Sanctiunea este - conform art. 102 - intre 9 si 20 de puncte amenda, adica intre 603 - 1.340 de lei, plus retinerea certificatului de inmatriculare al masinii. Potrivit legii, certificatul de inmatriculare va fi restituit proprietarului numai dupa ce acesta isi va monta pe masina cauciucuri de iarna. Soferii vor fi sanctionati, insa, numai daca sunt depistati fara cauciucuri de iarna pe un drum acoperit cu zapada, gheata sau polei.
Atributii sporite pentru ARR

Nu doar politia poate verifica, insa, cauciucurile. Astfel de atributii au din acest an si inspectorii Autoritatii Rutiere Romane (ARR). Ei pot nu doar sa opreasca masinile din trafic (neoprirea constituie contraventie!) si sa le controleze daca sunt dotate cu pneuri de iarna, ci si sa examineze cat de bune sunt aceste pneuri. O asemenea verificare n-o poate face politistul decat daca e insotit de un echipaj al Registrului Auto Roman (RAR).
Inspectorii ARR au insa competenta legala de a verifica "floarea" cauciucurilor, fie ele de vara sau de iarna. Daca aceasta are mai putin de 1,6 mm pe mai mult de trei sferturi din suprafata de rulare, atunci masina este considerata ca are "defectiuni tehnice majore", soferului i se retine certificatul de inmatriculare si, in plus, se alege cu o amenda de pana la 4.000 de lei. De acelasi "tratament" pot beneficia si cei prinsi avand montate alte cauciucuri decat cele prevazute in certificatul de inmatriculare.
"Din acest an, ARR are competente sporite pe linia depistarii defectiunilor tehnice, dar si cu privire la cantarirea vehiculelor si aplicarea de sanctiuni in cazul depasirii masei totale maxime autorizate. In aceasta privinta, ii asteapta pe transportatori o mare surpriza: in judetele Dolj si Mehedinti, inspectorii ARR au deja in dotare cantare si au trecut la verificarea greutatii vehiculelor", a precizat Iancu Craciunoiu, directorul ARR Dolj.
Facem mentiunea ca verificarile pe care le pot face inspectorii ARR vizeaza doar vehiculele comerciale (cu masa mai mare de 3,5 tone sau mai mult de noua locuri). De celelalte se ocupa, insa, inspectorii RAR.