Vizita-maraton a ministrului Transporturilor, Ludovic Orban, in puncte "fierbinti" din mai multe judete, acolo unde au demarat lucrari in domeniul transporturilor rutiere sau urmeaza sa fie facute investitii majore, asa cum este cazul Aeroportului Kogalniceanu, pentru care, chiar in cursul zilei de ieri, a fost aprobata suma de 90 de miliarde de lei in vederea realizarii reparatiilor pistei de aterizare. Tot ieri, ministrul Transporturilor a declarat ca Portul Constanta "necesita investitii pentru a putea prelua traficul de marfuri catre Europa Centrala", iar in acest sens, a apreciat Ludovic Orban, este nevoie de imbunatatirea infrastructurii si marirea capacitatii terminalului de containere. Dar, pe langa vizitarea unor obiective precum podul Giurgeni ori a lucrarilor demarate in vederea constructiei podului de la Galbiori, ministrul Orban a incheiat ziua nu inainte de a sustine o conferinta de presa alaturi de colegii sai liberali Puiu Hasotti si George Dragomir, cu aceasta ocazie precizand presei ca nu este de acord cu declararea Marii Negre ca zona strict protejata. In acest sens, ministrul a precizat ca "daca era vorba despre Delta Dunarii sau despre alta zona, atunci era alt treaba, dar Marea Neagra, nu". Cu alte cuvinte, "balanta" ministrului de la Transporturi a inclinat in favoarea municipalitatii Constanta, care doreste demararea unor proiecte atat pe lacul Siutghiol cat si Marea Neagra. Intalnirea presei din Constanta, programata ieri cu ministrul Ludovic Orban, a debutat la Drajna, in jurul orei 10.00, la o "gura de cafea" si o omleta. Dupa un sfert de ora - 20 de minute, presa s-a imbarcat in microbuzul pus la dispozitie de cei care au "complotat" la buna desfasurare a intalnirii, iar Ludovic Orban a urcat la volanul unui Audi, in dreapta avandu-l drept "copilot" pe directorul Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Constanta, Jean-Paul Tucan. A urmat un adevarat raliu, prima oprire fiind la inaugurarea lucrarilor de consolidare si refacere sistem rutier pe DN 21 km 90+750-105+500. Dupa explicatiile de rigoare ale constructorului, si de fata cu un primar al Sloboziei emotionat de prezenta ministrului Orban, urmatoarea oprire a fost podul de la Giurgeni, respectiv Agentia de Control si Incasare Giurgeni. Potrivit reprezentantilor Directiei de Drumuri, podul Giurgeni nu a mai fost reabilitat complet de 38 de ani, viaductele reprezentand un exemplu in acest sens.

Primarul Chirita, la fel de insistent si pe podul de la Giurgeni

In timp ce ministrul explica, la randul sau, ca este nevoie de camere de supraveghere, iar directorul Jean-Paul Tucan introducea audienta in "tainele" POS-urilor care ar urma sa fie introduse la statia de taxare Giurgeni, si-a facut aparitia, vijelios, si primarul Harsovei, liberalul Ionel Chirita. Evident, nu a mirat pe nimeni ca primarul sosise cu intentia de a mai solicita inca ceva pentru orasul pe care il conduce. Astfel, Chirita a inmanat ministrului o "depesa", prin care atentiona asupra faptului ca este nevoie urgent de realizarea unor lucrari ample de aparare impotriva inundatiilor in zona port oras Harsova. Revenind insa la traseul ministrului, un alt pod vizitat - aflat deocamdata la stadiul de constructie - a fost cel din Galbiori. Un alt proiect supus atentiei a fost, de asemenea, drumul expres Litoral Nord - Delta. Dar, ca o concluzie a obiectivelor prezentate, Ludovic Orban a precizat ca acestea vor fi gata in 2011.

90 de miliarde de lei, aprobate ieri pentru reparatiile de la Aeroportul Kogalniceanu

Pe langa investitiile in domeniul transportului rutier, nici cel legat de Aeroportul Kogalniceanu nu a fost omis de ministrul Ludovic Orban, care i-a facut ieri o vizita si directorului Corneliu Balan, pe care l-a informat, poate putin dojenitor: "Nici nu mi-ati dat telefon si v-am bagat in planul de investitii". Astfel, dupa cum a declarat ministrul, Aeroportului Kogalniceanu i-a fost alocata ieri suma de 90 de miliarde de lei, necesara reparatiilor pistei de aterizare. In alta ordine de idei, ministrul Ludovic Orban s-a intalnit ieri si cu seful Administratiei Porturilor Maritime Constanta, Constantin Matei, ocazie cu care a afirmat: "Portul Constanta este unul dintre cele mai importante puncte ale Romaniei in ceea ce priveste dezvoltarea economica a tarii. Portul Constanta are extrem de multe avantaje, daca se tine cont ca la ora actuala porturile europene sunt suprasaturate si transferul catre Europa Centrala devine din ce in ce mai clar ca se poate face mult mai rapid si mai economic prin portul romanesc. Acest lucru necesita insa o serie importanta de investitii: marirea capacitatii terminalului de containere, realizarea unor investitii de infrastructura atat pe rutier cat si pe feroviar, pentru a putea prelua rapid marfa catre principalele axe ale Coridorului IV".

Simulare de poluare pe calculator, pentru ochiul ministrului

Orban a adaugat ca, in mod evident, investitiile din Portul Constanta trebuie coordonate cu cele care se fac pe Canalul Dunare-Marea Neagra si cu cele prevazute pe Dunare. Ministrul a facut astfel legatura dintre vizitarea unor obiective portuare, urmate de o plimbare cu nava "Anghel Saligny", respectiv ecluzarea de la Agigea si discutii pe care le-a purtat, ulterior, cu directorul Canalelor Navigabile, Ovidiu Cupsa, referitor la proiectele de viitor ale acestuia in cadrul ACN. Orban nu a ratat nici Autoritatea Navala Romana, acolo unde a tinut sa vada cum se desfasoara activitatea postului de control. Reprezentantii ANR nu au ratat ocazia de a-i arata ministrului o simulare pe calculator a unei poluari si cum anume se actioneaza, teoretic, in asemenea situatii. "Noi avem si o propunere de exercitiu multinational de prevenire a poluarii", a spus, in acest context directorul ANR Valentin Serbanescu, dar care a adaugat ca o asemenea initiativa necesita destul de multi bani.

Orban a solicitat ca lucrarile la statia de tratare a apelor uzate din port sa fie terminate mai devreme

Dintre obiectivele vizitate de ministrul in port, de mentionat escala facuta de acesta cu nava "Anghel Saligny" la statia de tratare a apelor uzate, care are o capacitate de 814.000 m cubi pe an. Proiectul este finantat 49 la suta din imprumut de la Banca Europeana de Investitii si 51% din surse proprii ale Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime si imprumut comercial de la Banca Romana de Dezvoltare. Desi lucrarile sunt programate sa se incheie pe data de 31 iulie 2007, Ludovic Orban a solicitat un nou termen, de doua saptamani. De precizat ca statia de tratare a apelor uzate vizeaza apele cu reziduri petroliere si apele pluviale provenite din zona de activitate a companiei Oil Terminal, precum si reziduurile petroliere provenite de la nave. Referitor la transportul pe Canalul Dunare-Marea Neagra, ministrul a apreciat ca estimarea initiala de 600 de milioane de euro pentru consolidarea malurilor este exagerata, iar pentru cresterea capacitatii pe canal trebuie modernizate ecluzele, lucru prevazut a se realiza intr-un timp foarte scurt. Intrucat costurile de dragare sunt foarte mari si sunt suportate de ACN, Orban a afirmat ca intentioneaza sa discute cu reprezentantii Centralei Atomo-Electrice de la Cernavoda pentru a acoperi o parte din sumele de dragare.

"Guvernul trebuie lasat sa isi vada de guvernare, iar Radu Mazare sa isi vada de primarie"

Ca o incheiere a maratonului de ieri, Ludovic Orban a sustinut, alaturi de colegii liberali, si o conferinta de presa, unde a tras cateva conlcuzii referitoare la stadiul lucrarilor sau a proiectelor verificate, si de aceasta data ministrul mentionand ca directorul de la Drumuri si Poduri, Jean-Paul Tucan se descurca foarte bine. Mai departe, vicepresedintele PNL Puiu Hasotti a tinut sa declare, in cadrul aceleasi conferinte, ca PSD nu poate retrage sprijinul Guvernului Tariceanu, din moment ce nu l-a acordat. Afirmatia senatorului a venit in contextul unor recente declaratii facute de primarul Radu Mazare, Puiu Hasotti apreciind: "Radu Mazare poate cere orice, iar daca PSD considera de cuviinta sa depuna motiune de cenzura la adresa Guvernului poate sa o faca. Dar Guvernul trebuie lasat sa isi vada de guvernare, iar Radu Mazare sa isi vada de primarie".

Introducerea Marii Negre in situl "Natura 2000" nu este posibila, spun liberalii

"Este o simpla idee", a spus, tot ieri, Ludovic Orban referitor la declararea Marii Negre ca zona strict protejata. In acest sens, ministrul a precizat ca "daca era vorba despre Delta Dunarii sau despre alta zona, atunci era alt treaba, dar Marea Neagra, nu", completand ca "Ministerul Mediului, la fel ca si fostul ministru democrat, Sulfina Barbu, nu au avut proiecte deloc constructive". Liberalii au mai precizat ca introducerea lacului Siutghiol si a Marii Negre in situl "Natura 2000" nu este posibila, adresa primita de primarul Radu Mazare de la Ministerul Mediului fiind, probabil, actul unui functionar ramas de pe vremea fostului ministru, Sulfina Barbu. "Una este ce gandeste un functionar din Ministerul Mediului si alta este ce gandeste Guvernul, care nu va interzice barcile pe Marea Neagra", a explicat Orban, adaugand, plastic: "Un nebun arunca o piatra si o suta se chinuie sa o scoata". Drept urmare, a spus Puiu Hasotti, Sulfina Barbu este invitata sa sufle in panzele barcilor care vin in port, daca nu mai au voie cu combustibili fosili.