O alta "afacere de succes” marca Miron Mitrea da batai de cap Administratiei Porturilor Maritime Constanta, a declarat pentru "Replica” Mircea Banias, directorul general al CN APMC. Este vorba despre scanerul pentru containere recent inaugurat in Portul Constanta Sud, investitie aproape complet inutila atat pentru Administratia Portuara, care a trebuit sa scoata din buzunarul companiei 4,5 milioane de euro pentru a face hatarul fostului ministru al Transporturilor si lider PSD-ist, cat si pentru institutia vamala care nu a solicitat niciodata un astfel de echipament. Alte contracte paguboase pentru compania de stat lasate mostenire de Gheorghe Moldoveanu, fostul director general al CN APMC - un slugarnic executant al ordinelor primite de la Mitrea - sunt cele privind concesionarea Portului Tomis si externalizarea serviciului de balizaj catre Utilnavorep. Printre cele mai cunoscute tunuri date de Moldoveanu inainte de pensionarea sa strategica ce a avut loc la inceputul acestui an se numara externalizarea celor mai profitabile servicii portuare, precum si inchirierea unor platforme si a altor active portuare la preturi aberant de mici, care au produs si produc in continuare imense prejudicii Administratiei Portuare. Din categoria acestor afaceri dubioase pe bani publici fac parte - dupa cum am aratat in mai multe articole publicate in paginile cotidianului nostru - contractul pentru inchirierea pentru o perioada de 25 de ani a cheurilor si a altor spatii generoase din Portul Tomis, catre firma bucuresteana Sisteme Internationale de Afaceri S.A., contra penibilei sume de numai 2.600 euro pe luna, din care in primii ani de exploatare firma privata mai dispune si de o reducere de 50% din valoarea redeventei lunare. In acest caz, societatea bucuresteana trebuie sa obtina anumite avize de la Ministerul Transporturilor in vederea efectuarii investitiilor pe care si le-a asumat prin contractul fabulos de avantajos pentru ea. In situatia in care nu va reusi sa obtina respectivele avize, CN APMC va rezilia contractul cu Sisteme Internationale de Afaceri, a afirmat Banias. In privinta contractului cu Consal, referitor la inchirierea celor doua masini de pompieri performante achizitionate in leasing de Administratia Portuara, s-a reusit convingerea firmei private sa procedeze la preluarea in nume propriu a contractului de leasing si la plata ratelor aferente.

Securitatea perimetrala, o activitate ce dubleaza paza operatorilor

Mai putin cunoscut pana acum este prejudiciul impresionant adus companiei de stat de decizia aberanta a ministrului Mitrea de a investi in achizitionarea si punerea in exploatare a unui scaner cu raze X pentru controlul rapid al containerelor ce sosesc in Portul Constanta Sud. Aceasta investitie inaugurata recent a costat CN APMC nu mai putin de 4,5 milioane euro, desi nici Administratia Portuara si nici institutia vamala nu a ajuns vreodata la concluzia ca un astfel de echipament este eficient si indispensabil pentru Portul Constanta. In schimb, nu se stie pe ce considerente a ajuns la aceasta concluzie aberanta nimeni altul decat liderul PSD-ist Miron Mitrea, care indeplinea in perioada semnarii contractului cu firma producatoare din China, functia de ministru al Transporturilor. Or in aceste conditii, singura posibilitate de a recupera banii risipiti de Mitrea in investitii nefolositoare este aceea de a se institui o taxa pe container, a aratat Banias. Tot din categoria contractelor paguboase incheiate de fosta conducere a Administratiei Portuare face parte si cel de prestare a serviciilor de balizaj in Portul Constanta de catre firma Utilnavorep. Totusi, in acest caz negocierile cu societatea privata au dus la diminuarea contractului (a sumei platite anual de APC) cu 10%, a precizat seful Administratiei Portuare. Nu in cele din urma, trebuie luat in consideratie si contractul de paza perimetrala a Portului Constanta efectuata de Cobra Security, firma ce face parte din Grupul UTI. In acest caz, actuala conducere a Administratiei Portuara nu considera necesara existenta serviciului de paza perimetrala prestat de Cobra Security, in conditiile in care fiecare operator portuar si-a asigurat propria paza a facilitatilor portuare pe care le administreaza, a declarat Mircea Banias. Cu toate acestea, CN APMC este nevoita sa plateasca lunar Grupului UTI peste 300.000 euro pentru prestarea unui pachet de servicii preluat tot de la Administratia Portuara printr-o licitatie organizata in perioada in care destinele Portului Constanta se aflau in mainile lui Miron Mitrea si ale lui Gheorghe Moldoveanu.