Un reprezentant al PSD a citit in parlament textul Motiunii de cenzura, intitulata "OPRITI GENOCIDUL SOCIAL!". Puteti citi in continuare a sasea parte a Motiunii, al carei Moto este din Mihai Eminescu:
"Azi, cand fraza lustruita nu ne poate insela,
Astazi altii sunt de vina, domnii mei, nu este-asa?"
'Stimati colegi, ne ingaduim sa va semnalam faptul, inimaginabil intr-o societate normala, ca Articolul 53 din Constitutie a ajuns sa fie invocat pentru a doua oara in 8 luni, de data asta ca motivare pentru restrangerea dreptului la munca, reducerea veniturilor obtinute din munca si reducerea pensiilor.
Articolul 53 din Constitutie prevede urmatoarele:
(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere existentei dreptului sau a libertatii.
Pentru a evita explicatiile prezumtive la care va recurge dl Emil Boc, facem noi, pe scurt, o scurta prezentare a imprejurarilor in care acest Guvern isi justifica propria incapacitate prin apelul la situatiile cu totul exceptionale - razboi, dezastre naturale, sinistru etc. - prevazute de Constitutie.
In septembrie 2009, Guvernul Boc 1 si-a angajat raspunderea pe un proiect de lege prin care, printre altele, s-a interzis cumulul intre salarii si pensii si s-a proclamat obligativitatea suspendarii contractelor de munca pe o durata de 10 zile (concedii fara plata obligatorii).
Anuntand acum noua editie a masurilor sale "anticriza", premierul Emil Boc a folosit absolut aceeasi motivare ca si la legea pentru care si-a asumat raspunderea acum 8 luni: "Aceste date de natura financiara, precum si prognozele efectuate de autoritatile abilitate in domeniu contureaza imaginea unei crize economice profunde, care poate pune in pericol stabilitatea economica a Romaniei si, prin aceasta, ordinea publica si siguranta nationala."
Trecem peste confuzia pe care premierul Emil Boc o face invocand, in motivarea legilor sale, siguranta nationala, in timp ce Art.53 se refera la un cu totul alt concept, si anume cel de securitate nationala, dar acesta e doar un amanunt pentru premierul Boc, profesor in Drept constitutional.
Expunerea de motive din mai 2010 reia prin copy - paste pe aceea din septembrie 2009, privind aplicabilitatea Art.53 din Constitutie.
In 2009, prin presiuni, a fost obtinuta o decizie de constitutionalitate a legii pentru ca altfel judecatorii ar "pune in pericol stabilitatea economica a Romaniei si, prin aceasta, ordinea publica si siguranta nationala." Decizia Curtii Constitutionale nr. 1414/4 noiembrie 2009, respinge exceptia de neconstitutionalitate a aplicarii art.53 dar, mentioneaza: "Se impune subliniat insa faptul ca de esenta legitimitatii constitutionale a restrangerii exercitiului unui drept sau al unei libertati este caracterul exceptional si temporar ai acesteia. Intr-o societate democratica, regula este cea a exercitarii neingradite a drepturilor si libertatilor fundamentale, restrangerea fiind prevazuta ca exceptie, daca nu exista o alta solutie pentru a salvgarda valori ale statului care sunt puse in pericol. Este sarcina statului sa gaseasca solutii pentru contracararea efectelor crizei economice, printr-o politica economica si sociala adecvata. Diminuarea veniturilor personalului din autoritatile si institutiile publice nu poate constitui, pe termen lung, o masura proportionala cu situatia invocata de initiatorul proiectului de lege. Dimpotriva, eventuala interventie legislativa in sensul prelungirii acestei masuri poate determina efecte contrarii celor vizate, in sensul tulburarii bunei functionari a institutiilor si autoritatilor publice."
Prin urmare, in sinteza, Decizia Curtii Constitutionale, pe care se bazeaza acum Guvernul, precizeaza:
1. "restrangerea unor drepturi este prevazuta ca exceptie", dar Guvernul Boc o transforma deja in regula;
2. "statul are obligatia de a gasi solutii de contracarare a crizei", dar Guvernul Boc se dovedeste incapabil de asa ceva;
3. diminuarea veniturilor, operata deja "nu poate constitui o masura pe termen lung", dar Guvernul Boc deja o repeta, agravand-o prin extinderea formei si duratei de aplicare, generalizare sociala si profunzimea amputarii de venituri;
4. "prelungirea unor masuri de acest tip poate determina efecte contrarii celor vizate, in sensul tulburarii bunei functionari a institutiilor publice", afirma Curtea Constitutionala, fapt ce confirma ca actualele masuri ale Guvernului sunt o cauza a tulburarii ordinii publice si sigurantei nationale, si nu efectul existentei acesteia.
Avand in vedere repetitia de mijloace la care recurge Guvernul, in numai 8 luni de zile, intrebarea legitima care ne-o punem este ce se va intampla daca, prin aceste masuri, conditia de reducere a deficitului bugetar nu va fi indeplinita? In acest caz, solutia "salvatoare" a lui - ati ghicit, acelasi Emil Boc 1,2,3,4,5 - va fi din nou, restrangerile de drepturi in temeiul art.53 din Constitutie! Ne facem datoria sa tragem de aici, de la inalta tribuna a parlamentului, un serios semnal de alarma asupra unor perspective politice extrem de ingrijoratoare.
Ingrijorarea noastra porneste de la faptul ca invocarea sigurantei nationale intr-o reglementare guvernamentala de natura economica - o reglementare, de altfel, catastrofala, ce se doreste a fi impusa cu forta - reprezinta un precedent extrem de periculos, pentru evolutii ulterioare ce trebuie sa starneasca de pe acum o preocupare serioasa a tuturor fortelor interesate de mentinerea caracterului democratic al statului roman.
In legatura cu faimosul Art.53 din Constitutie, am putea spune nu ca siguranta nationala si ordinea publica pot sa justifice masurile luate de guvern; situatia este exact pe dos: aceste masuri sunt cele care pun in pericol ordinea publica si siguranta nationala! Aceste masuri si nu altceva au scos oamenii in strada! Aceste masuri au iradiat o stare generala de nemultumire si de protest in intreaga tara! Deci, guvernul ar trebui sa-si aplice Articolul 53 in primul rand siesi! Masurile propuse de guvern sunt cele care pun in pericol ordinea publica si siguranta nationala! De ce Guvernul Boc nu a facut referire la art. 47 din Constitutie?
Proiectul de lege aflat in discutie exprima in mod tragic esecul acestui Guvern, abandonarea interesului public si a Constitutiei. Este pentru prima data dupa 1990 cand romanilor le scad, practic, toate veniturile nete castigate pana in prezent. Daca pana acum cetatenii se confruntau cu eventualele intarzieri de crestere a salariilor si veniturilor, incepand cu luna iunie, banii primiti vor fi mult mai putini.
Decizia acestui guvern nu a fost una de aplicare a unor masuri de dezvoltare economica si protectie sociala, ci a vizat exclusiv diminuarea veniturilor angajatilor din sectorul bugetar si a pensiilor celor multi, in scopul unor economisiri de fonduri menite sa suplineasca jaful institutionalizat al unor ministri, aflati in diferite anchete ale institutiilor statului.
Cheltuielile cu achizitiile publice au ramas neatinse, pentru a se perpetua dijma si zeciuiala boiereasca, astfel incat potentatii sa-si pastreze privilegiile obtinute si nivelul de trai cu care s-au obisnuit.
Proiectul Guvernului are in vedere o reducere drastica a veniturilor nete din sistemul public si a pensiilor, fara sa se faca nicio referire la modul in care poate fi absorbit de economia reala personalul disponibilizat din sectorul public.
Proiectul ignora complet caile redirectionarii fortei de munca catre economia reala, functionala, si mediul de afaceri, singurele care sunt capabile sa sustina locuri de munca si sa produca venituri la bugetul de stat.
Legea propusa de Guvernul Boc 3 este nu numai injusta, dar si distructiva pentru societatea romaneasca pe termen lung. Ani de zile s-au facut eforturi pentru ca in administratia publica sa fie cooptati tineri cu studii de specialitate, capabili sa promoveze politici publice eficiente. Ani de zile s-a urmarit profesionalizarea angajatilor bugetari si s-au derulat programe pentru cresterea productivitatii muncii in sectorul public. In cadrul acestor masuri, s-a avut in vedere inclusiv acordarea unei salarizari corespunzatoare calitatii muncii prestate.
In redactarea Proiectului acestei legi a fost ignorat de la bun inceput principiul fundamental in baza caruia o persoana este remunerata in orice stat de drept: corelarea performantei profesionale cu veniturile salariale. Or, ceea ce reuseste sa faca acum Guvernul Boc 3 este sa arunce intregul sistem public cu douazeci de ani in urma. Pentru ca, in urma aplicarii acestei legi, vom asista la degradarea serviciilor dedicate cetateanului, ne vom confrunta cu ghisee publice aglomerate si cu un tratament din partea functionarilor pe masura banilor primiti. Legea va insemna, de fapt, distrugerea administratiei publice, iar taxele si impozitele din ce in ce mai mari - pentru ca majorarea lor, din toamna, este deja este prefigurata - vor reprezenta biruri pentru ineficienta.
Guvernul Boc a ales sa imparta saracia in Romania, dar si aceasta in mod inechitabil, fiind neputincios sa promoveze politici economice care sa produca prosperitate.
In Romania guvernata de Cabinetul Boc, nu mai este rasplatita performanta profesionala si nici efortul in munca. Nu conteaza profesionalismul, pentru ca oricum esti incadrat intr-o grila stramta. Nu conteaza daca muncesti peste program, pentru ca oricum orele suplimentare nu sunt platite! ' (Va urma)