In Romania, o foarte mare parte dintre masinile de lux care circula pe drumurile noastre sunt aduse in tara prin intermediul retelelor de traficanti, iar de multe ori cumparatorii, nestiind acest lucru, ajung sa piarda si banii si masina. Masinile de lux, cele dupa cere nu de putine ori am intors capul pe strada, au preturi incepand cu cateva zeci de mii de euro si depasind uneori chiar si jumatate de milion de euro si se pot achizitiona in mai multe modalitati. O parte dintre ele sunt achizitionate de catre unii patroni ce profita de ofertele de leasing, un foarte mic numar este achitat integral la cumparare, dar cea mai mare parte dintre el sunt masini second -hand aduse, de obicei, din Uniunea Europeana. Un procent insemnat din ultima categorie de masini ajunge pe piata Romaneasca prin intermediul retelelor de traficanti, de aceasta problema ocupandu-se Centru Zonal de Combatere a Crimei Organizate. Desi la nivelul judetului Constanta sunt multe masini care ajung la cumparator prin intermediul acestor retele, nu exista nici un fel de dosar deoarece, in prima faza, masinile sunt inmatriculate acolo unde li s-a facut vama si anume, cu precadere, in Bucuresti sau in judetele Timis, Arad, Bihor si Satu Mare. Comisarul sef Alexandru Nicolae, seful departamentului Trafic de Automobile de Lux din cadrul CZCCOA Constanta, ne-a declarat ca "in judetul nostru nu exista un fenomen infractional dezvoltat in ceea ce priveste traficul cu masini de lux, desi avem masini inmatriculate aici, in cazul aparitiei unor reclamatii si dosare, acestea vor fi cercetate de catre centrele zonale din judetele in care s-a facut prima inmatriculare. Cazurile in care automobilele sunt introduse in tara prin judetul Constanta sunt extrem de rare si atunci, de multe ori, ele doar tranziteaza judetul nostru, urmand ca vama sa fie facuta in Bucuresti”. Tot el ne-a mai spus ca ultimul caz important in Constanta a fost in urma cu trei ani, dar si acela a avut finalitate in Italia. Uneori, proprietarii vest europeni apeleaza la retelele de traficanti pentru a putea incasa asigurarea de pe automobil, ei intra in legatura cu infractorii, acestia preiau masina, o aduc in Romania si o vand, apoi proprietarul o declara furata, incaseaza asigurarea si o parte din banii de pe vanzare. In cazul care aceste fraude sunt descoperite, masina ramane cetateanului roman, fiind considerat parte vatamata. O situatie interesanta s-a inregistrat, potrivit comisarului sef Alexandru Nicolae, cand "doua masini ce tranzitau Portul Constanta din Statele Unite spre Republica Moldova prezentau indicii ca ar proveni din traficul de automobile transoceanic, atunci am cerut o verificare autoritatilor din Statele Unite, dar, deoarece in State vanzarile auto se fac cu foarte putine acte, acesta a durat cateva luni timp in care masinile au stat in port in container, intr-un final sa aflam ca masinile aveau acte in regula, iar noi a trebuit sa platim stationarea containerului in port 8 USD pe zi”.

Din toate capturile, in dotarea CZCCOA nu ajunge nimic

Tot comisarul sef Alexandru Nicolae ne-a declarat ca nici unul din automobilele confiscate nu a ajuns in dotarea Centrului de Combatere a Crimei Organizate si Antidrog, deoarece legislatia din Romania nu permite acest lucru asa cum se intampla peste ocean. Soarta lor fiind hotarata de catre instanta. Procurorul Dumitru Uzun, seful departamentului de Combatere a Crimei Organizate din cadrul Parchetului Constanta, ne-a declarat ca "tendinta actuala este de a nu se mai confisca automobilele, ele se returneaza acolo unde situatia o impune sau raman cumparatorului, daca se constata ca acesta este de buna credinta. In cazul in care totusi masinile sunt confiscate, ele sunt vandute in cadrul unei licitatii publice de catre Ministerul de Finantelor, iar banii ajung la buget. Tot acest minister, in situatii foarte rare, poate dispune ca automobilele sa ajunga in dotarea unor institutii ale statului”. si Directia Finantelor Publice poate pune sechestru pe automobilele ce apartin unor firme ce nu si-au platit darile catre statul roman, iar daca in 15 zile de la incheierea procesului verbal patronul nu achita suma cu care a prejudiciat statul masina este vanduta in cadrul unei licitatii publice, dar nici in acest caz vehiculele nu prea au cum sa ajunga in dotarea institutiilor ce ar avea nevoie de ele. Legislatia proasta din Romania nu permite Politiei sa se foloseasca de bunurile confiscate ce nu sunt returnate, desi ar avea mare nevoie de ele, sa nu mai spunem ca in multe state dezvoltate un anumit procent din valoarea capturilor ce pot fi valorificate intra in bugetul Politiei, de exemplu in Statele Unite procentul este de 25%.