Mediafax informeaza: MAI a facut legea pentru comasarea alegrilor
Ministerul Administratiei si Internelor propune ca alegerile pentru autoritatile administratiei publice locale sa se desfasoare simultan cu alegerile pentru Camera Deputatilor si Senat, la o data ce va fi stabilita prin hotarare a Guvernului.
Potrivit MAI, organizarea simultana ar reduce cheltuielile la jumatate, respectiv de la 43 de milioane de euro la aproximativ 22 milioane de euro.
"Avand in vedere impactul negativ al costurilor alegerilor locale asupra exercitiului financiar al bugetelor locale, prin prezentul proiect se propune ca alegerile pentru autoritatile administratiei publice locale sa se desfasoare simultan cu alegerile pentru Camera Deputatilor si Senat, la o data ce va fi stabilita prin hotarare a Guvernului. Astfel, alegerile pentru autoritatile administratiei publice locale vor beneficia de accesul la o infrastructura electorala comuna (birouri electorale, liste electorale, stampile, logistica) cu cele parlamentare", explica MAI.
MAI supune dezbaterii publice proiectul de Lege privind organizarea si desfasurarea alegerilor pentru autoritatile administratiei publice locale si a alegerilor pentru Camera Deputatilor si Senat in anul 2012, precum si pentru modificarea Legii administratiei publice locale 215∕2001
In conformitate cu prevederile Legii 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, Ministerului Administratiei si Internelor supune dezbaterii publice proiectul de Lege privind organizarea si desfasurarea alegerilor pentru autoritatile administratiei publice locale si a alegerilor pentru Camera Deputatilor si Senat in anul 2012, precum si pentru modificarea Legii administratiei publice locale nr. 215∕2001.
Cheltuielile pentru pregatirea, organizarea si desfasurarea alegerilor din anul 2012 se vor suporta de la bugetul de stat.
Desfasurarea concomitenta a alegerilor generale va presupune o infrastructura electorala comuna (birouri electorale, liste electorale, stampile, logistica), iar costurile de personal ar fi injumatatite, de la 43 la aproximativ 22 milioane de euro, ca urmare a infiintarii si functionarii unor birourilor electorale ale sectiilor de votare comune.
"In cadrul discutiilor pe care le-am avut cu primarii s-a desprins ideea ca aceasta comasare a alegerilor in anul 2012 este oportuna, deoarece se vor economisi zeci de milioane de euro. Sumele pe care le vom economisi, organizand un singur tur de scrutin, vor fi redirectionate catre zona de investitii", a declarat ministrul Traian Igas.
"In conditiile in care, in prezent, alegerile pentru autoritatile administratiei publice locale se organizeaza potrivit prevederilor Legii nr. 67/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, iar alegerile pentru Parlamentul Romaniei se organizeaza potrivit Legii nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului si pentru modificarea si completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, a Legii administratiei publice locale nr. 215/2001 si a Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 196 din 13 martie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare, prin prezentul proiect se propune si suspendarea aplicarii, pana la data publicarii rezultatelor alegerilor din anul 2012 in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, urmatoarelor acte normative: Titlul I si anexa la titlul I din Legea nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului si pentru modificarea si completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, a Legii administratiei publice locale nr. 215/2001 si a Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 196 din 13 martie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia prevederilor primelor doua teze ale art. 13 alin. (1), art. 62 - 65, art. 75 alin. (1) si a dispozitiilor referitoare la constituirea birourilor teritoriale judetene ale Autoritatii Electorale Permanente; Legea 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 333 din 17 mai 2007, cu modificarile si completarile ulterioare", arata MAI.
Totodata, prin acest proiect MAI propune si modificarea Legii administratiei publice locale 215/2001, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 621 din 18 iulie 2006, cu modificarile si completarile ulterioare, srespectiv a art. 29 alin. (1) si art. 88 alin. (1)t astfel incat numarul membrilor fiecarui consiliu local si fiecarui consiliu judetean sa se stabileasca in functie de numarul locuitorilor comunei, orasului sau municipiului raportat de Directia pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor la data de 1 ianuarie a anului in care se desfasoara alegerile.
In vederea implementarii dispozitiilor prezentului proiect vor fi elaborate urmatoarele acte normative: hotarare a Guvernului pentru stabilirea datei alegerilor din 2012, la propunerea Ministerului Administratiei si Internelor si Autoritatii Electorale Permanente; hotarare a Guvernului pentru delimitarea si numerotarea colegiilor uninominale, la propunerea Ministerului Administratiei si Internelor si Autoritatii Electorale Permanente; hotarare a Guvernului pentru stabilirea bugetul necesar pregatirii, organizarii si desfasurarii alegerilor din 2012 si cheltuielile necesare pentru pregatirea, organizarea si desfasurarea acestora; hotarare a Guvernului pentru aprobarea, la propunerea Autoritatii Electorale Permanente si a Ministerului Administratiei si Internelor, a urmatoarelor documente a) calendarul operatiunilor electorale; b) masurile necesare pentru pregatirea, organizarea si desfasurarea alegerilor;
c) modelele buletinelor de vot; d) modelele listelor electorale; e) modelul listei sustinatorilor; f) modelul listei membrilor organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale; g) modelul stampilelor electorale; h) modelul listei candidatilor pentru consiliile locale, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti; i) modelele propunerilor de candidatura pentru Camera Deputatilor, Senat, primari si presedinti ai consiliilor judetene; j) modelul declaratiei de acceptare a candidaturii; k) modelul declaratiei de renuntare la candidatura; l) modelele certificatelor doveditoare al alegerii; m) modelul timbrului autocolant. - hotarare a Guvernului pentru aprobarea, la propunerea Institutului National de Statistica si a Autoritatii Electorale Permanente, a modelelor proceselor-verbale pentru consemnarea rezultatului votarii; - hotarari si instructiuni ale Autoritatii Electorale Permanente.
La elaborarea prezentului proiect de lege au participat reprezentanti ai directiilor/structurilor cu atributii in domeniul electoral din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, impreuna cu reprezentanti ai Autoritatii Electorale Permanente, ai Ministerului Justitiei, ai Institutului National de Statistica si ai Ministerului Afacerilor Externe.
MAI explica faptul ca in prezent, alegerile pentru autoritatile administratiei publice locale se desfasoara potrivit prevederilor Legii nr. 67/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, iar alegerile pentru Parlamentul Romaniei in conformitate cu prevederile Legii nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului si pentru modificarea si completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, a Legii administratiei publice locale nr. 215/2001 si a Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 196 din 13 martie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare.
Potrivit prevederilor art. 63 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata, Camera Deputatilor si Senatul Romaniei sunt alese pentru un mandat de 4 ani, iar in conformitate cu prevederile art. 70 alin. (1) din Constitutie, deputatii si senatorii intra in exercitiul mandatului la data intrunirii legale a Camerei din care fac parte, sub conditia validarii si depunerii juramantului.
Legea fundamentala prevede, de asemenea, la art. 63 alin. (3), ca Parlamentul nou ales se intruneste la convocarea Presedintelui Romaniei in cel mult 20 de zile de la alegeri.
Conform art. 121 alin. (1) si art. 122 alin. (2) autoritatile administratiei publice locale (consilieri locali, primari, consilieri judeteni, presedintele consiliului judetean) sunt alesi in conditiile legii.
Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, stabileste durata mandatului alesilor locali la 4 ani, cu precizarea ca mandatul alesilor locali se exercita pana la data depunerii juramantului de catre noii alesi locali, fara a fi indicat un termen precis pentru depunerea juramantului in raport cu expirarea termenului de 4 ani.
In anul 2008, costul total al organizarii alegerilor locale si parlamentare a fost de circa 80 de milioane de euro, cea mai mare pondere in structura costurilor avand-o cheltuielile de personal, cu 54%.
In conditiile economice actuale, majoritatea autoritatilor administratiei publice locale este afectata de constrangeri bugetare, care pot periclita organizarea alegerilor pentru autoritatile administratiei publice locale din cursul anului 2012.
Textul acestui document este afisat si poate fi consultat pe www.mai.gov.ro, la sectiunea Transparenta decizionala, precum si la Centrul de Relatii cu Publicul al MAI, din Piata Revolutiei nr. 1 A, sector 1, Bucuresti.
Propunerile, sugestiile si opiniile persoanelor interesate cu privire la acest proiect de act normativ sunt asteptate pe adresa de e-mail adresele de e-mail: [email protected] si [email protected], pana la data de 12 decembrie 2011.