Multi dintre candidatii la Primaria Municipiului Bucuresti si la primariile de sector au depasit plafoanele impuse prin lege in ceea ce priveste sumele cheltuite in campania electorala pentru alegerile locale, potrivit unui raport facut public, marti, de Institutul de Politici Publice (IPP).
Adrian Moraru, director adjunct in cadrul Institutului de Politici Publice, a afirmat, luni, intr-o conferinta de presa, ca unii dintre candidatii la primariile de sector din Bucuresti au depasit cu mult plafoanele de venituri si cheltuieli numai cu publicitatea.
Potrivit acestuia, unii dintre candidatii care au depasit plafoanele au iesit primari, acestora putand sa le fie retrase mandatele pentru nerespectarea legii.
El a criticat faptul ca Autoritatea Electorala Permanenta nu a dat "niciun semn" legat de controlul rapoartelor de venituri si cheltuieli ale partidelor in campania electorala pentru alegererile locale.
Printre cazurile nominalizate de Moraru sunt cele ale lui Razvan Murgeanu, Cristian Poteras, Neculai Ontanu si Vasile Blaga.
Moraru a mentionat ca IPP nu poate fi acuzat de ipocrizie in legatura cu acest subiect, reprezentantii organizatiei fiind constienti ca in campaniile electorale se cheltuiesc multi bani si, de aceea, se pronunta pentru majorarea plafonului impus prin lege partidelor.
Potrivit raportului facut public de IPP, Vasile Blaga (PDL) a cheltuit in campania electorala pentru alegerile locale cel putin 846.674 euro, din care 655.874 euro pentru publicitatea in presa scrisa si 180.800 de euro pentru publicitatea stradala, conform unei monitorizari a publicitatii outdoor facuta pe principalele bulevarde in primele 15 zile ale campaniei electorale.
Suma cheltuita in aceleasi conditii de Ludovic Orban (PNL) a fost de 224.477 euro, din care 181.377 de euro pentru publicitate in presa scrisa, Cristian Diaconescu investind in campania electorala 188.358 de euro, din care 155.358 de euro pentru publicitate in presa scrisa.
Urmatorul in ceea ce priveste cheltuielile in campania electorala, Cozmin Gusa, figureaza cu un total de 77.215 euro pentru ambele tipuri de publicitate.
Conform studiului, actualul edil al Capitalei, Sorin Oprescu, a cheltuit 66.261 euro pentru publicitatea in vederea scrutinului local, din care 64.961 euro in presa scrisa si doar 1.300 euro pentru publicitatea outdoor, in perioada monitorizata.
In ceea ce priveste banii cheltuiti pentru campania electorala de partide, PDL conduce detasat, valoarea publicitatii contractate pentru alegerile locale ridicandu-se la 3.370.889 de euro fara TVA si fara taxe de publicitate.
Aceasta formatiune politica este urmata de PSD, cu cheltuieli estimate de 2.027.458 euro, de PNL cu 1.863.427 euro, de PC, cu circa 320.000 de euro si PNG-CD, cu 146.380 euro.
Mai putin de 100.000 de euro este valoarea publicitatii contractate in campania pentru alegerile locale de PRM, PIN si UDMR.
In ceea ce priveste publicitatea stradala, Adrian Moraru a precizat ca studiul s-a facut in Bucuresti, pentru o perioada de o saptamana, pe principalele artere de circulatie, fiind identificate 2.500 de mash-uri si panouri pentru candidatii la Primaria Generala a Municipiului Bucuresti si la primariile de sector.
Director adjunct al Institutului de Politici Publice a afirmat ca, potrivit estimarilor IPP, la alegerile locale din anul 2008 s-au cheltuit la nivel national aproximativ 40-50 de milioane de euro.
Potrivit acestuia, la nivelul anului 2008, campania pentru primaria resedinta de judet a costat intre 100.000 si 300.000 de euro, bani angajati de fiecare candidat cu sanse in cursa.
Adrian Moraru a afirmat ca principala concluzie desprinsa in urma cercetarii releva cresterea exploziva a costurilor alegerilor locale comparativ cu alegerile anterioare, el mentionand ca, doar in domeniul publicitatii din presa, cresterea costurilor a fost de 250 la suta, respectiv la 8.686.950 euro fata de 3.460.936 euro.
Conform lui Morar, raportul se constituie intr-o analiza nationala asupra practicilor folosite de partide si candidatii independenti in alegerile locale 2008 pentru a-si acoperi finantarea activitatilor specifice intreprinse.
El a precizat ca realizarea raportului face parte din proiectul "Finantare transparenta pentru o politica mai curata", implementat de IPP cu finantare din partea Uniunii Europene prin Programul PHARE, componenta Consolidarea Democratiei in Romania.
Potrivit legii 334/2006, limita maxima a cheltuielilor care pot fi efectuate de fiecare candidat in campania electorala sunt stabilite in functie de salariul de baza minim brut pe tara existent la data de 1 ianuare a anului electoral, in cazul candidatilor la functia de primar general, plafonul fiind stabilit la 10.000 de salarii minime.
Pentru candidatii la primariile de sector, plafonul este de 2.500 de salarii minime brute.