Dincolo de incarcatura politica a alegerilor locale de pe 1 iunie, romanii vor avea parte de o premiera prin introducerea votului uninominal pentru alegerea presedintelui Consiliului Judetean. Candidatii pentru aceasta functie sunt nevoiti sa faca fata unei provocari inedite dar si unui stres suplimentar, pentru ca trebuie sa-si faca o campanie paralela cu cea a partidului din care fac parte, forta formatiunii din care face parte candidatul devenind o conditie necesara, dar insuficienta pentru castigarea fotoliului de sef al Consiliului Judetean. In Constanta, 14 candidati se bat pentru sefia legislativului judetean, fiecare cu sanse mai mari sau mai mici, dar este aproape axiomatic faptul ca viitorul presedinte al Consiliului Judetean va fi ales din randul principalelor patru partide parlamentare: PD-L, PSD, PNL si PRM. "Replica" i-a provocat la o confruntare directa pe doi dintre principalii pretendenti: candidatul Partidului Democrat- Liberal, in persoana avocatului Ion Popescu, decan al Baroului de Avocati Constanta si vicepresedinte al Biroului Permanent Judetean al formatiunii sale, fata in fata cu fostul senator Nicolae Rahau, presedintele organizatiei judetene si candidat al Partidului Romania Mare. Pentru a nu crea impresia ca favorizam un candidat sau altul, au existat aceleasi intrebari pentru ambii nostri "combatanti", fiecare oferind raspunsul pe care il credea de cuviinta.

Reporter: Va gandeati acum 3 luni ca veti fi candidatii partidelor dumneavoastra la presedintia Consiliului Judetean Constanta?
Ion Popescu: Nu m-am gandit niciodata in mod serios la functia aceasta, pentru ca plecam de la premisa ca voi candida numai la parlamentare, pe de-o parte. Pe de alta parte, multa vreme nimeni nu si-a manifestat optiunea de a candida la functia de presedinte al Consiliului Judetean, nici macar Stelian Dutu. Anuntul sau cu privire la candidatura a luat prin surprindere, pentru ca domnia sa a declarat in nenumarate randuri ca nu va candida. In fine, BPJ a retinut trei candidaturi, a mea, a domnului Constantin Florian si a lui Stelian Dutu si le-a inaintat Biroului Permanent National, iar acesta a decis cine este candidatul partidului la presedintia CJC. As vrea sa va spun ca acel vot care s-a dat in BPJ (privind desemnarea lui Dutu drept candidat al PD-L- n.red.) era complet nestatutar si nu avea nici un fel de semnificatie. Acest BPJ nu putea decat sa ia act de depunerea unor candidaturi si sa le inainteze BPN, care era singurul decident.
Nicolae Rahau: In ce ma priveste, situatia este si mai simpla. Daca domnul Popescu a mai avut putin timp sa se "incalzeasca", sa vada unde este block-start-ul si ce trebuie sa faca, la mine a fost si mai transanta situatia, pentru ca eu m-am bagat in block-staru-uri in momentul in care arbitrul se pregatea sa dea startul. Evident ca nu m-am gandit la asa ceva nu acum 3 luni, nici macar in ziua cand s-a intamplat si categoric pe langa greutatile pe care le presupune o anumita nepregatire este si situatia de acum stiuta din partid, cu cei care au incheiat socotelile cu partidul si care au plecat cu toate jucariile acasa.
Rep.: Ce trebuie schimbat in activitatea CJC? Cum pot lucrurile sa mearga mai bine si cum veti actiona dumneavoastra in acest sens, daca veti fi alesi?
Ion Popescu: Lucrurile pot merge mai bine, in mod absolut sigur, daca ne raportam in primul rand la interesul constanteanului si, desigur, daca respectam legea. Lege care este incalcata cu o frecventa de neimaginat. Cred ca primul lucru pe care il voi schimba, daca voi fi ales presedintele Consiliului judetean este aparatul tehnic al institutiei, pentru ca, de pilda, exista Directia de Integrare Europeana, care are peste 40 de angajati, in conditiile in care nu am auzit pana acum despre accesarea vreunui fond financiar european. Si atunci te intrebi cu ce se ocupa acesti peste 40 de angajati ai Consiliului Judetean, din moment ce in 4 ani nu au reusit sa initieze macar un proiect pentru accesarea de fonduri europene. Asta in contextul in care unicul proiect care se desfasura cu finantare europeana in 2004 a incetat, pentru ca apoi, pentru a fi finalizat acest proiect, ma refer la Pavilionul Expozitional, sa se imprumute la banci din strainatate. Astfel incat nu numai ca am refuzat darul care ni s-a facut, dar ne-am si indatorat. Esential este sa accesam fonduri europene, care sunt substantiale si care ne vor ajuta sa realizam tot ce ne-am propus.
Nicolae Rahau: Intotdeauna este loc de mai bine. Cred ca primul lucru pe care l-as face in calitate de presedinte al Consiliului Judetean ar fi sa asigur o transparenta mai mare a activitatii in aceasta institutie. Nu trebuie sa uitam ca votul pe care il primeste un consilier judetean este o datorie si uneori o povara, pentru ca este vorba despre increderea pe care ti-au acordat-o cetatenii unui intreg judet. Sunt de aceeasi parere cu domnul Popescu si cred ca prima indatorire a presedintelui CJC este sa atraga cat mai multe fonduri europene.
Rep.: Am vazut deja care este primul lucru pe care il veti face daca veti castiga presedintia Consiliului Judetean. Care ar fi celelalte prioritati?
Ion Popescu: Nu sunt putine. Trebuie reabilitata infrastructura edilitara, am in vedere reteaua de canalizare si de apa. In conditiile in care RAJA apartine de CJC si ar fi avut posibilitatea de a accesa fonduri europene, iar pretul apei a crescut foarte mult timp, constat cu uimire ca investitiile sunt minime si orientate exclusiv pe criterii politice, catre localitatile ale caror primari sunt PSD, ceea ce este intolerabil, in conditiile in care cetatenii judetului sunt lipsiti de drepturi doar din cauza culorii politice a primarului. Orasul Constanta are o infrastructura subdimensionata si se observa la fiecare aversa de ploaie acest lucru. Tinand cont de faptul ca programul meu se numeste "Constanta- oras deschis", am in vedere atragerea de investitii, lucru dificil de realizat in prezent deoarece exista o anumita perceptie a coruptiei din acest judet in randul investitorilor. Si infrastructura de transport trebuie reabilitata in buna masura. Pe de alta parte, portiunea de autostrada Cernavoda - Constanta sta pe loc de 4 ani de zile.
Nicolae Rahau: Prioritatile mele se leaga de turism, agricultura si mediu. Trebuie sa se creeze un canal de comunicare intre consilieri, angajatii CJC si primarii din judet; fara aceasta comunicare nu se poate face nimic corect. As da un singur exemplu: in CJC exista un arhitect sef. Tinand cont de arhitectura urbanistica, acest arhitect sef ori este la inceput de cariera si nu se pricepe, prntru ca nu vad rezultatele, ori nu comunica cu ceilalti, pentru ca vedem o lipsa de coordonare si unitate a actiunilor privind dezvoltarea urbanistica. Exista un alt aspect, care doare cel mai tare pe omul de rand: lipsa locurilor de munca, in absenta sanselor de a se dezvolta ale localitatilor. Dau exemplul Harsovei, care an de an a ratat sansa dupa sansa. Categoric, daca infrastructura nu este dezvoltata, avem numai probleme.
Ion Popescu: Apropo de arhitect. Oriunde ne uitam in Constanta vedem ca se construieste haotic, fara un plan de urbanism zonal, nu mai avem nici un spatiu verde. Constanta a devenit un haos urbanistic, aceasta este imaginea pe care o creaza toate constructiile acestea ale "baietilor destepti".
Nicolae Rahau: As vrea sa ma refer putin si la mediu, daca tot vorbim de lipsa acuta a spatiilor verzi. In nici o tara din aceasta lume si eu am umblat in foarte multe locuri nu am vazut ca un mijloc de transport in comun electric sa fie inlocuit cu unul poluant. Ma refer aici la decizia edililor Constantei de a inlocui tramvaiele cu autobuze, eu cred ca trebuiau sa se gandeasca mai bine inainte de a lua aceasta decizie. Peste tot in lume se incearca orice mijloc de transport nepoluant, mai ales in orasele turisitice, numai la noi se scot tramvaiele.
Ion Popescu: Eu nu-mi aduc aminte sa fi existat vreo dezbatere de mediu pe aceasta tema, a scos tramvaiele pur si simpu si gata...
Nicolae Rahau: Aceste planuri de urbanism zonal si regional trebuie sa se gandeasca la viitor, trebuie gandita o alta dezvoltare a orasului, cu atat mai mult cu cat Constanta se doreste acum o zona metropolitana. Apar cartiere intregi de locuinte, in mai multe zone din judet, dar fara nici un fel de utilitati, pentru ca nu gandeste in perspectiva. Eu sunt printre constantenii nascuti, crescuti in zona, ca si domnul Popescu, de altfel. Imi aduc aminte ca ICIL-ul, Spitalul de infectioase erau in marginea orasului, dar s-a construit dupa un anumit plan, gandit pe multi ani inainte. Fiecare primar sau presedinte de Consiliu Judetean nu trebuie sa gandeasca numai la mandatul sau.
Rep.: Ce puteti face impotriva acestor "baieti destepti"?
Nicolae Rahau: Sa se aplice legea. Vedem ca a aparut inca un bloc intr-un parc, o alta cladire pe spatiul verde si tot asa; trebuie sa vedem cine a aprobat aceste constructii. Oricum suntem tara cu cea mai mica suprafata de spatiu verde pe cap de locuitor din Uniunea Europeana. Nu eram asa inainte. Categoric nu s-a respectat legea. Daca se dorea ca un parc sa ramana spatiu verde, 100 de ani ramanea parc, se gasea teren in alta parte si nu era nici o problema.
Ion Popescu: Nu exista nici un fel de grija pentru mediu in Constanta, asta e clar. Spatiul verde care oricum nu era suficient se diminueaza in continuare. Un singur parc a mai ramas, Tabacarie si acela devine din ce in ce mai mic. In curand nu vom mai avea nici un copac in Constanta, doar soare mult si betoane. Totul s-a facut cu largul concurs al autoritatilor locale. Eu, si sunt convins ca si domnul Rahau, vedem lucrurile radical diferit fata de Mazare, pentru ca suntem constanteni get-beget. Mazare nu stiu cum apreciaza acum faptul ca a fost primit aici atat de bine, cu atata ospitalitate, i s-au oferit cheia orasului, doua mandate, lucru pe care se vede ca nu-l apreciaza, dimpotriva as putea spune.
Nicolae Rahau: Ca parlamentar am umblat in toata lumea si nicaieri nu am vazut atatea mega-magazine in centrul orasului sau la marginea acestuia. Nu exista asemenea complexe uriase care sa gatuie circulatia, cine vrea astfel de unitati trebuie sa mearga departe de oras. Un astfel de supermarket distruge micii comercianti, desfiinteaza orice concurenta si de aici somajul populatiei urbane, falimentul micilor intreprinzatori.
Rep.: Si pentru ca tot vorbeam despre societati comerciale, ce veti face cu SRL-ul Consiliul Judetean?
Ion Popescu: Prin acest SRL se evita licitatiile publice, se obstaculeaza concurenta si se creaza premisele favorizarii. Acest SRL incheie contracte directe cu alte societati, intr-o lipsa totala de transparenta. In felul acesta nu avem o evidenta a cheltuielilor, nu putem compara ofertele, asistam doar la o risipa a banului public, spre fericirea unora, nu a tuturor. Din punctul meu de vedere nu este o entitate utila.
Nicolae Rahau: Eu sunt un adept infocat al descentralizarii si nu cred ca este bine ca o structura ce depinde de CJC sa presteze servicii fata de o primarie. Rolul Consiliului Judetean este de coordonator, de indrumator, nu sa se implice pentru a face in numele cuiva diverse actiuni. Si am constatat de multe ori un sprijin nu numai politic ci chiar interesat din partea unor consilieri judeteni. Uitati-va ce primarii au beneficiat de ajutorul CJC.
Ion Popescu: As reveni asupra SRL-ului cu un exemplu sugestiv. Unitati de invatamant, camine culturale au fost date in administrare de primarii catre Consiliul Judetean pentru reabilitare. Pe langa faptul ca o administratie publica locala nu poate da in administrare un bun care apartine domeniului public local, puteti vedea ca numai caminele, scolile din localitatile PSD au avut "nevoie" de reabilitare, dar nici o unitate din localitatile in care existau primari de alte culori. La ce ne duce gandul in acest caz? Ca exista o distribuire a banului public exclusiv catre primarii PSD si ca atribuirea banilor si a contractelor este ilegala, lipsita de transparenta, iar lucrarile sunt oricum de o calitate indoielnica. Eu cred ca bietul cetatean de rand nu are nici o vina si nu trebuie sanctionat pentru orientarea politica a primarului sau. Este nedrept si nelegal.
Rep.: Sunteti in campanie electorala, ati mers prin judet. Care este starea de spirit a oamenilor?
Nicolae Rahau: Am intalnit foarte multi oameni care nu mai au incredere in politicieni si de aceea nu vor merge la vot, ceea ce este o greseala. Cred ca ar trebui sa se gandeasca ca numai mergand la vot pot schimba ceva. Dezamagirea lor este normala, intemeiata, dar le-as recomanda oamenilor sa mai incerce o data. Sa inteleaga ca daca nu se duc la vot, paradoxal, vor castiga din nou chiar cei care i-au dezamagit pana acum.
Ion Popescu: Absenteismul se va rasfrange in mod negativ asupra cetateanului, asa cum este el, apatic, plictisit de viata politica, de promisiunile electorale de multe ori demagogice. Votul reprezinta pana la urma un exercitiu democratic castigat si oportunitatea de a-l sanctiona pe cel care si-a incalcat promisiunile timp de 4 ani de zile. Ce am vazut pana acum este o stare de nemultumire generala in judet, legata de administratia publica locala si centrala. Problema cea mai grava este legata de nivelul scazut de trai, de puterea redusa de cumparare. Exista pentru acestia programe de ajutorare sociala, dar nu cred ca e cel mai fericit mod de rezolvare a problemelor. Nu putem transforma Romania intr-o tara de asistati social.
Nicolae Rahau: As mai spune un lucru aici, ca un mare consumator de media ce sunt. Am constatat ca o emisiune de divertisment aduce o satisfactie mult mai mare decat un talk-show politic. Vazand anumiti candidati imi piere mie cheful de a mai auzi de politica. Folclorul acesta politic, cu tot felul de basme este cel care il face pe om sa schimbe canalul. Daca fac eu acest lucur, care urmaresc discutiile politice si mersul lucrurilor, imi dau seama ce gandeste un om obisnuit, care oricum nu e foarte interesat de politica.
Ion Popescu: Putem spune, legat de acest subiect, ca aceste talk-show-uri politice au cazut deja in derizoriu, multe dintre ele chiar in penibil. Pentru ca de fiecare data invitatul e mereu acelasi, plictisitor, e deja monoman, apoi moderarea e deficitara, in plus nu se vine cu solutii concrete ci cu idei fanteziste.
Rep.: Daca nu veti castiga majoritatea in Consiliul Judetean, care sunt partidele cu care preferati sa colaborati?
Nicolae Rahau: Cred ca va fi greu pentru orice partid sa castige majoritatea. Deocamdata, imi doresc ca PRM sa depaseasca trendul descrescator si sa avem macar acelasi numar de consilieri judeteni. Vor conta si ideile cu care vor veni ceilalti. Vedem ce iese la alegeri, cum ne pozitionam, ce oferte au celelalte partide si vom vedea atunci.
Ion Popescu: Trebuie sa vedem mai intai rezultatele alegerilor. Majoritatea inseamna 18 consilieri, iar noi speram s-o castigam. Daca nu, cel putin la nivel teoretic, o colaborare este posibila doar cu acele partide apropiate din punct de vedere doctrinar. In mod cert, insa, va pot spune ca nu este posibila o alianta cu echipa PSD-Mazare. Cu un altfel de partid social-democrat, dar nu cu PSD, cel putin aici, la nivel local.
Nicolae Rahau: Declaratiile lui Comanici referitoare la continuarea colaborarii cu PSD exprimau doar interese personale. Poate dorea doar sa-si metina anumite avantaje, prerogative, pana in alegerile locale. Ce va fi dupa alegeri, vom vedea.
Rep.: Care credeti ca este cel mai puternic contracandidat?
Ion Popescu: Daca plecam de la scorurile electorale vehiculate in judetul Constanta, dar si de la faptul ca alegerea presedintelui Consiliului Judetean nu este numai uninominal, ci are si o incarcatura politica, atunci principalul contracandidat este actualul presedinte al CJC.
Nicoale Rahau: In mod categoric, viitorul presedinte al Consiliul Judetean va veni din partea unuia dintre partidele parlamentare. E greu de spus insa cine e cel mai puternic, eu zic ca ne putem astepta la surprize. Daca erau doua tururi de scrutin, puteam vorbi si despre un candidat puternic, insa exista un singur tur si atunci cel care castiga poate avea si 20%. Exista foarte multe ambiguitati.
Ion Popescu: Este evidenta aici o incoerenta legislativa. Va dati seama, avem un sistem de vot dupa modelul englez, cu un singur tur, pentru consiliul judetean, in care invingatorul ia tot, avem un sistem francez la alegerile pentru primar, cu doua tururi, la alegerile parlamentare avem un melanj intre votul de liste si votul uninominal si este clar ca lucrurile nu mai pot continua in maniera aceasta. Nu vad nici un fel de ratiune pentru care nu s-a pastrat la alegerea presedintelui la Consiliul Judetean acelasi sistem de vot folosit pentru alegerea primarului, in doua tururi.
Rep.: Un mesaj de incheiere?
Ion Popescu: Da. Vreau sa transmit un mesaj de schimbare, oamenii trebuie sa reflecteze cu atentie asupra faptului ca se impune schimbarea, atat la judet cat si in municipiul Constanta. Trebuie sa se schimbe ceva, pentru ca altfel nu se mai merita, ne pierdem orice speranta. Anul 2008 reprezinta cea mai buna oportunitate de a schimba administratia locala. Si urez mult succes tuturor contracandidatilor mei.
Nicolae Rahau: Eu cred ca 2008 inseamna revenirea partidelor mici in administratia locala. Chiar cred ca se va schimba ceva anul acesta, pentru ca trebuie sa se dea si altora posibilitatea de a arata ce pot. Si le transmit oamenilor sa nu lase pe altii sa le hotarasca viitorul. Si bineinteles, mesajul pe care l-a transmis Vadim: "Ati votat destul cu hotii, votati si cu patriotii!".