Interviu cu politologul Cristian Parvulescu, coordonatorul Forumului constitutional

- Domnule profesor, ce aduce nou forumul constitutional pe care il conduceti in raport cu precedentul, din anul 2002? Cum vor fi valorificate experientele anterioare?
- Sunt doua lucruri diferite. In primul rand este o independenta totala. Atunci a fost vorba de un parteneriat intre Camera Deputatilor si Asociatia Pro Democratia. Existau doi copresedinti - din partea Camerei Deputatilor, Bogdan Duvaz, si din partea APD eu. Acum exista un coordonator, care foloseste, inevitabil, experienta de atunci. Pe de-o parte, timpul este foarte scurt. Am beneficiat, in 2002 - 2003, de mai bine de jumatate de an. Acum nu avem la dispozitie decat doua luni si jumatate, daca nimic nu se schimba. In momentul de fata, conform ultimei hotarari a Comisiei parlamentare pentru revizuirea Constitutiei, trebuie depuse de partide, parlamentari sau ong-uri propunerile de modificare pana la data 15 mai. Asta inseamna ca raportul forumului va trebui intocmit pana atunci.
De aici a rezultat si noua forma a forumului, care are trei axe - nu se intampla asa in anul 2002. O axa teritoriala - in 2002 am vizat doar aceasta axa -, care presupune consultari si dezbateri organizate de coalitii locale, cetatenesti, regionale si, in final, o dezbatere nationala; coalitia tematica - ce va profita de retelele sau platformele pre-existente, de ong-uri - platformele de mediu, platformele sociale, civica si asa mai departe, care au experienta lucrului impreuna si a producerii de propuneri. Chiar din acest domeniu ma astept sa apara primele contributii destul de repede. Si, in fine, a treia axa - academica, pentru ca dincolo de diferitele proiecte pe care unii profesori universitari le-au facut exista o intreaga dezbatere in lumea academica si vreau sa profitam de ea. Si atunci, aceasta viziune structurata pe trei axe va permite o mai buna si o mai rapida consultare decat atunci, iar la momentul la care ne aflam exista deja o organizare, exista coordonatori pentru fiecare axa si un numar de voluntari care sunt gata sa intre in legatura cu grupurile locale. Elaboram si o metodologie pentru a primi si pentru a strange, in mod unitar, informatiile, pentru ca, in final, de la jumatatea lunii aprilie, noi trebuie sa trecem la faza elaborarii raportului forumului catre Comisia parlamentara si in acest raport va trebui sa surprindem cat mai multe propuneri.

- Mai multe ong-uri din Romania au transmis, zilele trecute, Comisiei parlamentare si presedintelui Senatului, Crin Antonescu, o scrisoare deschisa prin care au solicitat transparentizarea procesului de revizuire a Constitutiei prin elaborarea unui calendar al consultarilor cu cetatenii. Cum apreciati aceasta initiativa?
- Eu cred ca este o mare neintelegere. Acesta e rolul forumului. Forumul organizeaza aceste dezbateri cu cetatenii, nu comisia. Comisia nici nu are cum sa discute cu cetatenii, parlamentarii da. Nu este in practica Comisiei parlamentare, nici aici, nici in alta parte a lumii, sa discute cu cetatenii. Comisia poate organiza audieri publice, ori rolul forumului constitutional este acela de a extinde aceste audieri publice de la un eveniment izolat la unul structurat. Exista doua posibilitati care explica aceasta reactie a unor organizatii. Prima este ca nu erau in cunostinta de cauza, nu stiau ca forumul exista. A doua - stiau ca forumul exista, dar credeau ca va fi doar o activitate restransa, ori nu, nici pe departe. Si sunt destul de mirat fiindca unii dintre cei care au participat la forumul din 2002 stiau foarte bine ca atunci s-a incercat o larga dezbatere.
De precizat e ca, pe langa cele trei axe, va exista si internetul, respectiv o pagina de internet, care va permite cetatenilor si organizatiilor sa propuna eventuale solutii, sa vina cu idei, iar dezbaterea va fi una foarte larga. Daca in 2002 au participat, fie pe internet, fie in intalnirile teritoriale, cam 10.000 de oameni, acum vrem sa mobilizam mult mai multi. Cred ca aceasta nelamurire se va rezolva, dar principala problema a celor care, in prezent, incearca sa dialogheze cu Comisia parlamentara este calendarul, care e foarte scurt. Din acest punct de vedere, suntem cu totii de acord ca ar fi de dorit un termen mai lung, inclusiv parlamentarii sunt intr-o asemenea situatie, dar va depinde foarte mult de decizia lor. Eu sper sa se prelungeasca termenul. In momentul de fata trebuie sa jucam in limitele regulilor stabilite. Prin urmare, voi incerca sa obtin cat mai multe propuneri si cat mai multe dezbateri in termenul acesta. Avem, asadar, cam doua luni pentru dezbateri si aproximativ doua saptamani pentru elaborarea raportului.
O sa incepem dezbaterile inca de saptamana viitoare in zona platformelor, acolo unde este mult mai simplu de mobilizat. Avem la dispozitie sala comisiei de la Parlament in fiecare zi a saptamanii, cu exceptia partii de zi in care se desfasoara lucrarile comisiei. Vom incerca sa obtinem si alte sali. Avem deja invitatii la mai multe dezbateri, si academice, si civice, pe aceasta tema. Cele doua luni si jumatate, chiar daca nu sunt suficiente, vor permite celor care au ceva de spus sa spuna. Eu cred, insa, ca dincolo de dezbaterea in sine vorbim despre ceea ce se numeste in stiinta si in sociologia politica - influenta. Vorbim despre o strategie de influenta in virtutea unor interese publice. Deci, dezbaterile acestea nu vor fi suficiente pentru a convinge parlamentarii din comisie si din cele doua Camere ale Parlamentului sa voteze anumite schimbari. Va fi nevoie de o actiune structurata a platformelor de ong-uri, a grupurilor interesate, a societatii civile, dar experienta din 2002 - 2003 arata ca astfel de actiuni trebuie bine structurate, bine organizate si indreptate spre Comisia parlamentara. Dezbaterea este o oportunitate pentru a face publice aceste interese, anumite viziuni, dar nu este suficienta pentru a produce schimbarea unui articol in Constitutie.
Raportul pe care noi il elaboram este o oportunitate. El va permite preluarea ideilor, dar ca ideile sa prinda continut in viitoarea Constitutie este nevoie si de o actiune concentrata de advocacy si aici sper ca experientele din 2002 - 2003 sa conteze. Trebuie sa va spun ca exista doua viziuni in ceea ce priveste revizuirea Constitutiei. Una, pe care eu o numesc minimalista, si care pleaca de la premisa ca modificarea trebuie sa se refere strict la relatiile dintre institutiile politice si trebuie sa atinga cat mai putine articole. Cealalta este maximalista, care considera ca revizuirea Constitutiei este o oportunitate pentru imbunatatirea calitatii democratiei din Romania, sa dea capacitatea societatii romanesti sa raspunda nevoilor momentului actual. Procesul de dezvoltare tehnologica - si ma refer aici la aparitia internetului, care a schimbat fundamental societatea omeneasca, inclusiv societatea romaneasca, iar acum democratia nu mai este doar o forma institutionalizata, ci este o forma sociala de cooperare. In conditiile acestea, Constitutia ar trebui adaptata societatii romanesti si nevoilor ei. Si nu este. Altfel spus, unii cred ca ar fi momentul ca in Constitutie sa apara mai multe drepturi de generatia a treia - acestea fiind drepturi care se refera la nevoia societatii democratice actuale. Spre exemplu, cele legate de bio-etica, de ecologie. In 2003, a aparut in Constitutie dreptul la un mediu curat, sanatos, dar acest mediu sanatos nu este protejat in niciun fel. Intre timp, reflectand asupra subiectului, multi au ajuns la concluzia ca ar fi nevoie ca si in Constitutie sa fie introduse niste instrumente care sa dea unui drept capacitatea de organizare a domeniului respectiv. Nici toate drepturile de generatia intai, care sunt drepturile politice si civice, nu sunt prevazute foarte clar in Constitutie, si aici sunt foarte multe confruntari. Eu cred ca este momentul in care societatea romaneasca poate sa aduca o contributie importanta la revizuirea Constitutiei. Sigur, va fi rolul Parlamentului sa raspunda unei astfel de cereri. Rolul forumului constitutional este sa stranga cat mai multe informatii si cereri si de a le pune la dispozitia Parlamentului.

- Va ganditi sa adunati propuneri si de pe site-urile de socializare?
- Asteptam sa se vina cu propuneri spre noi. Sigur, avem in momentul de fata o echipa de o suta de voluntari pe care ii organizam si care ar putea sa faca si o astfel de verificare, dar noi am vrea totusi ca aceia care au de facut propuneri sa vina si sa le faca pe site-ul forumului constitutional. Ar fi mult mai simplu pentru noi si ar fi si o formula cat de cat organizata si oficializata. In principiu, cei care vor o anumita schimbare nu au niciun motiv sa o faca in mod anonim. Daca schimbarea este onorabila si acceptata de toata lumea, o fac asumandu-si identitatea si asumandu-si, inclusiv, interesul respectiv. Nu o sa pornim la vanatoare de propuneri. In niciun caz. O sa incercam doar, in mod organizat, sa primim propuneri de la toti actorii importanti, incercand pe de o parte sa avem cat mai multe dezbateri, si tocmai de asta mizam pe coalitiile locale de ong-uri, in sensul larg al cuvantului, ale societatii civile. Altfel spus, si sindicate si patronate si asociatiile profesionale si alte forme de organizare vor participa la aceste dezbateri si aici se va vedea si capacitatea de mobilizare a societatii civile la nivel local. Daca va exista, cu atat mai bine. Daca, spre exemplu, birourile de consultare pentru cetateni vor fi dispuse sa colaboreze la aceasta dezbatere si sa aduca cat mai multi cetateni si cat mai multe organizatii la dezbatere, atunci va fi cu atat mai bine, pentru ca nu ne putem baza numai pe grupurile Asociatiei Pro Democratia. Vom miza, in functie de ce ne spun partenerii nostri din societatea civila, in special Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile, pe organizatii.

(Sursa: Agerpres)