Craiova este stat in stat, fapt pentru care primaria si-a creat propriile legi care nu tin cont de reglementarile emise de Guvernul Romaniei. Publicitatea stradala, o afacere din care ar putea intra multi bani la bugetul local, se face dupa ureche si dupa client in lipsa unui regulament care ar fi trebuit adoptat de consiliul local.
Arterele principale ale Craiovei sunt sufocate de tot felul de panouri publicitare "plantate" haotic pe spatiul public al primariei. Brambureala din domeniul urbanistic este intretinuta de necunoasterea prevederilor legale si de lenea executivului, care nici pana la aceasta data nu s-a obosit sa emita un regulament care sa aduca lucrurile pe fagasul normal. Primaria Craiova invoca doua acte normative care reglementeaza amplasarea panourilor publicitare, dar pe care nu le respecta. Ordinul nr. 571/1997, care aproba normele de amplasare a panourilor publicitare, prevede ca distanta minima dintre doua panouri sa nu fie mai mica de 25 m, norma pe care executivul nu da doi bani. In realitate, primaria a emis autorizatie de construire pentru panouri care aproape stau langa altele. HG nr. 955/2004, care se refera la organizarea si functionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public si privat de interes local, obliga, de asemenea, primaria ca in cel mult 60 de zile de la intrarea in vigoare a hotararii sa elaboreze un regulament-cadru pe baza caruia puteau fi amplasate panourile publicitare pe teritoriul Craiovei. Desi au trecut aproape doi ani de atunci, Directia de Urbanism si Amenajarea teritoriului nici macar nu a inceput sa lucreze la el.
Edilii au pareri divergente
Pe domeniul public al orasului sunt amplasate 213 panouri publicitare ale celor sase firme de specialitate care au contracte cu primaria. Anul trecut, la bugetul local au intrat putin peste doua miliarde de lei, bani proveniti din chiriile platite de firmele respective. O parte din societatile de publicitate stradala au contracte de concesiune, altele au contracte de inchiriere si toate dispun de autorizatie de construire pentru fiecare panou publicitar. Reprezentantii primariei au pareri diferite despre modalitatile de incheiere a contractelor. Gheorghe Daici, seful Serviciului disciplina in constructii, a spus: "Exista o hotarare de consiliu, nr. 58, din februarie 2001, prin care se stabileste amplasarea de placute cu numarul de identificare pe fiecare panou. Alta hotarare eu nu mai stiu. Firmele care vor sa amplasese panouri vin si fac un contract de asociere cu primaria pentru exploatarea parcelei pe care se face amplasamentul, dupa care incep diligentele pentru obtinerea autorizatiei de construire pentru fiecare panou. Dupa ce a obtinut autorizatia incepe sa plateasca taxele pentru terenul pe care-l ocupa si care se calculeaza in functie de proiectia panoului pe teren si a zonei de protectie". Consilierul Petre Gongu are alta parere despre modul de calcul al chiriilor: "Primaria taxeaza firmele de publicitate stradala, in functie de dimensiunea panoului. Pentru fiecare metru patrat se percepe o taxa de 740.000 de lei pe an. Nu pot, ca primarie, sa institui taxa pe umbra, cum spun cei de la disciplina in constructii. Este adevarat ca primaria nu are un regulament aprobat pentru amplasarea acestor panouri si nici nu am stiut ca este o reglementare care obliga la asa ceva. Era treaba celor din executiv sa fie la curent cu legislatia".
Regulamentul de urbanism, dat in urmarire
Desi municipalitatea stia de prevederile legii, nu a miscat un deget pentru aplicarea ei, lasand inchirierea sau concesiunea in domeniul publicitatii stradale la mana unora sau altora, in functie de interese. Viceprimarul Gheorghe Nedelescu a declarat ca stia de obligativitatea aprobarii regulamentului: "Se lucreaza la elaborarea regulamentului. Am vorbit cu directorul Directiei Taxe si Impozite sa facem un inventar al panourilor publicitare". Daniel Marculescu, arhitectul-sef al Craiovei, a spus insa ca Directia de Urbanism pe care o conduce nu are in atributii sa intocmeasca regulamentul de urbanism. "Directia nu face regulament de urbanism, pentru ca in realitate este vorba de proiectare. Lucrarea ar trebui scoasa la licitatie pentru ca nu este o jucarie.Nu discutam principii, ci amplasamente concrete", a replicat Marculescu. Lipsa interesului pentru reglementarea acestei situatii dublata de lancezeala in care zace functionarimea primariei va face ca mult timp de acum inainte domeniul public sa fie brazdat de tot felul de panouri amplasate unde te astepti mai putin, ingreunand circulatia pe trotuare si obturand vizibilitatea semnelor de circulatie.