Senatorul Marius Sorin Bota a depus la Biroul Permanent al Senatului solicitarea de infiintare a unei comisii parlamentare de ancheta, semnata de 50 de parlamentari PSD si PNL. Comisia vizeaza modul defectuos in care se deruleaza contractele de la Ministerul Transporturilor, pentru construirea autostrazilor
Puteti citi in continuare obiectul de activitate al Comisiei.
'In conformitate cu prevederile art. 64 din Constitutia Romaniei si art. 78 din Regulamentul Senatului, va inaintez alaturat Proiectul de Hotarare privind infiintarea Comisiei de ancheta avand drept scop investigarea conditiilor de legalitate prin care au fost incheiate contractele, respectiv modificate contractele, pentru stoparea proiectelor negociate in 2004 si care urmau a fi realizate prin Parteneriat public-privat, pentru stoparea unor contracte din etapele V,VI si VII cat si pentru modificarea solutiilor tehnice la proiectele derulate de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii prin C.N.A.D.N.R. pentru lucrarile si studiile aferente cu precadere in urmatoarelor contracte:
- pentru modificarile si stoparea lucrarilor pe Autostrada Transilvania;
- pentru Autostrada Moara Vlasiei - Ploiesti;
- pentru decontaminarea si punerea la dispozitie a terenului necesar in zona Turda, pentru terenul aferent constructiei Autostrazii Transilvania;
- pentru lucrarile de modernizare si reabilitare a DN12, DN15 si DN6;
- neinceperea pana la aceasta data a tronsonului de autostrada Deva-Orastie.
Avand in vedere neabsorbtia fondurilor UE - preaderare si postaderare, solicit extinderea investigatiilor si pentru activitatea Directiei de finantari externe din Ministerul Transporturilor si Infrastructurii si a departamentelor (serviciilor) din CNADNR care s-au ocupat (se ocupa) de activitatea necesara absorbtiei de fonduri europene (ISPA, coeziune si structurale).'

Romania este ultima tara din UE la autostrazi, iar pretul/km este cel mai mare din UE

In motivatia cererii de infiintare a comisiei de ancheta, se arata urmatoarele:
'Aceasta Comisie de ancheta este necesara datorita faptului ca la nivelul Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, cat si a CNADNR, nu exista preocupari serioase pentru absorbtia de fonduri UE, atat de necesare Romaniei pentru dezvoltarea tarii si realizarea interoperabilitatii cu infrastructura europeana de transport, chiar daca prin alocarile anuale de buget au fost puse la dispozitie resursele necesare pentru angajarea si specializarea personalului necesar pentru a absorbi aceste fonduri.
Totodata, dupa cum se poate constata, azi in Romania nu exista o retea de infrastructura rutiera moderna, chiar daca la finele anului 2004 au fost incheiate contracte (in special prin Parteneriat Public Privat) pentru aproximativ 800 km de autostrada, finalizate negocierile cu Institutii Financiare Internationale in vederea inceperii de noi contracte in 2005, iar azi in 2010 putem constata ca suntem ultima tara din UE, iar pretul/km este cel mai mare din UE, solutiile tehnice nu se respecta, se modifica dupa bunul plac al constructorilor cu complicitatea persoanelor care se ocupa de gestionarea derularii contractelor.'