Senator Gabriela Cretu a sustinut o declaratie politica cu titlul: "Romania nu e stat patrimonial, este stat de drept, domnule presedinte!!!" Textul declaratiei politice il puteti citi in continuare:

Statul patrimonial este un tip de stat traditional, in care conducerea este personala si personalizata iar puterea executiva este o extensie a liderului. Intr-un asemenea sistem, liderul national controleaza viata politica si economica a tarii iar relatiile personale cu liderul joaca un rol esential in cresterea si descresterea puterii sau averii membrilor elitei conducatoare.
Statul de drept exercita suveranitatea, care apartine poporului, prin intermediul unor autoritati publice cu atributii definite, separate, dar care au obligatia sa coopereze in mod loial.
Dat fiind caraterul fragil al democratiei romanesti, pericolul lunecarii inspre patrimonialism a existat permanent in istorie, nu este o noutate. Ori de cate ori reapare, este obligatia parlamentului sa denunte situatia, pentru ca este direct afectat, ca reprezentant al adevaratului suveran. In caz contrar, raporturile institutionale sunt rasturnate iar constitutia incalcata.
Precizarea este cauzata de felul in care a ajuns la cetateni informatia despre participarea premierului la Consiliul European de astazi, respectiv ca presedintele l-a mandatat sa participe. In baza principiilor de drept oriunde valabile, nicio autoritate publica nu poate mandata, transfera, dispune de atributii pe care nu le are. Or, presedintele nu are, conform art. 80, nicio atributie constitutionala in realizarea politicilor interne sau externe si, drept urmare, nicio legitimitate sa-i dea mandat sefului guvernului legat de continutul unor decizii care privesc Romania in aceste domenii. Mandatul este elaborat de guvern, cum s-a si intamplat; presedintele poate fi informat dar e optional.
Participarea premierului este legitimata de art. 15, alin. 1 si 2 din Tratatul Uniunii Europene si art. 102 al Constitutiei Romaniei. Art. 15 defineste atributiile Consiliului European.
(1) Consiliul European ofera Uniunii impulsurile necesare dezvoltarii acesteia si ii defineste orientarile si prioritatile politice generale. Acesta nu exercita functii legislative.
(2) Consiliul European este compus din sefii de stat sau de guvern ai statelor membre...
Deducem ca participantii trebuie sa fie purtatorii unei vointe politice care sa le permita in mod legitim sa stabileasca orientarile generale in diferitele domenii ale politicii comunitare.
De asemenea, intrucat Consiliul European nu e legiuitor, trebuie sa aiba capacitatea institutionala si atributul constitutional de a transforma orientarile si politicile generale stabilite in politici concrete, cu baza legala. Trebuie sa aiba drept de initiativa legislativa si o majoritate care sa o sustina. Presedintele nu are! Singurul care indeplineste conditiile, in Constitutia Romaniei, este premierul.
O decizie a Curtii Constitutionale eronata se respecta, pana la revocarea ei, dar nu este recomandat sa o invocam ca sursa de drept si legitimitate. Solutia imediata ar fi fost contestarea la Curtea de Justitie de la Luxembourg, pentru interpretare gresita a Tratatului; noi am decis sa modificam Constitutia pentru clarificarea relatiilor interinstitutionale; acest demers de revizuire a Constitutiei este lipsit de sens daca lasam patrimonialismul sa se instaleze; el incepe prin a se instala ma intai in capetele oamenilor... De acolo e greu de scos!