Tot mai multi craioveni devin tinte ale furnizorului de gaz metan din Banie, care-si terorizeaza clientul, sistandu-i nejustificat alimentarea. Acelasi Distrigaz Sud nu e insa capabil sa preintampine o explozie in care mor oameni.,
De la trimis clientul la plimbare cand vine vorba de o cerere de bransare pana la taxa camuflata de reconectare, de la descinderi gen "mascati" pentru taierea gazului, pana la explozia din Craiova care a ucis doi oameni, toate fac deja parte din arsenalul operativ al Distrigaz Sud SA, sucursala Craiova. Enumerarea nu tine cont de ordinea cronologica in care am descoperit faptele, asa ca se cuvine precizat ca ultima strategie a furnizorului de gaz metan este santajul imbracat de facturi ratacite prin sertarele birourilor si practicat de trupele operationale Distrigaz Sud.
Astfel, fara vreun avertisment, furnizorul deconecteaza consumatorul in baza unor neplati inchipuite. Pana sa-si dea seama ce i se intampla, clientul este anuntat ca tocmai ce i s-a emis si factura curenta si ca poate beneficia de serviciul Distrigaz, daca achita: taxa de reconectare, taxa de pus la pastrare in caz ca beneficiarul mai intarzie vreo plata, factura veche descoperita ieri, factura recenta. Fara a face dovada ca restanta pe care o invoca a fost adusa la cunostinta clientului, fara a proba macar existenta acelei facturi, fara a tine cont ca ora 22.00 nu este tocmai potrivita sa bata in poarta omului, zdrahonii Distrigaz Sud isi duc misiunea la capat. Un astfel de eveniment s-a derulat in urma cu doua zile.
Scenariul manevrei
Marti, 3 octombrie, undeva pe strada Prelungirea Caracal, in Banie. Un autovehicul al sucursalei Craiova a Distrigaz Sud SA Bucuresti franeaza brusc in dreptul unei locuinte si-si lasa incarcatura: doi angajati. Baietii buni taie sigiliul contorului, deconecteaza teava de alimentare a cladirii, pun alt sigiliu, sar inapoi in masina si demareaza in tromba. Cateva ore mai tarziu, consumatorul de la adresa vizitata se intereseaza la Distrigaz Sud Craiova care e rostul glumei si cand o sa ia sfarsit. Afla ca n-ar fi platit factura DJYP/10395, in valoare de 250 de mii de lei vechi, emisa de Distrigaz Sud pe 17 august 2006. Crede ca raspunsul face parte tot din gluma si continua sa-si exprime nedumerirea: "Aceasta factura nu exista, cel putin nu la mine, acest consum nu poate fi real, fiindca eu platesc lunar milioane la Distrigaz Sud, asadar, cand veniti sa va reparati greseala?". De la Serviciul comercial al Distrigaz Sud i se comunica: "Noi v-am debransat conform contractului, fiindca n-ati platit in termen. Nu putem dovedi ca factura a ajuns la dvs., dar nu conteaza. Ce conteaza e ca n-ati platit!". Clientul vrea sa fie sigur ca nu e un cosmar si insista. I se spune ca n-are nici o sansa sa schimbe lucrurile. Dupa-amiaza, aceeasi zi. Distrigaz Sud gaseste o solutie: tocmai s-a emis factura pe luna septembrie, care, conform contractului, poate fi achitata in 45 de zile. Consumatorul sa ia insa ca pe un favor faptul ca Distrigaz Sud este dispus sa-l reconecteze, daca plateste factura curenta - DJYEV/549138, din 29 septembrie 2006, in valoare de 3.840.000 de lei vechi - plus factura-fantoma de 250 de mii de lei vechi, plus taxa de reconectare si interventie de 116.000 de lei vechi, plus taxa de 4.000.000 de lei pe care Distrigaz Sud o percepe la reconectare pentru "constituirea unei garantii" si pe care clientul o poate recupera dupa doi ani, daca intre timp nu i se mai ascunde vreo factura. In total, 8.206.000 de lei, pentru prestatia Distrigaz Sud. Speriat, clientul plateste tot, mai putin garantia, la ora 14.48. Ora 22.00, marti. Cinci salariati ai Distrigaz Sud bat la poarta clientului. Are loc un soi de negociere, in care oamenii de la gaze incearca sa-l convinga pe client sa semneze un contract, cum ca va depune si garantia. Nu reusesc, dar cupleaza totusi locuinta la retea, speriati probabil de dimensiunea propriei gafe. Miercuri, 4 septembrie. Redactorul GdS asteapta degeaba la usile Distrigaz Sud, sucursala Craiova: sefa Serviciului comercial e in concediu, iar restul e in sedinta cu francezii. Directorul general al Distrigaz Sud Craiova, Petre Ciocanescu, are si el o problema cu telefonul sau poate e in aceleasi sedinte, cu francezii de la Gas de France, noul proprietar al Distrigaz Sud SA Bucuresti. Directorul Ciocanescu si-a exprimat insa, mai deunazi, un punct de vedere: "Activitatea Serviciului comercial este coordonata direct de Bucuresti. Noi nu avem nici o legatura. Nu stim nici macar ce datorii au marii consumatori".
Cine e Distrigaz Sud?
Distrigaz Sud SA este proprietarul conductei rasuflate de batranete din cartierul craiovean Lapus, care era cat pe ce sa dispara de pe fata pamantului in ianuarie, cand teava si-a dat duhul si a lasat gazul sa iasa si sa se acumuleze in concentratie exploziva intr-un punct termic. Cartierul a scapat, nu si punctul termic, cateva apartamente si sute de ferestre, plus doi oameni nevinovati, care au murit. Distrigaz Sud este unitatea care-si trateaza viitorii clienti cu firme specializate, dar ineficiente in executia lucrarilor de racordare. Peste 250 de craioveni care si-au depus dosarele pentru realizarea bransamentelor in martie 2006 nu au gaze nici in octombrie. Distrigaz Sud este furnizorul care isi obliga beneficiarii sa-si faca un cont intr-o banca anume, chit ca nici o lege din Romania nu prevede acest lucru, pentru constituirea unei garantii.