Inpolitics : Deutsche Welle: Sanctionarea Romaniei ar fi cel putin neadecvata

Suspendarea Romaniei din Consiliul European, invocata de deputata europeana Monica Macovei, ar fi un act cel putin neadecvat si cu umari negative asupra democratiei romanesti, titreaza Deutsche Welle.
Invocarea articolului 7 din tratatul UE nu poate fi inteleasa altfel decat ca forma extrema de presiune psihologica asupra mediului politic intern si mai ales asupra opiniei publice. Este un fel de campanie electorala purtata pana dincolo de limitele firesti. Democratia romaneasca are multe si grave defecte, dar din momentul in care UE, facand atatea derogari, a incheiat negocierile de aderare cu Romania in 2004, nu ar putea acum sa declanseze o procedura, care ar pune la indoiala propriile sale evaluari din ultimii ani. De fapt UE avea posibilitatea timp de 3 ani, de la momentul aderarii in 2007, sa activeze o clauza de salvgardare, dar, asa cum stim, nu a crezut niciodata ca ar fi cu adevarat bine sa o faca. Mai multi politicieni europeni au solicitat in trecut Comisiei Europene sa activeze clauza de salvgardare fie pentru Romania, fie pentru Bulgaria. De exemplu, politicianul german Gunther Krichbaum, care a criticat in aceste zile evenimentele de la Bucuresti, ceruse in 2008 activarea clauzei de salvgardare pentru Bulgaria, dupa cum unii politicieni olandezi solicitasera acelasi lucru pentru Romania (...) Asadar dupa 7 ani de monitorizare neintrerupta a Romaniei, a considera subit ca toate aceste proceduri si rapoarte anuale sunt caduce si nerelevante ar fi cel putin ciudat. Comisia Europeana este atenta la evolutiile din Romania, dar nu poate sa-si submineze propria autoritate. Purtatorul de cuvant al CE, Mark Gray, a declarat de altfel pentru Mediafax, ca "Raportul CE privitor la MCV in domeniul Justitiei, care va fi publicat in a doua jumatate a lunii iulie, va include referiri la evolutiile politice recente care au legatura cu statul de drept si independenta sistemului judiciar". Totodata el a evitat sa comenteze procedura de suspendare a presedintelui Traian Basescu, subliniind ca raportul va face trimitere la independenta Curtii Constitutionale. In aceste imprejurari in care Romania face pe mai departe obiectul unor rapoarte critice, fiind totodata tinuta la portile Schengen, recursul la articolul 7 este cel putin neadecvat.
Articolul 7 se refera la tot ce au putut imagina mai rau semnatarii Tratatului UE. Daca un stat membru incalca in mod grav valorile pe care se intemeiaza Uniunea Europeana, si care se refera la incalcari sistemice si nu la cazuri particulare, atunci tarile membre pot recurge, dupa proceduri complicate care antrenaza guvernele, Comisia si Parlamentul european, la anumite sanctiuni, cum ar fi, suspendarea dreptului de vot in Consiliul European. Mecanismul este complicat, presupune, verificari, reverificari si consultari largi, iar decizia suspendarii unui stat membru se ia cu o majoritate calificata, care nu a fost precizata dinainte. Dar o asemenea ipotetica sanctiune ar avea nu urmari pozitive, ci dimpotriva efecte nefaste asupra democratiei romanesti. Caci a interveni intr-un proces electoral, in cele din urma, asa cum este referendumul de demitere, inseamna sa descurajezi sentimentele cele mai democratice. Asadar se poate vedea ca la Bucuresti Articolul 7 este invocat cu prea multa frivolitate. O dezbatere distincta despre natura si calitatea democratiei romanesti este insa cu adevarat necesara, dar ea nu poate fi purtata in ambianta fierbinte de acum si, cu siguranta, opozitia si presedintele Traian Basescu nu pot fi arbitrul ei. Presedintele care a declarat in repetate randuri ca nu va acorda USL dreptul de a forma guvernul nici daca aceasta alianta va castiga majoritatea (opunandu-se, asadar, unei firesti alternante la putere), nu mai poate invoca astazi Constitutia si valorile democratiei europene.