Administratia judeteana este obligata in urmatoarea perioada sa intocmeasca un nou plan de gestionare a deseurilor. Doljenii vor afla astfel cum si unde vor arunca gunoiul conform regulilor Uniunii Europene.
Judetul Dolj a beneficiat de un plan de gestionare a deseurilor aprobat in 2004 de plenul consiliului judetean si valabil pana la sfarsitul anului trecut. Odata cu intrarea in Uniunea Europeana, Romania trebuie sa respecte alte norme, diferite cu mult de stilul neaos, in care colectarea gunoiului se face la gramada, iar gropile de gunoi pot fi gasite la marginea oricarei localitati. Cristiana Toma, director al Agentiei Judetene pentru Protectia Mediului, a declarat ca noile norme impuse de UE obliga administratia judeteana sa revizuiasca strategia de gestionare a deseurilor, dat fiind faptul ca numarul statiilor de transfer este mai mic decat in trecut. "Regulile UE s-au schimbat. Daca acum cativa ani consiliul judetean a aprobat infiintarea a 14 statii de transfer in Dolj, plan pe care s-a mers pana la sfarsitul anului 2006, acum, la populatia pe care o are judetul, nu sunt permise mai mult de trei-patru statii de transfer, iar acestea trebuie sa aiba un sistem de selectare. Acum, depozitarea se face amestecat, iar planul trebuie revizuit", a spus Cristiana Toma.
Strategie de deseuri, la foc automat
Ca este nevoie de o noua strategie in domeniu este de acord si conducerea consiliului judetean, care va analiza in urmatoarea perioada posibilitatea colaborarii cu alte institutii publice doljene pentru elaborarea planului judetean de gestionare a deseurilor. Ion Prioteasa, presedintele CJ Dolj, a explicat ca revizuirea planului vechi va fi facuta in curand, fiind o cerinta a Uniunii Europene. "Trebuie sa ne gandim la intocmirea unui astfel de plan de gestionare a deseurilor pentru ca, desi avem o strategie de mediu, trebuie sa respectam regulile UE. Nu stiu exact care este termenul pana la care acest plan trebuie realizat, insa trebuie sa-l facem curand", a precizat Prioteasa.
Dupa apa, vom avea operator unic pe deseuri
O strategie de gestionare a deseurilor in urmatoarea perioada nu rezolva nici pe departe problemele cu care se vor confrunta pe viitor edilii doljeni. Daca pana acum autoritatile au facut demersuri doar pentru infiintarea operatorului unic de apa la nivel de judet, in curand aceleasi proceduri va trebui urmate pentru crearea operatorului de deseuri, care va aviza proiectele realizate de primariile doljene. De altfel, Denisa Buzatu, responsabil cu implementarea Planului Operational Sectorial in regiunea Olteniei, a declarat ca pasi precum asocierea, stabilirea actionariatului in societatea care urmeaza sa se transforme in unic operator vor fi urmati din nou de primari. "La fel cum trebuie sa facem operator regional de apa, va aparea necesitatea unui operator unic pe deseuri, care sa avizeze proiectele de mediu intocmite de administratiile locale pentru obtinerea fondurilor structurale", a precizat Denisa Buzatu.