Comisia Europeana de Transport si Turism crede ca investitiile substantiale si o infrastructura serioasa vor face din porturile de la varsarea Dunarii in mare si din Delta locurile preferate ale turistilor straini.

Ieri, in sala de conferinte a Complexului Muzeal de Stiintele Naturii, s-a pus punct vizitei delegatiei Comisiei pentru Transport si Turism (TRAN) a Parlamentului European. Acesta delegatie, din care au facut parte europarlamentarul PSD Adriana Ticau, precum si colegi ai acesteia din Spania, Italia, Olanda sau Marea Britanie, s-a deplasat la Tulcea si Galati, precum si in Delta Dunarii. In cadrul intalnirilor cu autoritatile politice si administrative, delegatia de europarlamentari a evaluat situatia transportului naval din Romania, situatia porturilor la Dunare aflate pe tronsonul romanesc si oportunitatile oferite de programele europene pentru dezvoltarea infrastructurii portuare si a flotei, precum si a conexiunilor dintre transportul naval si cel rutier/feroviar. S-a urmarit si promovarea turismului in zona si dezvoltarea infrastructurii specifice cu protejarea mediului si respectarea ecosistemului Deltei Dunarii.

Fonduri serioase

Aceasta vizita a delegatiei europene reprezinta a treia etapa dintr-una mai ampla care cuprinde, de asemenea, Austria si Ungaria pentru promovarea dezvoltarii facilitatilor de transport fluvial pe Dunare, prin utilizarea modalitatilor de transport integrate, care sa protejeze mediul si eco-sistemul fluviului. De remarcat este ca, in perioada 2007-2013, Romania beneficiaza de circa 4,6 miliarde euro pentru Programul operational pentru transport, 3,8 miliarde euro pentru Programul operational pentru dezvoltare regionala, 4,5 miliarde euro pentru Programul operational pentru mediu si 2,6 pentru Programul operational pentru competitivitate si inovare. Suplimentar, Romania poate obtine finantari de proiecte pentru transport prin intermediul programelor Marco Polo II, NAIADES si TEN-T. Bugetul TEN-T pentru perioada 2007-2013 este de aproximativ 8,1 miliarde euro.

Avem nevoie de investitii in infrastructura

Membrii Delegatiei TRAN, din care a facut parte si Ioan Mircea Pascu, membru supleant al acestei comisii, au ajuns la concluzia ca investitiile in infrastructura vor putea schimba mult situatia in care se afla acum Delta Dunarii si porturile Galati si Tulcea, despre care turistii straini nu stiu mare lucru. "Concluzia la care au ajuns totii reprezentantii acestei comisii este ca Dunarea este cel mai important fluviu european si ca pe viitor Parlamentul European va acorda o mai mare atentie Dunarii. Chiar Brian Simpson, europarlamentar al Marii Britanii din TRAN, a venit cu ideea de a face un interviu cu un grup de sustinere al Dunarii la nivel european. Avem nevoie de dezvoltarea infrastructurii de turism, dar si de un turism durabil", a precizat Adriana Ticau.

Mai avem de lucrat si la caile de acces

O alta concluzie a delegatieie TRAN a reprezentat-o problema transportului si greutatea cu care un turist poate ajunge in Delta sau chiar la Tulcea sau Galati, fiind pierdut foarte mult timp pe drum. "Aveti aici o regiune deosebit de frumoasa a Europei, Dunarea si Delta Dunarii, care au un potential economic si turistic extraordinar. Insa problema care trebuie rezolvata este ca, pentru a ajunge aici, pentru a descoperi acest potential, dureaza mai mult decat pentru a ajunge in Statele Unite din majoritatea statelor Europei. Practic faci circa patru-cinci ore de drum ca sa ajungi din Bucuresti pana aici si este o problema care trebuie realizata la nivel european" spune Brian Simpson, europarlamentar al Marii Britanii. Acesta a tinut sa accentueze, in acelasi context, faptul ca aeroportul din Tulcea, care nu are avioane, seamana cu un "bar fara bere", iar aceasta situatie trebuie schimbata pentru a putea atrage turisti.