Partidul Democrat-Liberal a stiut sa anticipeze inca de la introducerea taxei de prima inmatriculare ca o pozitie impotriva acestei impuneri fiscale aberante va deveni, mai devreme sau mai tarziu, o tema reusita de campanie electorala. Asa se face ca, spre deosebire de celelalte partide, democratii cer de mai bine de un an de zile renuntarea la taxa, singurul lor sabotor fiind Sulfina Barbu, pe atunci ministrul Mediului. In ciuda versatilitatii lor doctrinare, democratii manifesta o surprinzatoare consecventa politica, dovedita cu mai multe ocazii. Incapatanarea lor i-a costat, de altfel, excluderea de la guvernare, primul pas in acest sens fiind facut prin demiterea lui Sebastian Bodu din functia de sef al Fiscului, cel mai spectaculos secretar de stat din ultimele guvernari.
Istoricul taxei si a pozitiei PD este destul de interesant. Democratii cer pentru prima oara renuntarea la taxa chiar pe 7 ianuarie 2007, la doar o saptamana de la introducerea acesteia, odata cu noul Cod Fiscal. Mult mai atent la doleantele democratilor de atunci, in virtutea Aliantei D.A. care ii unea, premierul Tariceanu anunta in aceeasi zi ca va modifica taxa. O saptamana mai tarziu, ministrul democrat al Mediului, Sulfina Barbu, da cu bata in balta si anunta, alaturi de ministrul liberal al Finantelor, Sebastian Vladescu, ca nu va renunta la taxa de prima inmatriculare. Pe 17 ianuarie revine la sentimente mai bune si o da la intors, sustinand ca taxa reprezinta o masura de protejare a mediului, dar ca nivelul acesteia nu trebuie sa fie exagerat. Mai mult, incepe sa dea vina pe ministerul Mediului pentru aplicarea sa, considerand-o o masura fiscala, excesiva din punct de vedere al mediului.

Uite taxa... ba e alta

Marea lovitura si incepul sfarsitului pentru Alianta PNL-PD vine pe 18 ianuarie, cand Sebastian Bodu, pe atunci tartorul de la ANAF, declara oficial ca taxa este contrara legislatiei europene. Iesirea lui Bodu l-a costat functia, fiind demis la scurt timp. Discutiile tergiverseaza circa doua luni, pana pe 21 martie, cand Comisia Europeana trimite Romaniei o notificare oficiala in care ii cere sa renunte la taxa de prima inmatriculare. Urmeaza o miscare controversata a ministrului de Finante, Sebastian Vladescu, care, desi cu o zi inainte anunta ca taxa ramane in vigoare, pe 26 martie propune ca impunerea fiscala sa fie suspendata daca populatia o cere. Ce a urmat, se stie: Vladescu a zburat din guvern cu ocazia primei remanieri. Tot pe 26 martie, premierul Tariceanu are prima rabufnire la adresa comunitatii europene, declarand ca "trebuie sa avem curajul de a contrazice UE", cu privire la taxa de prima inmatriculare. "Daca unora nu le convine denumirea de "taxa de prima inmatriculare", atunci o sa-i spunem "taxa pentru o Romanie curata" sau "taxa de pastrare a slujbelor". Intre necesitatea de a avea o Romanie curata si de a avea locuri de munca garantate si cea de a face serviciul celor care se ocupa cu bisnita de masini second-hand, nu am nici o ezitare in a alege prima categorie", declara atunci Tariceanu. Ca raspuns, democrata Monica Iacob Ridzi a declansat, in aprilie 2007, actiunea de contestare a taxei in plenul Parlamentului European, fiind prima voce care cere si returnarea taxei deja colectate. Contrele continua pe tot parcursul anului, pe 28 noiembrie Gratiela Iordache scotand in evidenta faptul ca bugetul de stat pe 2008 se fundamenteaza pe o taxa ce urmeaza sa fie modificata. Pe 30 noiembrie, proaspatul europarlamentar Sebastian Bodu ii trimite o scrisoare lui Tariceanu in care ii cere, in "numele bunului simt si al intereselor nationale" sa renunte la taxa de prima inmatriculare. Dupa doar cateva zile, PD-L cere oficial anularea taxei, prin initierea unui proiect de lege in acest sens, sustinand ca "Guvernul fura in fiecare zi din buzunarele cetatenilor" si cerand inapoierea banilor incasati deja de la populatie. In fine, dupa ce statul roman pierde in instanta cateva procese intentate de oamenii simpli, premierul Tariceanu vine in fata Parlamentului la o dezbatere pe tema taxei, urmatorul pas fiind actualul face-lift al impunerii fiscale, care a marit de 3-4 ori taxa pentru masinile noi si le-a micsorat de 10 ori pentru cele second-hand. PD-L nu renunta nici in aceste conditii si cere din nou anularea taxei, in paralel aparand deja discutii despre o motiune de cenzura, astfel incat povestea continua.