Presedintele Consiliului Judetean Constanta, Nicusor Constantinescu, a tinut sa lamureasca ieri cateva din neclaritatile create de cedarea de catre stat a 20% din actiunile Aeroportului Mihail Kogalniceanu catre autoritatile locale. Constantinescu a declarat ca decizia Camerei Deputatilor vine in continuarea procesului de descentralizare si ofera Constantei sansa de a-si relansa turismul, prin accesul direct la un aeroport international. Presedintele CJC sustine ca obiectiile presedintelui Traian Basescu, exprimate in refuzul acestuia de a promulga legea, sunt "cazute in desuetudine si lipsite de logica", intretinand o situatie anormala precum aceea prin care a doua forta economica a tarii, Constanta, nu are o cale aeriana de acces, desi gazduieste un aeroport. Concluzia lui Constantinescu a fost ca Traian Basescu si parlamentarii PD sunt impotriva intereselor judetului Constanta".
Nicusor Constantinescu s-a referit la caracterul strategic al aeroportului, invocat de Basescu pentru a respinge trecerea de actiuni la CJC. Constantinescu readuce aminte ca 5% din actiunile aeroportului vor fi listate la Bursa de Valori Bucuresti, moment in care vor putea fi cumparate de orice cetatean sau terorist al lumii; in plus, cele 20% trecute deja in Fondul Proprietatea vor fi listate la Bursa din Londra, iar in timp vor intra inevitabil in mana unor afaceristi privati. Presedintele CJC se intreaba in aceste conditii unde mai e ingrijorarea legata de caracterul strategic al aeroportului din moment ce 25% din actiuni vor ajunge in curand in posesia a tot felul de anonimi, dar devine ingrijoratoare trecerea a 20% la o autoritate a statului. Constantinescu a dat exemplul marilor aeroporturi din lume care se afla in administrarea autoritatilor locale, pe cel din Frankfurt, de exemplu, functionand chiar si o baza militara NATO. Marea problema a acestui aeroport o reprezinta managementul catastrofal al celor de la Bucuresti; din cauza lor, aeroportul din Kogalniceanu are sub 100.000 de pasageri in trafic pe an, desi are o capacitate de 1.000.000.

Management considerat defectuos

Tot din cauza luminatilor manageri, marile companii aeriene se feresc sa foloseasca Constanta din cauza faptului ca practica taxe cu mult mai mari decat cele mai mari aeroporturi ale lumii. Pe de alta parte, politica de zboruri este de-a dreptul anormala, Constanta fiind pur si simplu rupta de restul lumii si al tarii, iar aeroportul se afla practic in faliment. Nicusor Constantinescu a dat exemplul absurd al unui drum la Odessa, pe care a trebuit sa-l faca in interes de serviciu. Distanta dintre Constanta si Odessa este de circa 330 kilometri; traseul cel mai scurt pe care il poti urma, cu un aeroport international in judet, este insa Constanta- Bucuresti (pe autostrada)- Viena- Praga- Odessa, in total 14 ore. Presedintele CJC sustine ca implicarea autoritatilor locale presupune convocarea Adunarii Generale a Actionarilor, invitarea marilor companii aeriene pentru a afla ofertele acestora, realizarea unui studiu comparativ cu celelalte aeroporturi rentabile din regiune si reducerea taxelor pentru dinamizarea activitatii aeroportuare. Nicusor Constantinescu a marturisit ca luase in calcul construirea unui aeroport regional, exclusiv din fonduri CJC, daca Parlamentul nu ar fi decis cedarea de actiuni la Consiliu. In continuare, exista posibilitatea ca CJC sa cumpere de pe bursa si cele 5% scoase la vanzare pentru a-si intari participatia.