Carutele - pericol public

In orice alta tara europeana apar doar in muzee, ca exponate de Ev Mediu. La noi insa, le intalnesti la orice pas. Fac parte din peisaj, pentru ca politia si administratia nu sunt in stare sa impuna legea prin care sunt interzise de mai bine de un deceniu in municipii si pe drumurile nationale. Acestea sunt carutele, un adevarat pericol pe soselele din Romania.
Consiliul local a adoptat in urma cu sase ani o hotarare care contravine legislatiei rutiere, permitand vehiculelor cu tractiune animala sa circule in anumite zone din Craiova. In loc sa anuleze aceasta hotarare, ilegala inca de la adoptare, consilierii au modificat-o in 2005, adancind ilegalitatea, sub privirile prea ingaduitoare ale Prefecturii Dolj.
Consiliul Local Craiova se crede mai destept decat parlamentul si guvernul la un loc. Asa se poate intelege din faptul ca alesii urbei au dat cu oistea-n gard cu sase ani in urma, adoptand o hotarare care permite circulatia carutelor prin anumite zone din Craiova, desi Codul Rutier si hotararea de guvern prin care s-a aprobat regulamentul de aplicare interzicea expres atunci si interzice si acum circulatia carutelor in municipii. Doi ani mai tarziu, consilierii au pus din nou carul inaintea boilor. In loc sa anuleze hotararea ilegala, s-au apucat sa o... imbunatateasca.

Consilierii craioveni, mai presus de Codul Rutier

Poate cea mai mare gafa a alesilor locali din inima Doljului o reprezinta Hotararea nr. 227 din 31 iulie 2003, prin care Consiliul Local Craiova a stabilit ca vehiculele cu tractiune animala pot circula prin oras, insa doar prin anumite zone. Carutelor le era interzisa circulatia doar in zona A a municipiului, adica in spatiul delimitat la vest de strazile Pascani, Maria Tanase, Brestei, Campia Islaz, Petuniilor, Pictor Iscovescu, Bucovat, Soimului si bulevardul 1 Mai, la sud de strazile Tabaci, Anul 1848, General Magheru si bulevardul Gheorghe Chitu, la est de strazile Spaniei, Petre Ispirescu si Nicolae Iorga, iar la nord de strazile Fratii Golesti, Nicolae Iorga, General Constantin Cernatescu, General Argetoianu, Lamaitei, Doljului, Opanez si George Enescu.
Propunerea ilegala ii apartinea consilierului Ion Lupulescu si, culmea, primise avizul Directiei Tehnice, de Investitii, Patrimoniu si Gospodarire Comunala. In preambulul ei se mentiona pompos, dar neadevarat, ca este "in conformitate cu prevederile HG nr. 85/2003 privind aprobarea Regulamentului de aplicare a OG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice". Minciuna ar fi iesit imediat la iveala daca cineva s-ar fi uitat macar un minut in respectiva hotarare de guvern, unde, in art. 200 era clar consemnat: "Vehiculul cu tractiune animala nu poate fi condus pe autostrazi, drumuri nationale, in municipii, precum si pe drumurile la inceputul carora exista indicatoare care ii interzic accesul". Dar n-a facut-o nimeni, alesii locali si juristii primariei dovedind inca o data ca-si primesc degeaba salariile.
Consilierii locali au votat fara sa cracneasca, sub indrumarea profesoarei Diana Busoi, care a prezidat acea sedinta, iar apoi secretarul urbei, Nicoleta Miulescu, si-a asternut semnatura pe hotararea ilegala, crezand ca ii poate da astfel putere mai mare ca a unei legi. Punand capac la toate, Prefectura Dolj - pastorita pe atunci de Cornel Mondea - a avizat pentru legalitate, in mod inexplicabil, hotararea amintita, cu toate ca ea contravenea legislatiei rutiere nu doar la acea data, ci si astazi.

Ilegalitate "imbunatatita"

Culmea prostiei consilierilor locali, dar si a juristilor Primariei Craiova a fost atinsa insa doi ani mai tarziu, cand, la initiativa stupizilor de la aceeasi Directie Tehnica, de Investitii, Patrimoniu si Gospodarire Comunala, s-a decis nu anularea hotararii ilegale, ci imbunatatirea ei. Asa se face ca, pe 27 septembrie 2005, Consiliul Local Craiova a adoptat Hotararea nr. 406/2005, prin care se modifica Hotararea nr. 227/2003, adaugandu-se la art. 2 urmatorul alineat: "Atelajele ce se vor deplasa pe arterele municipiului Craiova, in zonele in care este permis accesul acestora, vor fi dotate obligatoriu cu dispozitive de retentie a dejectiilor animale".
Ilegalitatea este astfel reconfirmata de votul consilierilor, parafata de presedintele de sedinta Carmen Luminita Slavu si contrasemnata - chipurile, pentru asigurarea legalitatii - de intaiul jurist al urbei, secretarul Nicoleta Miulescu.
Cum era de asteptat, juristii de la Prefectura Dolj au dovedit din nou ca au facut facultatea degeaba, sfatuindu-l pe prefectul de la acea data - Nicolae Giugea - sa dea viza de legalitate pentru hotararea ilegala adoptata de consilierii craioveni.

Asteptam prefectura...

Asa se face ca aceste doua hotarari sunt in vigoare si astazi, desi sunt ilegale. Ele ar putea fi anulate daca prefectul actual, Florin Stancu - jurist de profesie -, s-ar implica. Pentru asta insa trebuie sa vrea, pentru ca ilegalitatea o vede si un nespecialist care invata sa obtina permisul de conducere. "Prefectura Dolj va studia aspectele privind legalitatea celor doua hotarari si va decide in consecinta", a declarat Gabriel Anghel, purtatorul de cuvant al prefectului Florin Stancu.
Pana una-alta insa, de la Consiliul Local Craiova ne putem astepta la orice. Poate maine modifica insasi Constitutia Romaniei sau, de ce nu, da o hotarare prin care abroga chiar legea gravitatiei... La cati destepti are municipalitatea, nimic nu e imposibil!