In cursul zilei de luni, 7 februarie a.c., sediul Inspectoratului de Politie Judetean Constanta a fost gazda unei intalniri prezidate de chestorul Traian Jipa, comandantul Inspectoratului de Politie Judetean Constanta. Cu aceasta ocazie, chestorul Jipa a raspuns acuzatiilor grave la adresa sa si a politistilor constanteni, aduse pe un post de televiziune national, in data de 2 februarie a.c., la o ora de maxima audienta. In replica, liderul politistilor locali a ripostat vehement, precizand ca accepta sa fie verificat de organele superioare, competente in a-i controla activitatea profesionala, iar daca este gasit vinovat, va raspunde penal, conform legislatiei in vigoare. Astfel, conform acuzatiilor aduse, in opinia presei nationale, politia locala este umbrela de baza a acestui lung sir de furturi, existand un sef de inspectorat vechi, care stie si seria canistrelor cu care se fura, seria bancnotelor care s-au dat si cui s-au dat, si, mai grav, acesta este protectorul acestor furturi, care a lasat dosarele sa dospeasca in sertar. "Emiterea unei asemenea ipoteze m-a deranjat foarte tare, mai ales ca nu s-au adus probe care sa sustina acuzatiile care mi se aduc. Aceasta in conditiile in care suntem singurul judet din tara care, la ora actuala, a solutionat cele mai multe dosare de acest gen, iar toti vinovatii au fost trimisi in spatele gratiilor”, a declarat chestorul Traian Jipa. Mai mult, potrivit acestuia, comparativ cu anii anteriori, infractionalitatea pe aceasta linie a scazut considerabil, odata cu demontarea filierelor Miralen, Stenel Trade, Dan Bov, Mayss Com 2000 si Marian Tudose, dosare care au facut istorie datorita impactului pe care l-au avut la vremea respectiva, asupra societatii civile.

Jipa se mandreste cu cele cinci dosare solutionate si probate

Astfel, in noaptea de 6 spre 7 ianuarie 2003, in zona Penitenciarului Valea Seaca, de pe raza orasului Basarabi, o patrula formata din politisti din cadrul Politiei Basarabi, a surprins in flagrant mai multe persoane care perforasera conducta de transport motorina a SC Petrotrans SA, reusind sa incarce intr-o cisterna cantitatea de 30 tone de motorina. Fiind extinsa aria cercetarilor, politistii au stabilit faptul ca cisterna marca Iveco, gasita la locul faptei, nu era inmatriculata legal, avand numere false, a fost parcata in lunile decembrie 2002- ianuarie 2003, in incinta Acem Ovidiu, aceasta fiind autobaza de transport ce apartine societatii Levant Maritimes Services SRL, aici fiind descoperite si doua bazine a cate 51.000 l, dintre care unul a fost inchiriat in perioada 1 septebrie 2001- 31 decembrie 2001 societatii Miralen SRL Constanta. Continuand cercetarile, politistii au mai stabilit ca principalii actionari ai SC Miralen SRL Constanta erau 6 societati comerciale din Bucuresti, Targu Ocna, Ploiesti si Constanta. Dupa documentarea dosarului la acuzatiile de furt calificat, cele sase persoane implicate, printre care Ionel Ciocarlan, de 23 ani, Vasile Saviuc, de 24 ani, si Vasile Costel Saviuc, de 35 ani, toti din localitatea Basarabi, au fost gasiti vinovati si de fals material in inscrisuri oficiale, fals in inscrisuri sub semnatura privata si fals privind identitatea, dosar solutionat de instanta prin trimiterea in judecata a tuturor partilor implicate in dosar.

Dosarul Stenel Trade a fost cercetat sub comanda chestorului Jipa

In data de 7 martie 2002, datorita unor lucrari de decopertare a zonei traversata de conducta societatii Conpet S.A., s-a descoperit in incinta SC Stenel Trade SRL, o instalatie artizanala, cu ajutorul careia s-a sustras cantitatea de 300 tone motorina. Cu aceasta ocazie, s-a documentat activitatea infractionala a 11 persoane implicate in savarsirea acestui furt. Cercetarile ulterioare au scos in relief faptul ca motorina a fost valorificata sau folosita in interes propriu de administratorul societatii, Nelu Iuruc. La vremea respectiva, speta parea trasa la indigo, doar combustibil furat si nimic mai mult, dar in urma extinderii cercetarilor s-a dovedit ca in sarcina celor 11 persoane implicate au mai fost retinute acuzatiile de inselaciune si spalare de bani proveniti din rambursari ilegale de TVA. Daca la aceste doua mari dosare se mai adauga si cazul Dan Bov si Mayss Com 2000, al caror admi-nistrator a fost cetateanul turc Ozsutem Mehmet Yalcin, atunci politia constanteana are cu ce se lauda. Cetateanul turc, sub acoperirea unei statii Peco, a vandut, cu documente de insotire false, mai multor firme, motorina sustrasa de intermediari din conductele magistrale, neinregistrand operatiunile in contabilitatea firmei, creand un prejudiciu la bugetul de stat cu suma de 1.806.552.083 lei.

Metin Cerchez acuza Politia de complicitate la furtul de carburanti

Imediat dupa emisiunea care a generat scandalul, a iesit la rampa si fostul deputat Metin Cerchez, care a acuzat politia de complicitate la furtul de carburanti petrolieri, prin acoperirea unui comisar sef, despre care s-a crezut ca lucreaza in complicitate cu hotii. De fapt, acuzatiile erau adresate comisarului sef Emanuel Stefanoiu, la vremea respectiva seful Serviciului Economic din cadrul IPJ. "Eu consider ca Metin Cerchez a dorit sa spuna ca, la vremea respectiva, comisarul Stefanoiu a fost cercetat de Corpul de Control al Ministrului de Interne si alte organisme, inclusiv al acelora de aparare a drepturilor omului, care s-au dovedit nefondate”, afirma in continuare chestorul Jipa. A existat si un dosar penal intocmit pe numele comisarului Emanuel Stefanian, inaintat Parchetului Militar Constanta, care a dat in cauza sentinta de neincepere a urmariri penale.

Constantinescu, Draica si Martin nu sunt cercetati penal de politisti

Cum era de asteptat, in cadrul sedintei au fost aduse in discutie si acuzatiile formulate de ministrul Economiei si Comertului, Codrut Seres, lui Nicusor Daniel Constantinescu, Ion Draica si Eduard Martin, ocazie cu care chestorul Jipa a tinut sa precizeze ca IPJ Constanta nu a avut nici un dosar penal pe numele acestora. Din punctul de vedere al politistilor, nici un nume enumerat mai sus nu este implicat in operatiuni de sustragere si comercializare a produselor petroliere, pana in prezent neexistand nici un dosar de cercetare penala, referitor la sustragerile de produse petroliere din conductele SC Petrotrans S.A., la care s-a facut referire in raportul intocmit de Corpul de Control al ministrului Economiei si Comertului.