Romania Libera : Un an apocaliptic (Autor : Cristian Parvulescu)

Anul 2012 se anunta deja ca un an apocaliptic si fara a mai recurge la fricile milenariste relansate cu ajutorul mitului mayas al sfarsitului lumii. Oricum, pentru ca o etapa din istoria lumii s-a incheiat, iar viitorul este pe cat de imprevizibil, pe atat de infricosator, fricile prind. In aceste conditii anul 2012 se va afla in Romania sub dublul impact a doua tendinte negative: contextul economic european si international, pe de o parte, si accentuarea neoautoritarismului postdemocratic intern pe de alta parte.
In conditiile crizei sistemice globale - incepu-ta acum cinci ani ca o criza a ali-mentatiei in zonele sarace ale lumii, pentru a evolua apoi spre o criza generala a resurselor, urmata in 2008 de criza financiara si intrata in 2011 in faza politica cu tendinte antidemocratice - evolutia politica a Romaniei nu poate fi contrastanta. Nu democratia, ci atacul direct sau indirect impotriva acesteia va domina anul ce vine.
Dupa ce anul 2011 a consacrat un stil politic bazat pe lipsa programatica a oricarei deschideri catre orice forma de dialog, dupa ce democratia consensuala a fost inlocuita cu un majoritarism mecanic, viata politica romaneasca, si asa violenta, a atins un grad de tensiune care aminteste de inceputul anilor ‘90. "Brutalitatea" politicilor de austeritate, imposibil de imaginat in tari democratice precum Germania sau Franta, l-a socat, de altfel, si pe directorul general al Erste Bank, Andreas Treichl. Caci, atacul sistematic impotriva "satului social", prezentat de presedintele Romaniei - in contradictie cu prevederile articolului 1 al Constitutiei ce definesc Romania ca stat social, dar si ale articolului 80, alineatul 2, care stipu-leaza ca seful statului "vegheaza la respectarea" legii fundamentale - ca principala problema a societatii contemporane afecteaza calitatea democratiei.
In 2012 toate tensiunile acumulate in anii de criza economica si exacerbate de stilul politic al presedintelui Basescu vor fi accentuate de o campanie electorala a carei agresivitate poate deja fi anticipata. In paralel, incercarea de fragmentare a campului politic, cu scopul de a limita votul in favoarea USL, va imprima conflictului politic caracterul unui razboi total. Nu vor lipsi accentele nationaliste, populiste si justitiare pentru a alimenta votul antisistem canalizat catre noi "miscari" politice. Fricile de zi cu zi si problemele sociale vor fi speculate de organizatiile antisistem vazute de "artizanii" diversiunii politice ca o alternativa la USL.
Pentru ca schimbarea de tendinta sa se realizeze, comasarea alegerilor locale cu cele parlamentare nu este suficienta. De aceea, "reforma" sistemului electoral, modificarea Constitutiei, precum si regionalizarea pot fi etapele unui plan care sa transforme configuratia politica actuala.
Pentru ce tot acest efort? Care este sensul ultim al acestei risipe de energie? Mai ales ca rezultatul unor astfel de operatiuni "revolutionare" ar putea fi sau intrarea intr-o faza de instabilitate politica cronica, sau o deriva populista care, in conditiile slabiciunii genetice a democratiei romanesti, ar putea inchide scurta paranteza postdecembrista.