Guvernul a modificatin sedinta de joi, printr-o ordonanta de urgenta, legislatia electorala, in perspectiva alegerilor anticipate pentru ca organizarea alegerilor sa se desfasoare in ritm accelerat.

Ca sa demonstreze cat de decis este sa declanseze procedura pentru organizarea de alegeri anticipate, Calin Popescu-Tariceanu si-a pus membrii Cabinetului sau sa aprobe, printr-o Ordonanta de Urgenta (OU), modificarea legislatiei electorale. Ce au schimbat in lege a ramas in ziua sedintei de Guvern un mister, transparenta cu care se tot lauda actualii guvernanti fiind lasata la o parte. Abia ieri au fost facute publice prevederile Ordonatei.
Actul normativ emis de Guvern prevede, in principal, reducerea, de cele mai multe ori la jumatate, a termenelor legale pentru alegerea componentei Camerei Deputatilor si a Senatului, cu scopul desfasurarii in ritm accelerat a alegerilor, dupa dizolvarea actualului Parlament.
Conform ordonantei de urgenta, data alegerilor se stabileste si se aduce la cunostinta publica de catre Guvern cu cel putin 30 de zile inainte de ziua votarii, fata de 45 de zile prevazute anterior, iar campania electorala incepe cu 15 zile inainte de data desfasurarii alegerilor, fata de 30 de zile prevazute anterior.
In termen de doua zile (fata de trei zile prevazute anterior) de la aducerea la cunostinta a datei alegerilor, partidele politice, aliantele politice sau aliantele electorale sunt obligate sa solicite conducerii serviciilor publice de radiodifuziune si de televiziune acordarea timpilor de antena. Solicitarile peste acest termen nu se iau in considerare.
Repartizarea timpilor de antena se stabileste de o comisie parlamentara speciala, constituita cu cel putin cinci zile (fata de zece zile prevazute anterior) inainte de data inceperii campaniei electorale. In termen de 24 de ore (fata de 48 de ore prevazute anterior) de la constituire, comisia parlamentara speciala comunica Societatii Romane de Radiodifuziune si Societatii Romane de Televiziune proportia timpilor de antena calculata conform legii. In privinta solutionarii plangerilor si a contestatiilor care se refera la modul in care se desfasoara campania electorala, adresate birourilor electorale de circumscriptie, a fost stabilit un termen de cel mult o zi (fata de trei zile prevazute anterior) de la inregistrare.

Cu ce votam?

La 11 iulie, Consiliul National de Conducere al Coalitiei stabilise ca legitimarea alegatorilor la circumscriptiile de votare sa se faca numai pe baza cartii de alegator. Se avusese, probabil, in vedere (din superstitie!?) ca in 1996 - cand s-a votat cu acest document in mana - CDR a inregistrat un succes zdrobitor, lucru care ar fi urmat sa se intample si la alegerile anticipate. Legea care prevede votul pe baza cartii de alegator este din 1996 (cu un precedent in 1992, abrogat apoi).
De atunci insa, nici pana la aceasta ora, cartile de alegator nu au putut fi distribuite tuturor persoanelor cu drept de vot. Ar, deci o aberatie sa fie prevazut acest lucru acum, fiindca in trei luni Guvernul Tariceanu n-ar fi putut sa rezolve o problema care n-a putut fi finalizata in zece ani.
Chiar daca prin modificarile aduse la Legea nr. 373/2004 nu s-a umblat inca la prevederile privind obligativitatea votului cu carte de alegator, este posibil ca rectificarea necesara sa fie facuta in momentul in care se se va stabili data alegerilor.