Sarbatoarea Nasterii Domnului nostru Iisus Hristos are multe intelesuri duhovnicesti, pentru ca intruparea sau inomenirea Fiului vesnic al lui Dumnezeu este izvorul multor daruri si binefaceri pentru omenire.Fiul lui Dumnezeu Cel vesnic viu Se face Om muritor, pentru a darui oamenilor muritori viata vesnica. Fiul lui Dumnezeu Se face Om, pentru ca omul sa poata deveni fiul lui Dumnezeu dupa har.Pe scurt, inomenirea lui Dumnezeu are ca scop indumnezeirea omului.Coborarea Fiului lui Dumnezeu Iisus Hristos intre oameni este inceputul inaltarii omului in imparatia iubirii Preasfintei Treimi. Insa aceasta inaltare a omului are ca baza impacarea dintre Dumnezeu Cel Sfant si omul cazut din legatura cu El prin pacatul neascultarii. Planul lui Dumnezeu de impacare a Sa cu omenirea cazuta prin pacatul neascultarii este binevestit de ingeri la Nasterea Fiului Sau ca om in Betleem. In aceasta privinta Sfantul Chiril al Alexandriei, in al sau Comentariu la Evanghelia dupa Luca, spune ca ingerii au cantat slava intru cei de sus lui Dumnezeu si pe pamant pace, intre oameni bunavoire (Luca 2, 14), deoarece ingerii sunt in pace cu Dumnezeu, si ei in nici un chip nu incalca hotararea lui Dumnezeu si stau in mod temeinic in dreptate si in sfintenie. Dar noi nenorocitii, aducem si asezam impotriva vointei Stapanului nostru poftele noastre, si de aceea ne aflam ca niste vrajmasi ai Sai. Insa aceasta stare a fost dezlegata de catre Hristos. Caci El este pacea noastra, si El, prin Sine, ne-a unit cu Dumnezeu Tatal. El a scos dintre noi si Dumnezeu pacatul care ne facea dusmanii lui Dumnezeu, El ne-a facut drepti prin credinta si El cheama aproape de Dumnezeu pe cei care nu erau aproape de Dansul.Taina Nasterii Domnului Iisus Hristos in Betleem este reprezentata in chip simbolic si duhovnicesc in Liturghia euharistica ortodoxa, mai intai prin Randuiala Proscomidiei, cand se pregatesc darurile liturgice (paine si vin) care vor fi aduse, la momentul potrivit al Sfintei Liturghii, pe Sfanta Masa din Altar pentru a fi sfintite. Proscomidiarul reprezinta pestera de la Betleem, iar cruciulita care sta pe un suport semisferic, deasupra painii de pe Sfantul Disc, este numita Steaua care i-a calauzit pe cei trei magi de la Rasarit, si care s-a oprit deasupra pesterii de la Betleem, unde se afla Pruncul Iisus, numele cetatii Betleem insemnand Casa Painii. De aceea, cand acopera Sfantul Disc, preotul rosteste cuvintele: Si venind steaua, a stat deasupra unde era Pruncul.Inainte de inceperea Sfintei Liturghii euharistice, preotul slujitor se roaga rostind cuvintele din cantarea ingerilor de la Betleem:Slava intru cei de sus lui Dumnezeu si pe pamant pace, intre oameni bunavoire.Pacea lui Dumnezeu daruita oamenilor in si prin Iisus Hristos este celebrata in intreaga viata liturgica a Bisericii Ortodoxe, dar mai ales in Sfanta Liturghie, cand se rostesc cuvintele Pace tuturor si Pace tie cititorule la citirea Apostolului, Pace tuturor si Pace tie celui ce ai binevestit la citirea Sfintei Evanghelii, Pace tuturor inainte de Crez, dupa ecfonisul: Cu indurarile Unuia-Nascut Fiului Tau, si Pace tuturor dupa rugaciunea Tatal nostru.Vorbind despre pacea lui Dumnezeu facuta si adusa de Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Sfantul Apostol Pavel spune ca Insusi Dumnezeu Tatal era in Hristos, impacand lumea cu Sine insusi si punand in noi cuvantul impacarii Aceasta pace se si numeste pacea lui Dumnezeu, care covarseste orice minte si care pazeste inimile si cugetele noastre in Hristos.Aceasta pace daruita oamenilor in si prin Hristos este temelia impacarii oamenilor cu Dumnezeu si a impacarii si infratirii popoarelor intre ele. De aceea, Apostolul Neamurilor spune despre Hristos ca El este pacea noastra, El Care a facut din cele doua lumi (iudeii si neamurile) - una, surpand peretele din mijloc al despartiturii, desfiintand vrajmasia in trupul Sau, legea poruncii si invataturile ei, ca intru Sine pe cei doi sa-i zideasca intr-un singur om nou si sa intemeieze pacea. Si sa-i impace cu Dumnezeu pe amandoi uniti intr-un trup, prin Cruce, omorand prin ea vrajmasia.Asadar, omul cel nou in Hristos este omul in care locuieste pacea lui Dumnezeu si care lucreaza pentru impacarea oamenilor cu Dumnezeu si intreolalta. De aceea, facatorii de pace, fiii lui Dumnezeu se vor chema.Intrucat Dumnezeu este Dumnezeul pacii, pacea este dar al lui Dumnezeu si roada a Duhului Sfant, pacea este insotita de dreptate si de bucurie, pentru ca Imparatia lui Dumnezeu este dreptate, pace si bucurie in Duhul Sfant.Darul pacii spirituale, al impacarii omului cu Dumnezeu, cu sine si cu semenii se cere prin rugaciune si se cultiva prin ganduri, cuvinte si fapte bune, astfel incat pacea spirituala a sufletului devine izvor de pace sociala, de pace in familie, in comunitate si in lume.Sfintii Parinti ai Bisericii invata ca patimile egoiste ca: lacomia sau iubirea obsesiva de avere, de putere si placere si altele asemanatoare produc in suflet tulburare, iar aceasta tulburare se rasfrange apoi in relatiile dintre oameni, care devin tensionate, conflictuale si chiar violente, mai ales din cauza nedreptatilor si suferintelor create de lacomie. Cand inteligenta umana este stapanita de patimile egoiste ale invidiei, vicleniei si minciunii, ea produce in suflet si in societate dezordine si multe rautati, in schimb intelepciunea care vine de la Dumnezeu este curata, apoi pasnica, ingaduitoare, ascultatoare, plina de mila si de roade bune, neindoielnica si nefatarnica. Si roada dreptatii se seamana intru pace de cei ce lucreaza pacea.Sfanta Evanghelie ne spune ca in timpurile din urma, care pot fi intelese si ca timpuri de criza spirituala si morala, din pricina inmultirii faradelegii iubirea multora se va raci, iar Sfantul Apostol Pavel, vorbind despre degradarea spirituala a societatii cand slabeste credinta oamenilor in Dumnezeu si cand libertatea lor nu mai este unita cu responsabilitatea, spune ucenicului sau Timotei, episcop in Efes: si aceasta sa stii, ca in zilele din urma vor fi vremuri grele; ca vor fi oameni iubitori de sine, iubitori de arginti, laudarosi, trufasi, hulitori, neascultatori de parinti, nemultumitori, fara cucernicie, lipsiti de dragoste, neinduplecati, clevetitori, neinfranati, cruzi, neiubitori de bine, tradatori, necuviinciosi, ingamfati, iubitori de desfatari mai mult decat iubitori de Dumnezeu, avand infatisarea adevaratei credinte, dar tagaduind puterea ei. Departeaza-te de acestia.In fata acestei crize spirituale si morale, crestinii statornici si luptatori nu se descurajeaza, ci raspund printr-o viata spirituala si morala mai intensa, potrivit indemnului: fii credincios pana la moarte si iti voi da cununa vietii.Cat de mare este darul pacii spirituale a sufletului si darul pacii sociale in familie, in comunitate si in lume se poate intelege mai ales cand aceasta pace lipseste, cand pacea si bucuria sufletului sunt inlocuite cu tulburarea si cu depresia, cu cearta si cu violenta, cu razvratirea si ura, cu invrajbirea si ostilitatea, cand fiecare judeca pe toti ceilalti, fara a-si vedea propriile greseli.Astazi, cand creste violenta verbala si fizica in familie, in scoala, in societate si se inmultesc conflictele militare si terorismul in multe parti ale lumii, cand multi oameni, fiindca nu mai au pace si bucurie in suflet, cauta fericirea in alcoolism ori in consumul de droguri, iar altii ca sa scape de depresie si deznadejde se sinucid, activitatea educationala, pastorala si social-filantropica a Bisericii trebuie intensificata. Impreuna cu familia, cu scoala si cu alte institutii abilitate, Biserica trebuie sa dezvolte si mai mult o educatie si o cultura a pacii spirituale interioare si a pacii sociale, o cultura a respectului reciproc si a reconcilierii, in locul urii, al invrajbirii si al violentei prezente in lumea de azi. In acest sens, este foarte actual indemnul Sfantului Apostol Pavel care spune: Cautati pacea cu toti oamenii si sfintenia, fara de care nimeni nu va vedea pe Dumnezeu. Aceasta perspectiva a unei culturi a pacii spirituale si sociale trebuie studiata si promovata mai ales incepand cu anul 2016, declarat de Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane ca An omagial al educatiei religioase a tineretului crestin ortodox. Modul pozitiv in care este dobandit si cultivat darul pacii prin rugaciune si actiune educativa, personala si comunitara, poate deveni modul de viata sanatoasa si armonioasa intr-o lume individualista si secularizata, agitata si stresata, tehnicizata si robotizata, in care, in mod paradoxal, exista multa comunicare virtuala, dar putina comuniune reala, multa aglomeratie de oameni in orase, dar putine remedii pentru singuratate si depresie. De aceea, darul pacii si al bucuriei sarbatorii Nasterii Domnului Hristos trebuie impartasit, prin rugaciune si daruri spirituale si materiale, mai ales in aceste zile, copiilor orfani, batranilor singuri, oamenilor saraci, familiilor indoliate si intristate, bolnavilor si tuturor celor necajiti si neajutorati. Astfel, pacea si bucuria ingerilor si pastorilor de la Betleem vor lumina sufletele si chipurile oamenilor care simt ca semenii lor cu suflet bun si generos devin mainile iubirii milostive a lui Hristoscatre toti oamenii defavorizati, aflati in nevoi sau in dificultate.Ca si in anii trecuti, in noaptea de 31 decembrie 2015 spre 1 ianuarie 2016 ne vom aduna in biserici spre a multumi lui Dumnezeu pentru binefacerile primite de la El, mai ales pentru darul vietii, si spre a-I cere ajutorul Sau pentru Anul Nou in care intram.Cu prilejul sarbatorii Nasterii Domnului nostru Iisus Hristos si al Anului Nou - 2016, va adresam tuturor doriri de sanatate si mantuire, pace si bucurie, dimpreuna cu urarea traditionala: La multi ani!Harul Domnului nostru Iisus Hristos, dragostea lui Dumnezeu Tatal si impartasirea Sfantului Duh sa fie cu voi cu toti! DANIEL, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane