Astazi incepem un an nou si ne prezentam inaintea lui Dumnezeu pentru a-l incepe bine, uniti cu preasfanta Fecioara Maria, mama lui Isus si mama noastra, si uniti cu Isus, fiul Mariei, Fiul lui Dumnezeu.
Celebram solemnitatea Sfintei Fecioare Maria Nascatoare de Dumnezeu, dar este clar ca prima lectura de la Liturghie nu a fost aleasa pentru acest motiv, ci pentru ca e Anul Nou: e binecuvantarea Domnului pentru tot anul, cum este exprimata in Vechiul Testament: ea este pentru noi o ocazie de a ne simti intariti. Putem vedea un progres in cele trei lecturi: de la Cartea Numerilor, la evanghelie, la lectura din Scrisoarea catre Galateni.
Binecuvantarea Vechiului Testament, pronuntata de preoti, desi atat de frumoasa, nu spune totul, dar ceea ce ne spune este valabil si astazi: "Sa te binecuvanteze Domnul si sa te pazeasca. Domnul sa-si lumineze fata asupra ta si sa se indure de tine. Domnul sa-si indrepte fata spre tine si sa-ti daruiasca pacea". In Vechiul Testament, aceasta binecuvantare era facuta in numele lui Dumnezeu. In traducere se spune "Domnul", dar in ebraica se spune numele revelat: Iahve, care este repetat de trei ori. Israelitii aveau o veneratie foarte mare pentru acest nume, caci era un privilegiu al lor sa-l cunoasca, pe care nu indrazneau sa-l pronunte si il substituiau cu Adonai, Domnul.
In alta etapa, avem un alt nume: Isus. Dar nu e numai un nume, e o persoana, care duce la plenitudine binecuvantarea lui Dumnezeu, care e facuta acum nu cu un simplu nume, ci cu prezenta Fiului lui Dumnezeu. E o diferenta enorma: in loc de a avea un simplu nume, avem o persoana care este in mijlocul nostru, care in mod real este pentru noi chipul lui Dumnezeu.
Urarea care se facea, "Domnul sa-si lumineze fata asupra ta", ramanea putin goala, pentru ca chipul lui Dumnezeu nu fusese revelat: Isus este imaginea vizibila a Dumnezeului celui invizibil si acum putem contempla chipul lui Dumnezeu: "Cine ma vede pe mine il vede pe Tatal". Chipul lui Dumnezeu ni s-a revelat acum in mod real, nu numai intr-un nume care exprima bunatatea si fidelitatea lui Dumnezeu, ci in chipul uman al unei persoane care a trait intre noi si care traieste inca cu noi, pe care o cunoastem din cuvintele si faptele sale.
"Domnul sa-si lumineze fata asupra ta": avem norocul sa-l putem contempla, datorita Mariei, pe Fiul lui Dumnezeu, si sa-l avem prezent cu noi, "Emanuel". Si putem sa-l laudam si sa-l preamarim pe Dumnezeu asemenea pastorilor care se intorceau cu un cantec de multumire in inimile lor. A doua etapa minunata e aceea ca trebuie sa trezim in noi cea mai mare recunostinta si incredere pentru acest an pe care il incepem in compania lui Isus.
Dar exista o a treia etapa in care nu il avem numai pe Isus "cu noi", ci pe Isus "in noi", adica il avem pe Dumnezeu in noi prin intermediul Spiritului Fiului care striga in noi: "Abba, Tata!"
Aceasta este binecuvantarea cea mai profunda. Maria ne ofera prezenta lui Isus, pe care ni-l pune alaturi, dar Isus ni se da noua intr-un mod mult mai profund, mai intim, daruindu-ni-l pe Duhul Sfant.
A doua etapa era necesara pentru acest dar al Duhului: era necesar ca Fiul lui Dumnezeu nu numai sa se reveleze, ci si sa se jertfeasca pentru noi. El, "nascut din femeie, nascut sub lege, a venit pentru a-i mantui pe aceia care erau supusi legii", si astfel, putem primi adoptiunea de fii, nu numai sa-l avem cu noi pe Fiul lui Dumnezeu, dar sa devenim fii ai lui Dumnezeu, fii iubiti, preaiubiti.
Duhul Sfant: aceasta este, in sfarsit, binecuvantarea lui Dumnezeu, promisiunea lui Dumnezeu, darul lui Dumnezeu. Duhul Fiului sau care vine in noi si ne transforma punandu-ne in relatie filiala cu Dumnezeu. "Si nu mai esti sclav, ci fiu!" Ce exaltare in acest strigat al lui Paul! "Si daca esti fiu, esti si mostenitor prin vointa lui Dumnezeu". Sfantul Paul trezeste in noi, la inceputul acestui an, simtamantul unei bogatii interioare: sa stim ca suntem fii ai lui Dumnezeu, ca Dumnezeu a avut bunatatea sa ne adopte ca fii ai sai.
Si astfel, stim ca binecuvantarea lui Dumnezeu este un lucru foarte concret, foarte profund: nu numai un nume, o persoana alaturi de noi, ci viata divina in noi. Ati retinut: prima lectura ne vorbeste despre Tatal, evanghelia despre Fiul lui Dumnezeu, lectura din Scrisoarea catre Galateni despre Duhul Sfant, aratandu-ne plinatatea binecuvantarii lui Dumnezeu Tatal, Fiul, Duhul Sfant.
Sa ne deschidem, deci, larg inima in aceasta prima zi a anului, nu numai pentru noi insine, ci si pentru toata lumea care asteapta darul lui Dumnezeu.
Sursa: calendarcatolic.ro