Nicolae Badea, Stefan Vuza, Gruia Stoica si Cristian Burci sunt doar câtiva dintre afaceristii români care se înghesuie sa preia Avioane Craiova. Nici una dintre firmele acestora nu are legatura cu industria aeronautica. Pe lista mai figureaza fratii timisoreni Marius si Emil Cristescu, un cetatean libanez si o firma al carei patron a fost implicat alaturi de ex-ministrul Sebastian Vladescu în afacerile cu arme, pe relatia Africa. Peste 15 firme sunt interesate de privatizarea SC Avioane SA Craiova, cu mai putin de doua saptamâni înainte de expirarea termenului de depunere a ofertelor, informeaza surse din interiorul societatii. Cele mai credibile dintre acestea, care au experienta în industria aeronautica, sunt companii straine, cunoscute deja la nivel international. Unul dintre investitorii interesati este grupul suedez SAAB - producator al avionului multirol Grippen. Altul este concernul italian Alenia Aeronautica - participant la proiectul Eurofighter Typhoon, cel mai avansat avion multirol european. Pe lista firmelor straine putem sa-i trecem si pe cehii de la Aero Vodochody - cea mai mare firma de profil din aceasta tara, producator al mai multor tipuri de avioane, printre care aparatele de vânatoare si antrenament L-29 Delfin, L-39 Albatros, L-59 Super Albatros si L-59 Alca.   
Vuza si Gruia Stoica - aeronautica pe sine La cele trei companii se adauga o lista întreaga de societati românesti, cu afaceri mai mult sau mai putin controversate, însa fara nici o legatura cu industria aeronautica. Spre exemplu, una dintre companiile pretendente este Jafco Holding Romania SA. Firma îi are în prezent ca principali asociati pe Eva Imad Jaffal (68,85%), o tânara de 23 de ani, de cetatenie franceza, si pe Jaffal Imad Mahmoud (23,53%), alti actionari fiind Norma Abas Choeib (6,27%) si Nasser Eddine Talal Ali (1,33%), alt actionar fiind Rauta Elena Camelia - cu un procent nesemnificativ. Creierul firmei, libanezul Jaffal Imad Mahmoud, a preluat în timpul guvernarii PSD, prin aceasta firma, societatea Chimopar SA Bucuresti (fosta Întreprindere Chimica Dudesti), în conditii cel putin controversate. Pe cele 26 de hectare de teren ale Chimopar, situate în zona de sud a Bucurestiului, Jaffal a anuntat ca va investi, printr-un consortiu de banci, circa 150 de milioane de euro, pentru realizarea unui proiect comercial ce va include, printre altele, un Media City Mall (cu 115 magazine, un hipermarket si mai multe cinematografe), galerii si depozite de mobila. Omul de afaceri Stefan Vuza este si el foarte interesat de Avioane Craiova, având în vedere ca a cumparat dosarul de prezentare a societatii si la celelalte tentative de privatizare. Societatea scoasa acum la înaintare este Inav SA Bucuresti.Inav este controlata de Vuza printr-o retea de firme, pe traseul Erre 2 International SRL Bucuresti - Iasitex SA Iasi - A 2 Impex SRL Ploiesti - Uzuc SA Ploiesti - A 1 Impex SRL Cluj - Sinterom SA Cluj - Contactoare SA Buzau si Serviciile Comerciale Române (SCR). Metav SA este alta firma pretendenta, la care actionar majoritar este Meteor SA Bucuresti (cu 54,26% din actiuni), controlata, la rândul ei, de trei societati cipriote (Wellkept Properties Ltd. - 54,21%, Weibridge Holdings Ltd. - 29,53% si Coleborn Trading Limitted - 10%). Gruia Stoica este alt om de afaceri, potent, dar discret, care vrea Avioane SA. Stoica vrea sa preia societatea din Banie prin Grampet SA Bucuresti. Aceasta societate este detinuta majoritar de Gruia Stoica (73,37%) si Adriana Didila (26,61%), ceilalti actionari având procente nesemnificative. Grupul Grampet ruleaza afaceri de peste 110 milioane de euro, în principal în domeniul feroviar. Recent, compania si-a evaluat activele detinute pe piata locala la 225 de milioane de euro, mai mult de jumatate din aceasta valoare fiind asigurata de materialul rulant. Din grupul controlat de Gruia Stoica face parte cel mai mare operator privat de marfa, Grup Feroviar Român (GFR), precum si alte companii, cum sunt Reva Simeria, Turist Semenic sau Rovit. Operatorul mai detine peste granita companiile Bulgaria Railway, Train Hungary si a cumparat 70% din actiunile Zelvoz Smederevo - principala companie de reparatii si constructii de vagoane din Serbia.  
Burci si Ceauselu - afaceristi feroce Daca tot am vorbit de afaceristii din domeniul feroviar, se cuvine sa-l amintim aici si pe controversatul Cristian Burci, prin firma Railways System - înregistrata în Luxemburg. Printre firmele din lista figureaza si Pro Faur Invest Romania - societate controlata de fratii Marius si Emil Cristescu, prin Begacom SA Timisoara si Faur SA Bucuresti (la care Begacom este actionar majoritar, cu 96,6% din capitalul social). Fratii Cristescu opereaza cu precadere în industria petroliera si în afacerile imobiliare. Si lista nu se opreste aici. Continuam cu SC Lord Expert Consult Romania SA, firma la care actionar majoritar (96,6%) este Bogdan Ceauselu, alaturi de care mai detine participatii Teodora Sidorenco (3,33%). Numele lui Ceauselu este cunoscut presei în special datorita asocierii sale în firma Boss Exim Trading Group SRL Bucuresti, din care detine în prezent 67%, celalalt actionar fiind Otto Breuer (33%). Ceauselu a ajuns actionar majoritar în firma dupa ce a cumparat 33% din actiuni de la Sebastian Vladescu, fost ministru al finantelor si actual secretar de stat în Ministerul Economiei si Finantelor (MEF). Conform dezvaluirilor presei centrale, firma a fost implicata în afaceri cu armament pe relatia Africa. Tot conform presei, Bogdan Ceauselu a fost implicat în mai multe tran-zactii cu armata româna. Otto Brauer este general în rezerva, fost adjunct al Centralei Canalului Dunare - Marea Neagra. Pentru aceasta afacere, în firma a fost cooptat si Adrian Ghita, fost angajat al companiei de armament Romtehnica si fiul generalului în rezerva Grigore Ghita, condamnat pentru masacrul de la Otopeni din 1989.  
Nicolae Badea, pasionat de Craiova Încheiem cu firma MBL Computers Bucuresti, controlata majoritar (80%) de Nicolae Badea, presedintele Consiliului de Administratie (CA) de la FC Dinamo Bucuresti. Celalalt actionar al societatii (20%) este Wildcom Ltd., o companie cipriota. Nicolae Badea a fost numit recent membru în CA la Electroputere Craiova, alaturi de bunul sau prieten si partener de afaceri, iordanianul Fathi Taher, împreuna cu care a cumparat 80% din actiunile FC Rapid Bucuresti. Omul de afaceri este ginerele fostului demnitar comunist Ion Dinca si cumnat cu Puiu Popoviciu - unul dintre marii dezvoltatori imobiliari din România. Printre cele mai cunoscute afaceri ale lui Badea se numara lanturile de restaurante Pizza Hut si KFC. Firmele Computerland si MBL Computers sunt afacerile principale de pe piata IT. Afaceristul mai are actiuni la Orange Romania si hotelul Howard Johnson, din Bucuresti.
La atâtea firme românesti interesate, sindicalistii de la Avioane se întreaba, pe buna dreptate, ce planuri se ascund în spatele intentiei de preluare a fabricii. „Sunt periculos de multe firme românesti interesate de fabrica, dar ele nu au legatura cu aeronautica. Eu nu cred ca vor sa construiasca aeronave. Cred ca sunt interesate mai degraba de afacerile cu americanii de la Ford. Poate ca vor sa vânda terenul catre americani, în ideea ca acestia se vor extinde. În criteriile de desemnare a câstigatorului, 75% conteaza pretul oferit pe pachetul de actiuni, restul de 25% contând pentru investitiile realizate. Tare mi-e teama ca afaceristii români vor plusa pe pret, pentru a câstiga“, a declarat Victor Peta, liderul sindical al societatii.
Societatea merge în pierdere
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) scoate la vânzare 80,9% din capitalul social al Avioane Craiova, termenul- limita pentru depunerea ofertelor finale îmbunatatite fiind 17 aprilie. Înfiintata în 1972, societatea este în prezent unicul producator de aeronave de tip militar din România. În 2007, firma a înregistrat o pierdere de sapte milioane de lei (1,96 milioane de euro), iar cifra de afaceri a scazut cu 5,5%, la 23,44 milioane de lei (6,49 milioane de euro).