Pentru necunoscatori, sistemele audio se rezuma, de cele mai multe ori, la doua - maximum cinci - boxe si zeci de fire care nu fac altceva decât sa te incomodeze. Pentru pasionati însa, acestea sunt arta si profesie, astfel ca pot deveni cu usurinta afacere.VH electronic este o firma care si-a început activitatea în 1996, oferind servicii de consultanta si echipamente profesionale de sunet si lumini. „Afacerea a pornit de la o pasiune mai veche pentru sunet de calitate superioara“, a declarat Cristian Dascalu, directorul general al VH electronic. Acesta a explicat ca acum 11 ani, preocuparea sa nu era chiar o afacere pentru ca la momentul respectiv piata din România nu putea sustine financiar cumpararea echipamentelor performante. Astfel, a fost nevoie sa se adapteze pietei. „La început am fabricat boxe si jocuri de lumini pentru a minimiza costurile echipamentelor profesionale si implicit pentru a ne adapta bugetelor clientilor“, a afirmat Dascalu. Cifra de afaceri de un milion de euroDe la firma mica, din 1996, cu doi angajati (partenerii de afacere), VH electronic a ajuns însa la 14 angajati si 20 de colaboratori si ofera în prezent solutii complete (de la consultanta, la distribuirea aparaturii si furnizarea de servicii de service). În plus, are colaborari cu doua zone rezidentiale mari din Bucuresti, planuri de viitor care cuprind deschiderea unui showroom în Bucuresti si o cifra de afaceri de aproximativ un milion de euro anul trecut. „Anul acesta credem ca se va dubla - domeniul cunoaste o panta de crestere foarte frumoasa“, a spus directorul general al firmei. În plus, în cei 11 ani de activitate, firma a devenit reprezentant si unic importator pe România al unor branduri de renume din domeniu - L’acoustics, Tannoy, Powersoft, Danish Interpretation Systems, IC Audio, KME, Montarbo sau JBSystems. „Activitatea firmei cuprinde tot ceea ce înseamna sunet - fie ca e în sala de conferinte, teatru, piscina, hotel sau discoteca. Un alt domeniu conex este iluminatul - de la cel stradal, la cel arhitectural“, a adaugat Cristian Dascalu. Astfel, dupa un deceniu, logo-ul companiei - „acum poti sa auzi si sa vezi diferenta“ - i se poate aplica si ei însasi.Pasiunea deschide drumul catre succesPentru a se impune însa pe piata, a ajunge la acest nivel si a avea un portofoliu „sanatos“ de clienti, a fost nevoie de multa munca, seriozitate si multe sacrificii. „N-am facut însa niciodata rabat de la calitate, astfel ca de-a lungul timpului am avut si multi clienti ce au fost refuzati din pricina faptului ca solicitau solutii sub-bugetate“, a spus Cristian Dascalu. Reteta succesului în acest domeniu cuprinde însa un ingredient mult mai puternic - pasiunea. „Nu e o activitate pur comerciala. Ca sa reusesti îti trebuie un pic de pasiune directionata spre sunet si lumini“, a mai spus Dascalu. Drumul catre succes în acest domeniu nu este însa întotdeuna lin, cel mai greu lucru în aceasta afacere fiind acela de a fi si consultant, si furnizor, si sa reusesti sa câstigi în acelasi timp încrederea clientilor. „Cel mai greu este sa convingi un client despre necesitatile pe care le identifici la el. Restul mi se pare usor“, a explicat directorul general al firmei.Investitia initiala- 10.000 de euroFata de acum 11 ani însa, piata s-a mai schimbat - preturile la echipamentele profesionale de calitate au scazut destul de mult, iar pretentiile clientilor au crescut, ca si educatia lor în domeniu, de altfel. „Ne întâlnim cu sub-bugetari, dar gasim întelegere“, spus Cristian Dascalu. Astfel, potrivit specialistilor, o persoana cu pasiune pentru acest domeniu are toate sansele sa reuseasca. „Pentru cei ce se lanseaza acum într-o astfel de afacere va fi dificil sa mai poata reprezenta direct un brand international pentru ca acestea sunt deja reprezentate în România“, a afirmat Dascalu. Drept urmare, afacerea consta în a se lipi de un importator mare si sa devina reprezentantul acestuia, avantajul fiind ca poate primi suport tehnic de la acesta. În acest caz, investitia initiala nu e însa foarte mare - pâna-n 10.000 de euro. Totusi, valoarea investitiei poate fi si zero (daca vor sa înceapa ca agent de vânzari, nu trebuie sa investeasca nimic). „Ca sa ajunga unde suntem noi este nevoie de câteva milioane bune si rabdare pentru ca e nevoie de multa experienta si de specialisti în domeniu, care se gasesc foarte greu. Daca sunt prolifici, în timp îsi vor gasi însa un alt brand al caror reprezentat sa fie“, a adaugat Dascalu.