Companii renumite in domeniul tamplariei termoizolante din Vest veneau acum un deceniu sa-i scoleasca in arta termopanelor pe viitorii oameni de afaceri romani. Acum insa, au revenit sa cumpere ceea ce produc ucenicii lor, care au reusit intre timp sa dezvolte afaceri de peste sase milioane de euro.

Doua firme europene prezentau la prima manifestare "Construct Expo" in 1994 termopane pentru a oferi scolarizare celor interesati sa dezvolte o afacere profitabila. Marin Crutescu, director general la unul dintre cei mai mari producatori romani de geam tip termopan, a fost printre primii invatacei care s-a inrolat in afacere. El a mirosit ca e rost de profit de pe urma termopanelor de pe vremea cand, militar economist de profesie fiind, participa la razboiul din Golf. Atunci a vazut in Riad terase aplecate din termopan care se spriji-neau in foarfeca. A urmat cursuri de scolarizare timp de doua saptamani, dupa care a pornit propria-i afacere cu numai 150.000 de marci si un mic atelier. Acum, afacerea sa valoreaza peste sase milioane de euro si detine o fabrica moderna care produce peste 250 de metri patrati de ferestre si usi pe zi. ßi afacerea lui Dragos Paun, director general tot la un mare producator roman de astfel de geamuri, a inceput acum cinci ani de la un mic atelier, situat in satul Ceptura de langa Ploiesti. Acum, tot satul lucreaza pentru el si afacerea se ridica la peste sase milioane de euro.

Exporturi de zeci de mii de euro

Inceputul acestui an a adus noi piete de desfacere pentru producatorii romani de termopane. Elvetia, Belgia, Austria si Franta sunt doar cateva exemple dintre tarile vest-europene care sunt interesate de termopanele produse la noi in tara. De exemplu, unul dintre marii producatori exporta in Elvetia de la inceputul lui ianuarie. Alti mari producatori romani si-au indreptat expor-turile catre Belgia si Austria. Numarul comenzilor venite din cele doua tari UE au fost de 100.000 de euro in lunile martie si aprilie, iar estimarile apreciaza o crestere cu cel putin 25.000-30.000 de euro in urmatoarele luni.

Calitate buna, preturi mici

Dar de ce cumpara occidentalii termopane de la noi? Crutescu explica cum ca occidentalii sunt clienti care gandesc si apreciaza un produs in functie de raportul pret-calitate. La noi manopera e mai ieftina, ceea ce face ca pretul termopanelor sa fie mai mic decat in Vest. In plus, producatorii romani folosesc profile si feronerie produse in Germania ca Gealan, Rehau, Winkhouse, G.U., despre care se spune ca sunt de cea mai buna calitate, motiv pentru care si clientii occidentali au incredere sa cumpere de la noi. Dar acestea nu sunt singurele motive pentru care occidentalii cumpara termopane produse in Romania. Potrivit unor alti producatori romani, strainii cumpara de la noi deoarece producatorii din tarile lor nu le pot onora comenzile mari din cauza capacitatii lor mici de productie, ei fiind organizati in afaceri de familie.
Daca la noi termopanul a fost o noutate si o necesitate in acelasi timp, pentru occidentali era ceva obisnuit. In timp ce la noi producatorii se extindeau cu productia datorita cererii mari de pe piata, ei se organizau in mici ateliere. Acum, ca fac investitii noi, vesticii au nevoie de mult termopan, a explicat Catalin Nicolaescu, director economic la o alta mare fabrica romaneasca de termopane.