Bazat pe aceeasi platforma ca si VW Polo (Masina anului in Europa 2009 si Masina anului in lume 2010) cel mai mic Audi, sau modelul AU210, trebuie sa confirme ca isi merita puternica campanie de promovare. Pozitionarea noului Audi A1 este pe cat se poate de evidenta. Intentia germanilor a fost aceea de a compresa un numar de elemente preluate de la A8 intr-o configuratie compacta. Incepand cu designul luminilor de zi (de care sincer am cam inceput sa ne plictisim) pana la noua forma trapezoidala a grilei, vei gasi suficiente repere preluate si adaptate de la recent lansata nava amiral Audi. Inauntru, senzatia tactila oferita de material se afla la standarde foarte inalte, iar atmosfera generala este una originala. Mai nou, ecranul sistemului MMI se afla camuflat in bord (vezi Audi A8) oferind o separatie si un control mai clar al multiplelor functii electronice. Sunt sanse mari ca aceasta configuratie de bord sa fie preluata pe viitor de majoritatea modelelor producatorului de la Ingolstadt.

Latura tehnica simpla

Din ratiuni de greutate si pozitionare intr-o clasa fara prea multe pretentii dinamice, noul A1 nu va fi disponibil cu sistemul de tractiune integrala Quattro. Daca zvonurile legate de un model RS se vor concretiza, exista posibilitatea ca sigla Quattro sa apara intr-un final, foarte probabil in conjunctie cu ansamblul motor/ transmisie folosit si de Polo GTI (1.4 TSI 180 CP/DSG 7 Trepte). Din motive similare nici sistemul Audi Drive Select nu va fi disponibil nici macar in lista de dotari optionale, clientii in cautarea unei setari ceva mai sportive avand insa posibilitatea de a opta pentru pachetul S-Line de suspensie. Dupa primele teste, noi am recomanda aceasta alegere, suspensia clasica fiind suficient de rigida. Un element care se afla in dotarea standard si cu siguranta va fi apreciat este diferentialul electronic XDS pentru puntea fata. Transmiterea diferentiata a cuplului catre roti ajuta in special la iesirea din viraj acolo unde ruperile de aderenta induse de cuplu sunt minime. Desigur efectele se resimt si in prima parte a virajului prin limitarea tendintei de subvirare specific automobilelor de conceptie totul pe fata. Pe total, noul A1 se comporta ca un A3 redus la scara, oferind o tinuta de drum foarte matura pentru dimensiunile care le afiseaza. Nu e chiar o surpriza, luand in vedere faptul ca platforma oferita de Polo este una dintre cele mai echilibrate din clasa mica.

Mic si destul de iute

Propulsorul 1.4 TFSI de 122 CP (singurul disponibil la test in cadrul lansarii) propulseaza micutul A1 pana la suta in doar 8.9 secunde. Cu toate ca cifra nu te va da pe spate, senzatia pe care o ai in accelerare este una foarte placuta, cei 200 Nm fiind disponibili pe un interval generos (1.500 - 4.000 rpm). Pentru moment capacitatile dinamice ale acestui motor sunt suficiente pentru clientela pe care o tinteste Audi, pentru ca, pe viitor, tunerii sa aiba si ei posibilitatea sa isi exprime propriile opinii.






Pretul de pornire pentru un A1 cu motorul 1.4 TFSI cuplat unei transmisii manual cu sase trepte este de 18.900 euro cu tot cu TVA, iar pentru transmisia S-Tronic vei plati 1.650 euro in plus. Raportat la pretentiile premium invocate de Audi si lipsa relativa de concurenta pretul este unul justificat si mai convenabil decat cere MINI pentru un Cooper Clubman (21.242 euro cu TVA inclus).