Nepasatori, sefii Petrom au declarat ieri ca nu vor reduce preturile carburantilor pentru a nu practica o politica de dumping, ce ar conduce spre faliment toate celelalte companii petroliere. Mai mult, ei s-au angajat ca Petrom va continua sa aiba preturi la pompa in deplin acord cu cele internationale, asta in timp ce toate rezervele de titei ale Romaniei stau frumos aliniate sub talpa companiei.
Presedintele grupului OMV si totodata presedintele Consiliului de Administratie al Petrom, Wolfgang Ruttenstorfer (foto), a spus ieri ca preturile Petrom sunt stabilite in functie de cotatiile internationale ale produselor petroliere, iar practicarea unor valori la pompa sub nivelul pietei ar incalca principiile de concurenta loiala ale Uniunii Europene. Desi recunoaste ca nici o lege din Romania nu-l obliga sa tina in mod artificial preturile atat de sus, dupa cate se pare oficialul Petrom moare de grija concurentei. Ruttenstorfer a explicat ca daca Petrom, companie la care ponderea titeiului importat este de 20% in rafinare, ar practica preturi sub nivelul pietei, atunci ar genera o situatie de dumping, iar ceilalti operatori ar putea sesiza Consiliul Concurentei sau autoritatile corespondente din Uniunea Europeana. El a mai sustinut ca acest lucru ar avea consecinte importante asupra celorlalte rafinarii din Romania, care nu au rezerve de petrol si importa toata cantitatea de titei de procesat, punandu-le in situatia de a nu-si mai putea plati taxele catre stat sau conducandu-le la faliment.

Rompetrol nu ar avea nici o problema

In replica, presedintele Grupului Rompetrol, Dinu Patriciu, ne-a declarat ca in nici un caz Rompetrol nu ar da faliment sau nu si-ar mai plati taxele la stat daca Petrom ar ieftini benzina si motorina. Mai mult decat atat, Patriciu a tinut sa sublinieze aceasta idee spunand: „Sa fim seriosi, nu am avea chiar nici o problema!“.
In privinta politicii proprii de preturi, pre-sedintele Rompetrol ne-a spus: „Noi avem un algoritm dupa care saptamanal, mai precis in fiecare luni, calculam noile preturi la pompa in functie de cotatiile internationale ale titeiului“.

Autoritatea de concurenta asteapta date de la Petrom

Recent, Consiliul Concurentei a demarat o investigatie pentru a verifica in ce mod companiile de profil calculeaza si stabilesc preturile de distributie pentru carburanti.
Reprezentantii Consiliului Concurentei ne-au spus ieri ca, desi investigatia este in lucru, Petrom a cerut un termen de gratie pentru a prezenta documente justificative pentru preturile pe care le practica. Acest termen expira maine.

Interventiile lui Basescu nu au nici o legatura...

Presedintele OMV a mai spus ieri ca recentele majorari si scaderi ale preturilor la pompa au fost determinate exclusiv de politica de adaptare cat mai rapida la nivelul cotatiilor internationale ale produselor petroliere, o astfel de strategie fiind mult mai transparenta decat o modificare intarziata a preturilor.
Astfel, el a incercat sa excluda ideea ca diminuarea preturilor ar avea o legatura cu declaratiile presedintelui Traian Basescu sau investigatia Consiliului Concurentei, aratand doar ca preturile Petrom au ajuns in prezent la nivelul de dinainte de uraganul Katrina, intr-o maniera similara cu modificarile operate in celelalte state.

Transportatorii cer reducerea accizelor

Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) propune Guvernului sa micsoreze acciza pentru motorina, pentru a proteja firmele de profil, deficitul de venituri bugetare urmand sa fie acoperit prin introducerea de noi taxe pentru extractia de petrol pe plan intern. „Intrucat 40-50% din cantitatea de carburanti consumata pe piata din Romania provine din resursele autohtone, solutia prezentata de UNTRR nu va avecta nici companiile de petrol care importa combustibilul“, a declarat ieri vicepresedintele UNTRR, Ion Lixandru.