Turismul reprezinta pentru Romania sectorul economic care dispune de un valoros potential de dezvoltare, neexploatat inca suficient si care poate deveni o sursa de atractie atit a investitorilor cit si a turistilor straini, insa acest lucru este ingreunat de concurenta puternica din partea tarilor invecinate (Ungaria, Bulgaria, Croatia) si de amploarea problemelor legate de competitivitatea turismului romanesc.
Potrivit Strategiei de Dezvoltare din Planul National de Dezvoltare 2007-2013, marele avantaj al Romaniei pentru dezvoltarea turismului este oferit de prezenta resurselor naturale si culturale de o mare diversitate si armonios repartizate in teritoriu, care dau posibilitatea practicarii intregii game de forme de turism.
Pentru completarea ofertei turistice generale, slab diversificata in prezent, Romania dispune de numeroase resurse turistice de exploatat si valorificat, in vederea acoperirii intregului an calendaristic. Sint de remarcat in acest sens cele 18 parcuri nationale si naturale, ariile protejate, rezervatia biosfera Delta Dunarii, bogatia si diversitatea patrimoniului cultural (manastiri, cetati, biserici, monumente), comunitatile umane care pastreaza valorile civilizatiei culturale rurale in viata de zi cu zi, oportunitatile de practicare a turismului de aventura, oferite de riurile nationale, a speo-turismului, turismului ecvestru, turismului de croaziera pe fluviul Dunarea, turismului uval, favorizat de faptul ca Romania este a cincea tara in ceea ce priveste viticultura, oportunitatile pentru practicarea cicloturismului, a mountain-bike, dar si a concursurilor out-of-road. Toate acestea confera Romaniei potential pentru dezvoltarea produselor turistice complexe si cresterea numarului total de turisti. De asemenea, oportunitatile pentru atragerea turistilor straini in special sint din ce in ce mai diverse: oferta statiunilor turistice balneare, diferite forme ale turismului de afaceri generate de congrese, simpozioane si expozitii, actiuni cu caracter diplomatic generate de aderarea Romaniei la NATO, intrarea Romaniei in UE, viata cultural-stiintifica, deschiderea de afaceri cu firme multinationale.